Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Du måste editera makrot bakom RefAll knappen. Välj Operator->Edit Button Script så ska de knappar som har ett makro bakom sig börja blinka. Klicka på RefAll knappen så öppnas makro-editorn. Ersätt det som står där med:

Kod: Markera allt

RefCombination(7)
Spara makrot, stäng editorn och välj sedan omedelbart View->Save Current Layout.

Tänk på att du måste editera alla RefAll knappar (om det finns fler).

/Henrik.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av gotis »

Tänk på att det kan vara lämpligt att köra Z först och sedan X,Y, Om du har ett arbetstycke på bordet.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Alldeles riktigt gotis!

Kod: Markera allt

DoOEMButton(1024)
While IsMoving()
     Pause 10
Wend
RefCombination(3)
Borde fungera....
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Tackar,
köra z först ska man förståss göra. Är det bara jag som tycker att koden är helt obegriplig??

Efter diverse provkörningar och justeringar fram och tillbaka funkar nu allt i 45kHz! Med 2xstep blir det 2,7 m/min vilket känns helt acceptabelt.

Här är en bild från skåpet. Faultsignaler från servodrivarna ska kopplas till Mach3, och lite annat.

Bild

Här är också en liten film från provkörning av ett enkelt program. Servomotorerna låter inte sådär illa i verkligheten! :)

Testkörning

mvh,
Magnus
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Grattis, bra jobbat!!
Jag tycker inte Ref-koden är det minsta obegriplig... ;-) Man får helt enkelt sätta sig in hur makro/script "språket" fungerar. Ladda hem manualen för CypressEnable (som, är script-motorn i Mach3) och läs Wiki'n på Machsupport för Mach3-specifika funktioner etc.

DoOEMButton - detta är precis som att klicka på en knapp på skärmen fast man gör det från sitt makro, 1024 id et här fallet råkar vara knappen för RefZ

IsMoving() är en funktion som returnerar True om Mach3 är "i rörelse" eller dwell (tror jag) så While-Wend loopen väntar helt enkelt på att Mach3 skall bli klar med att ref-köra Z innan vi går vidare till nästa steg. Pause 10 är nödvändigt för att inte macro-motorn skall ta över CPU'n helt och hållet.

RefCombination(n) - referenskör en eller flera axlar samtidigt, X=1, Y=2, Z=4, A=8, B=16 & C=32, så genom att kombinera värdet för de axlar man vill referensköra kan vilka kombinationer som helst plockas fram.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Dags för lite info?

Jag har hunnit provfräsa en del. Mestadels "konverterade" handskrivna program för aluminiumbearbetning. Hittils fungerar allt mycket bra! :D

Signalerna för "warning" och "fault" är ännu inte kopplade vidare från servokorten. Jag har fått förklarat för mig att jag behöver ett pull-up motstånd. Sedan har jag koncentrerat mig på annat :)
Hur man ska justera nivåerna för warning resp. fault är ett annat kapitel. Jag har en känsla av att jag vid normal bearbetning har mycket god marginal till gränsen för servodrivare och motorer, vilket naturligtvis är bra. Efter någon timmes fräsande är motorerna helt kalla, och servokorten möjligen aningens ljumna. Jag kör med 10A säkring på korten, vilket ju är hälften av vad Viper-korten ska klara. Motorerna är specade max 11 A RMS och max 44A pulsström vid 117V.

Något som bekymrar mig är däremot Mach3 som beter sig lite underligt. Idag körde jag några program med upprepade cirkulära interpoleringar. Dessa var (av gammal tradition) programmerade i 4 st 90 graders segment t.ex
"G91 G2 X20 Y-20 R20
X-20 Y-20 R20
X-20 Y20 R20"
osv.
Detta fungerade utmärkt, och efterföljdes av andra program. När sedan samma körning skulle upprepas visar sig problemet att matningen stannar till ett kort ögonblick i varje kvadrant på cirkeln. Om detta lilla stopp sker just där p.g.a. radbyte, eller riktningsändring för en eller båda axlarna vet jag inte, men problemet försvann inte förrän jag startade om Mach 3.
Inga "farliga" rörelser som orsakade skrot, men det känns inte alls bra ändå!
Vad kan detta bero på?

(Jag kör Win2000 med 1,6 GHz processor, och kernel speed är 45kHz. )

/Magnus
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av Terho »

Kan vart så att datorn började ladda från hårdisken för att minnet inte räckte till, började dumpa minnet med andra ord. Kolla i bioset om du kan ställa upp minnes tiderna så den kan växla informationen snabbare, orginal är dom riktigt usla :doubt: , det kan kompensera om du har lite minne i datorn, kan även bli bättre om du ökar klocken på processorn så du får en högre FSB :roll:

/Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av tecno »

Vad säger Driver Test i 45kHz?





Behöver du verkligen 45kHz ?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Det är troligen så att du på något sätt lyckats byta från Constant Velocity (G61) till Exact Stop (G64). Nästag gång det händer så kolla om du ser G61 eller G64 bland dom modala G-koderna. Eller har du Backlash Comp. påslagen?
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Driver test säger att det ser jättebra ut i 45kHz. (även i 60kHz, men det är för mycket för servokorten)
Om jag verkligen behöver det beror ju på... Med 2x step mult. behövs det för att få en hyfsad snabbmatning. Om jag växlar upp till 4x behövs det inte, men jag har undvikit det för att inte försaka positioneringsnoggrannheten. Det är dock inte omöjligt att felet i praktiken inte blir märkbart större. Larken-Larry förespråkar 4x, hur resonerar ni?
Jag har 1250 pulser per varv, 0,001 mm/puls utan multiplicering. (0,002 mm/puls med dagens 2x inställning)

G64 låter inte otroligt, men jag förstår inte hur man lyckas ändra det omedvetet?

Jag har gjort en del nya bearbetningar, bland annat samma programsekvens som innan, och felet har i alla fall inte kommit tillbaka!

(edit: korrigering mm/puls)
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Jag såg att en "tumregel" som tidigare kom upp i denna tråd var en teoretisk noggrannhet på 10x den önskade. Vad ligger bakom denna stora skillnad? Att det är svårt att löpande under rörelse ligga väldigt noggrannt i position förstår jag, men positionering mellan fasta punkter måste väl teoretiskt bli "väldigt exakt"? (förutsatt att man bortser från mekaniska glapp etc.)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Precis, det beror på det faktum att en servo-loop måste ha ett fel att "jobba med". Att "pricka" en specifik punkt funkar bra då integratorn i servo-loopen så småningom tar upp även ett fel så litet som en enkoder flank, hur lång tid det tar beror ju på hur tight du har trimmat servot.

Men det är när du följer konturer etc som "problemet" visar sig. Eftersom det måste finnas ett fel mellan verklig och önskad position för att motorn skall röra sig så kommer den alltså alltid att ligga ett antal enkoderflanker "efter". Servot "jagar" hela tiden ett mål som flyttar på sig. Detta gör att man bör ha högre upplösning än vad man förväntar sig i noggrannhet av maskinen, förutsatt att maskinen då är 100% - mekaniskt.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Nu är det i alla fall verifierat vad felet berodde på. Det är borrcykeln som verkar ställa om till G64! Så jag kör vidare med 45kHz och 2x step.

Min dator har dock börjat bete sig underligt på sistone. Den har hängt sig vid uppsart ett par gånger, och idag gick den inte att stänga av via Windows startknapp... Kan Mach3 på grund av sitt "djupa intrång" i Windows ställa till det? Eller är det helt enkelt datorn som krånglar, oavsett Mach3? Vad tror ni?

Jag måste tillägga att jag trots detta fortfarande är mycket nöjd med funktionen på hela paketet! Styrkorten funkar finfint!

mvh,
Magnus
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av H.O »

Jag har aldrig hört om några sådana problem orsakade av Mach3. Vad är det för burk, CPU, minne etc och hur beter den sig om du inte startar upp Mach3? Kör du bara Mach3 eller andra applikationer också på den här burken?

Kul att Viper-korten och maskinen fungerar, bra jobbat! Finns det kanske möjlighet att få se några bilder på underverket eller, ännu bättre, en filmsnutt på maskinen in action? - Sånt gillar alla!!
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av jaras »

Vad är det för version på Mach3? Mitt hängingsproblem försvann när jag uppgraderade Mach3 till senaste version.
Skriv svar