UDN2916 (hjälp med PWM)
UDN2916 (hjälp med PWM)
Min H-bryggkoppling av två DC-motorer med UDN2916 fungerar fint, däremot förstår jag mig inte på kretsens PWM-funktion.
Hur ska jag koppla SENSE och E för att kunna varvtalsreglera motorerna genom olika kombinationer av I0 och I1?
Vilka värden ska RS, RC och CC mfl ha?
Hur ska jag koppla SENSE och E för att kunna varvtalsreglera motorerna genom olika kombinationer av I0 och I1?
Vilka värden ska RS, RC och CC mfl ha?
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Kan tyvärr inget om kretsen men jag googlade och hittade denna Länk
Här finns en massa datablad
Lycka till!!
Här finns en massa datablad
Lycka till!!
Jag har sett det kopplingsschemat tidigare.
http://www.geocities.com/ResearchTriang ... _schem.gif
Han använder en stegmoter. Vet inte om E/SENSE/RC-kopplingarna skiljer sig från användning med DC-motor.
Har testat hans uppkoppling med 1k motstånd men med större kapacitanser än de 470pF som han anger.
Resultat: Varken H-brygga eller PWM fungerade.
http://www.geocities.com/ResearchTriang ... _schem.gif
Han använder en stegmoter. Vet inte om E/SENSE/RC-kopplingarna skiljer sig från användning med DC-motor.
Har testat hans uppkoppling med 1k motstånd men med större kapacitanser än de 470pF som han anger.
Resultat: Varken H-brygga eller PWM fungerade.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Bacchus: "Sense" och "E" har inte med VARVTALSREGLERING att göra.....de används för att begränsa STRÖMMEN i h-bryggan.
Kolla databladet...längst ner till höger på 2:a sidan!
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07333792.pdf
Kolla databladet...längst ner till höger på 2:a sidan!
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07333792.pdf
Kretsen är till för att driva stegmotorer. PWM funktionen är till för att ge en strömbegränsing. Det är inget som är byggt för att styra en DC motor.
Det har inte med varvtalsreglering att göra.
Vad det handlar om är att en stegotor behöver olika spänningar beroende på hur fort man kör den. Då kan denhär kretsen lösa det utan att man behöver fundera på saken. Bara att ställa in en önskad ström.
Det har inte med varvtalsreglering att göra.
Vad det handlar om är att en stegotor behöver olika spänningar beroende på hur fort man kör den. Då kan denhär kretsen lösa det utan att man behöver fundera på saken. Bara att ställa in en önskad ström.
Det förklarar ju saker och ting.
Nåväl, är det möjligt att pulsa TTL 0:an på ingångarna då, för att
sänka medelspänningen över motorn. Eller går det inte slå av och på den
tillräckligt snabbt, eller blir det ryckigt.
Får prova mig fram. Men pekpinnar och varnande fingrar underlättar ju alltid. Tack för hjälpen!
Nåväl, är det möjligt att pulsa TTL 0:an på ingångarna då, för att
sänka medelspänningen över motorn. Eller går det inte slå av och på den
tillräckligt snabbt, eller blir det ryckigt.
Får prova mig fram. Men pekpinnar och varnande fingrar underlättar ju alltid. Tack för hjälpen!
Om jag nu fattat det här rätt så kan man styra motor-drivarkretsen med en PWM-signal via ingångarna I(1) och I(0). Kolla tabellen högst upp till vänster på sidan 5 i databladet.
CURRENT-CONTROL TRUTH TABLE
I0I1 Output Current
L L VREF/10 RS = ITRIP
H L VREF/15 RS = 2/3 ITRIP
L H VREF/30 RS = 1/3 ITRIP
H H 0
Om man sätter I(1);I(0)=1;1 så får ingen ström gå igenom h-bryggan (bryggan "disablas" annars).......alltså bryggan stängs av.
Om man sätter I(1);I(0)=1;0 , 0;1 eller 0;0 (för att "tillåta" kretsen mata ström igenom H-bryggan) är upp till dig......men du ser här nu att den pwm-signal du skickar in INVERTERARAS!
Alltså ingen ström till motorn då båda ingångarna ( I(1) och I(0) ) ÄR 1:a!!!! och ström igenom motorn tillåts då minst en av I(1) och I(0) är 0:a!!!!!!!!
CURRENT-CONTROL TRUTH TABLE
I0I1 Output Current
L L VREF/10 RS = ITRIP
H L VREF/15 RS = 2/3 ITRIP
L H VREF/30 RS = 1/3 ITRIP
H H 0
Om man sätter I(1);I(0)=1;1 så får ingen ström gå igenom h-bryggan (bryggan "disablas" annars).......alltså bryggan stängs av.
Om man sätter I(1);I(0)=1;0 , 0;1 eller 0;0 (för att "tillåta" kretsen mata ström igenom H-bryggan) är upp till dig......men du ser här nu att den pwm-signal du skickar in INVERTERARAS!
Alltså ingen ström till motorn då båda ingångarna ( I(1) och I(0) ) ÄR 1:a!!!! och ström igenom motorn tillåts då minst en av I(1) och I(0) är 0:a!!!!!!!!