Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

maghen,
Ska bli väldigt intressant att höra hur det går med Viper200, jag var nära att testa men...

DW,
Det går inte så bra för tillfället (problem med servo-förstärkarna....surprise....) men det avhandlar vi inte i maghen's tråd.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Välkommen in på EF

Inlägg av maghen »

[quote="DW"]Högintressant, jag äger själv en likadan men har Siemens Sinumerik 810M
men Contraves motorer.... quote]

Tackar!
Jag visste inte att Combimill fanns med Siemens styrsystem. Heidenhain och Bosch är de jag har sett tidigare. Jag tror mig veta att skåpen och dess innehåll är lika oberoende av dessa styrsystem, och tydligen är inte heller Siemens något undantag.
Contravesmotorer har jag med. Finns de att få tag på från lager, eller köpte du något överblivet?
Vad menar du med att du vet vem som byggt om den? Är de inte byggda på detta vis från fabrik?
Har du Y-axeln i bordet eller bommen?

/Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

DW's maskin har Y i bordet vill jag minnas
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av maghen »

I väntan på delar rivs nu det gamla ut, för att ge plats åt det nya...

Jag noterar att min z-motor är försedd med en broms. Jag antar att systemet aktiverade bromsen så fort Z-axeln inte ska röra sig, för att bespara servomotor och drivelektronik från kamp mot gravitation. Låter inte alls dumt i mina öron...

Tror ni det finns någon redan färdig möjlighet att koppla in bromsen;
1. (via relä) till Mach 3 via p-porten?
2. (via relä) till Viper drivsteget?

Om inte, skulle ni då;
a, stunta i bromsen och låta motor/elektronik jobba?
b, snabbt bygga nån liten elektronisk grej som med info från Viper eller Mach 3 aktiverar/deaktiverar bromsen per programrad beroende på om Z ska röra sig eller ej?
c, strunta i bromsen och i stället väga upp bordet med linor & motvikter, heliumballonger eller fjädrar? :)

Jag ser fram emot er syn på detta!

/Magnus
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej Magnus,

Om motorerna du har är anpassade till den maskinen så behöver du nog inte oroa dig, bromsen är där för att "hålla i" när systemet blir strömlöst.

Jag vet inte hur din maskin är konstruerad men på min Abene så "hänger" nästan knät uppe själv. Det går att "sätta fart" på det och sen fortsätter det att trilla men det "rasar" inte ner av sig självt. (Utan belstning på bordet).

Att få bromsen att släppa precis innan en Z-rörelse och sedan slå till igen direkt efter (automatiskt) blir nog inte så enkelt i Mach3. Beroende på vad du har för CAM program så kanske det skulle gå fixa post-processorn så den spottar ut en M-kod som i sin tur släpper bromsen innan en rad som innehåller en Z-rörelse men i praktiken tror jag inte på den lösningen alls.

Som sagt, bromsen slår till när den är spänningslös så om servot har någon OK-signal eller nått så använd den för aktivera ett relä som i sin tur släpper bromsen. Då slår bromsen till så fort Z-servot inte har kontroll över motorn.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Bra! Skönt att ha något om bakfoten ibland!
Då glömmer jag bromsen så länge och fokuserar på annat.

Någon som vill rekommendera något enkelt och bra breakoutkort? Jag har tittat på cnc4pc's produkter men blir inte riktigt klok på vad man behöver. Att det är bra med optoisolerat kan jag tänka mig, och en "charge pump" (hur den nu kan heta så??) för att hålla koll på stegsignalerna, men behövs det några andra funktioner?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det beror ju helt på vad du är ute efter. Du kanske vill kunna styra spindeln, till/från, eventuellt fram/back och kanske även hastigheten med en 0-10V signal. En relä-utgång till din broms kanske?

Charge pump heter så för att själva kopplingen som detekterar signalen ofta kallas för just charge pump, ett bättre namn på funktionen är kanske watchdog.

Generellt så har CNC4PC's prylar ett gott rykte och supporten är bra. Jag har ett C11 kort som jag inte fått att fungera riktigt. Det visade sig att min LPT-port är extremt "klen" på vissa pinnar men CNC4PC tog fram ett buffertkort (tydligen fler med samma problem) och skickade det utan extra kostnad. Det är på väg till mig nu.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

Se upp med Z. Jag blev varnad av service tekniker att bordet ramlar ner direkt om allt är ok i gejderna och kulskruven. Det sitter en lite platta med 8 insex som håller lika många fjädrar, ena delen är en elektromagnet -24v.
Som någon beskrev innan. Den bromsar bara när allt är avstängt. Z motorn ligger annars och håller bordet precis som alla andra servon på combimillen. Det är ju pulsräknaren som kollar hela tiden Detta kan man gå in o kolla i styrsystemet för resp. axel.

Min Y-axel är tyvärr nere i bordet, de som har Y i bommen är tydligen mer stabila vid grövre körning men jag kör lätt Z-15mm och F120mm/min på en 12mm fräs i verktygstål. Min maskin hade Boschstyrning fram till 1994 då man bytte till Sinumerik 810M. Mycket nöjd, Y är iof litet men man kan ju flytta bommen minst det dubbla och Z måste vara ovanligt mycket för en så liten maskin. Jag skall följa ditt bygge med glädje Magnus!
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av maghen »

H.O,
Nja, jag har visualiserat ett simpelt system med manuella brytare som styr befintliga kontaktorer för spindelmotorn. Frekvensstyrning hade varit fint, men är inte aktuellt just nu i alla fall.

Vad som förbryllar mig är att enklare optoisolerade kort som C1, saknar charge pump. Är inte det en väldigt viktig grej? Eller är det lyx?
Och hur stor är risken att det blir knas om man kör rakt in utan optoisolering?

DW,
Ja just det. På något sätt måste jag ju få bromsen att släppa när elektroniken tar över.
Jag har Y-axeln i bommen. Jag är imponerad över arbetsområdet med tanke på maskinens storlek!

kul att ni följer bygget, och kan bistå en stackars mekanist. :roll:
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Allt beror på hur mycket säkerhetstänkt man har. På en så här pass stor maskin skulle JAG inte rekomendera att köra utan chargepump. Nu säger du iofs att du inte kommer att styra spindlen från Mach3 men tänk annars om spindeln skulle få för sig att starta bara för att du startar upp datorn... Nu är det jä-igt viktigt att vara försiktig oavsett och aldrig stoppa fingrarna i maskinen när den är i ett tillstånd där den KAN starta - men det där ver du redan.

Fördelen med optoisolering är två, dels så tenderar det att avhjälpa problem med störningar, dels så isolerar det datorn elektriskt från maskinen. Inget av det är strikt nödvändigt men båda underlättar. Och hur stor risken är att nått blir knas hänger till 99.5% på hur noggran du är när du kopplar, resterande 0.5% hänger på Murphy... ;-)

Angående bromsen så kan du göra på olika sätt. Om ditt servo har en OK-utgång så kan du som sagt använda den för att dra ett relä som släpper bromsen. Ett annat alternativ är att helt enkelt släppa bromsen samtidigt som man spänningsätter servot, eller, eventuellt, med en liten tidsfördröjning.

/Henrik.

PS. Trorts CNC4PC's goda rykte så måste jag säga att jag är besviken...jag fick buffertkortet (helt utan extra kostnad) men nu fungerar inte den analoga utgången för spindelstyrningen.... :-(
kadettevo
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2008, 22:29:16
Ort: Umeå

Inlägg av kadettevo »

Ang. Z bromsen så är det på min maskin, (se proj tråd) som så att den har 1st luftcylinder som vid lufttryck väger upp Z huvudet till nära tyngdlös. Samt en broms som ligger till i strömlös, och går ifrån vid inställt lufttryck (sitter givare) och "servo enable".

Är även så på min större maskin, den har dock bromsen i servomotorn, på den går den att aktivera med M kod, och knapp. Bra vid planning i flera svep.

Så satsa på nått att väga upp den med, nån sa gasdämpare, vilket funkar helt perfekt, sitter så på många pelarbord med skruv inv. för höj och sänk.
Och koppla bromser över "ready" signal från servot om sån finns.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Nu har servokorten anlänt från Larry i Canada! Tillsammans med BOB från USA...
Jag har dessutom redan köpt några 24V relän och ett par likriktarbryggor, så nu finns det väl inget kvar att skylla på?

Såvitt jag kan se och förstå ser styrkorten bra ut, vilket i och för sig inte betyder så mycket. Jag hoppas det funkar!

Bild

Bild


edit: bilder
Senast redigerad av maghen 28 oktober 2008, 21:27:33, redigerad totalt 2 gånger.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det hoppas vi också! Lycka till och glöm inte att raportera hur det går!
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

det går långsamt framåt

Inlägg av maghen »

Lätt kabelklippningsångest fick det att kännas helt naturligt att börja med att montera drivstegen i skåpet. 2 av 3 syns tillfälligt monterade på bilden nedan.

Nästa bild visar bromsen på z-motorn. Jag kommer helt enkelt släppa den = spänningssätta samtidigt med drivstegen. Dock med separata spänningsmatningar på inrådan av Larry på Larken Industries.


Bild

Bild
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ska bli mycket intressant att se/höra hur Viper200 presterar. Vad har/ska du ha för matningspänning? Jag "tittade" som sagt länge och väl på dom när jag letade drivare men det slutade med inte med nått inköp den gången.

En sak jag funderade över då, som du kanske kan bekräfta nu, är hurvida det där ÄR en vanlig "bil-säkring" eller inte. Anledningen till att jag frågar är att "bil-säkringar" normalt är specade till 32V medans den här sitter i "motor-matningen" (antar jag) och Viper200 är väl specad till 160V..... Inte för att det inte fungerar - kanske - men det är sånt där som får en att fundera.

/Henrik.
Skriv svar