Jula borr/fräs som CNC ??
hh
Tack hh dom orden värmde mycket.
Jag har provfräst en hel del i aluminium under helgen just för att kunna mäta upp vad jag har för precision på maskinen.
Efter ett oändligt fräsande (ser ut som det har snöat i verkstan) med olika inställningar och olika körningar har jag fått fram en felmarginal på
0,1 mm det är när alla spel i maskinen är inställda.
Felmarginalen beror i största grad på glappet som är i trapetz-skruvarna.
Nu ska jag bara lista ut ett sätt att förspänna trapetz muttrarna på ett enkelt sätt, så jag kan testa felmarginalen igen.
POS
Noggranhet och flit har alltid lönat sig, det underlättar ju också med en massa tips från andra med.
Det var precis vad jag hade räknat med när jag satte igång med detta projekt, nu kan man börja planera nästa projekt ordentligt.
Men jag är inte klar med den här tråden än, det kommer mera uppdateringar om " ni " tycker det.
Tack hh dom orden värmde mycket.
Jag har provfräst en hel del i aluminium under helgen just för att kunna mäta upp vad jag har för precision på maskinen.
Efter ett oändligt fräsande (ser ut som det har snöat i verkstan) med olika inställningar och olika körningar har jag fått fram en felmarginal på
0,1 mm det är när alla spel i maskinen är inställda.
Felmarginalen beror i största grad på glappet som är i trapetz-skruvarna.
Nu ska jag bara lista ut ett sätt att förspänna trapetz muttrarna på ett enkelt sätt, så jag kan testa felmarginalen igen.
POS
Noggranhet och flit har alltid lönat sig, det underlättar ju också med en massa tips från andra med.
Det var precis vad jag hade räknat med när jag satte igång med detta projekt, nu kan man börja planera nästa projekt ordentligt.
Men jag är inte klar med den här tråden än, det kommer mera uppdateringar om " ni " tycker det.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Det är väl vid medfräsning som den drar till sig arbetsstycket.
Kör du med motfräsning, vilket är det vanliga sättet att fräsa på skjuter du arbetstycket framför dig hela tiden.
Detta är kopierat från http://hem.passagen.se/kjellihbg/ sida. Här finns mycket tips.
Se till att Du fräser på rätt sätt. Kolla översta bilden härunder så ser Du att fräsens skärriktning är motsatt matningen.
Det är rätt sätt att fräsa på, och kallas mot-fräsning. D.v.s. att arbetsstycket matas mot fräsens rotationsriktning. Skall Du ta fler skär får Du mata tillbaka till startpunkten utan att ändra inställningarna. Först där kan Du mata in eller ner för flera skär.
Rätt sätt att fräsa = mot-fräsning. Här kommer varje skär på fräsen att efterhand ta sitt spån från en slät yta utan att hugga i något. Fel sätt att fräsa = med-fräsning. Om Du fräser på detta sätt kan fräsen hugga i den obearbetade kanten. Den kan "klättra" utan att kunna skära och bryts lätt av. D.v.s att fräsen och arbetsstycket har samma rörelseriktning. Undvik detta.
Kör du med motfräsning, vilket är det vanliga sättet att fräsa på skjuter du arbetstycket framför dig hela tiden.
Detta är kopierat från http://hem.passagen.se/kjellihbg/ sida. Här finns mycket tips.
Se till att Du fräser på rätt sätt. Kolla översta bilden härunder så ser Du att fräsens skärriktning är motsatt matningen.
Det är rätt sätt att fräsa på, och kallas mot-fräsning. D.v.s. att arbetsstycket matas mot fräsens rotationsriktning. Skall Du ta fler skär får Du mata tillbaka till startpunkten utan att ändra inställningarna. Först där kan Du mata in eller ner för flera skär.
Rätt sätt att fräsa = mot-fräsning. Här kommer varje skär på fräsen att efterhand ta sitt spån från en slät yta utan att hugga i något. Fel sätt att fräsa = med-fräsning. Om Du fräser på detta sätt kan fräsen hugga i den obearbetade kanten. Den kan "klättra" utan att kunna skära och bryts lätt av. D.v.s att fräsen och arbetsstycket har samma rörelseriktning. Undvik detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 5 maj 2013, 10:17:33, redigerad totalt 3 gånger.
Hmm hmm... Blev lite tveksam då jag läste det du skrev och gjorde en liten sökning. Bland annat Micke_71 skriver följande i en tråd:
Och i en annan tråd skriver samma författare:Glapp i skruvar, linjär styrningar, spindellager osv omöjliggör möjligheten att fräsa i matningens riktning, sk medfräsning. Ökat verktygsslitage och sämre yta blir ett faktum med motfräsning. Vid medfräsning så börjar skäret med att ta en spåna med maximal tjocklek för att den sedan tunnas ut till inget. Vid motfräsning däremot så förhåller det sig tvärtemot och verktyget kommer att trycka på ytan tills att kraften blir så stor att det börjar skära. Detta ger högre värme o slitage.
Så det är nog lite fel att säga att medfräsning är fel sätt att fräsa på, däremot är det säkert fel sätt i MÅNGA fräsar.Medfräsning är när tänderna på fräsen roterar med fräsens matningsriktning. Det är i de flesta fall det bästa sättet att fräsa på. Det finns dock ett bekymmer. Eftersom skärkraften är i samma riktning som bordmatningen så kommer det allra minsta glapp i skruven att göra så att bordet kommer o hoppa fram i matningsriktningen, dvs det hugger. Är skärdjupet då annat än mycket litet så kan det då bli ganska otäckt. Detta sätt att fräsa passar nästan uteslutande bara CNC maskiner med kulskruvar som är glapp fria. Undantag kan vara till mycket små finskär i manuella fräsar och då gärna med låsningen lite en aning tilldragen. Dvs så att skärkraften inte orkar rycka fram bordet. Vidare så kommer en pinnfräs vilja att fjädra ifrån arbetsstycket så att den tar mindre ifall det går tungt.
Motfräsning är tvärtemot. Bordmatningen och skärkraften som att motverka varandra. Ingen risk för att det ska hugga ifall det finns glapp i skruven. Dock så kommer fräsen att vilja fjädra in i biten ju mera skärkraft man lägger på. Har man en lång vek pinnfräs så kan detta sluta med att den fjädrar in så pass mycket tills det slutar med en smäll.
Vidare så kommer varje skär vid medfräsning att starta på maxtjocklek och tunnas ut till det släpper. Fräsens skär får då ett ordentlig tag med en gång. Vid motfräsning så kommer skäret att starta från noll och succesuvt öka till max. Eftersom fräsen inte är oändligt vass så kommer skäret att pressa på ytan tills kraften blir så hög att den börjar skära. Det senare ger högre friktion och värme vilket sliter betydligt mer på verktyget samt ger sämre yta.
Med andra ord så är glappfria kulskruvar en bra investering då man bygger egna maskiner. Passar dock inte lika bra till manuella maskiner på grund av sin låga friktion och höga stigning. Dom blir inte självlåsande som en trapetsskruv är.
Bordmatning är det som matar fram fräsen över arbetsstycket. Namnet kommer ifrån fräsmaskiner där fräsbordet rör sig. Vilket det inte gör på den 6m maskin jag kör... Men på de flesta mindre typ 4m slaglängd och kortare så är det bordet så rör sig i X axeln, på ännu mindre ofta även i Y o kanske Z axeln axeln. Man anger bordmatningen i mm per min.
- blackadder
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Man kan väl säga att ytterkonturer kör man moturs och innerkonturer medurs. För det mesta iaf. De flesta fräsverktyg snurrar ju medurs sett ovanifrån, precis som spiralborrar. Ibland går det alldeles utmärkt att köra medfräsning, ibland funkar det inte alls, det beror på material, fräs, maskenen och hur man gör.
Kika på filmsnuttarna på youtube på CNC maskinerna så ser ni vad som är rätt sätt på en modern maskin.
Att referera en gammal skrift avsedd för gamla maskiner är ungefär som att jag finner en källa som säger att jorden är platt.
Vid motfräsning med stort ingrepp på diametern kommer maskinen att flexa så ingreppet ökar varvid skärkraften ökar ännu mer och likaså flexet. Mina första månader i yrket så körde jag stycktillverkning i en manuell Sajo fräs och knäckte ett antal större pinnfräsar på det sättet.
Men i en stor del av de maskiner som byggs här så är motfräsning rätt metod på grund av glapp i matningar. Men för instabiliteten så kommer medfräsning att innebära att maskinen flxar så skärdjupet minskar, och kraften minskar.
Här är det jag som kör lite medfräsning med en 100mm högmatningsfräs i Uddeholm Impax Supreme. 1.5mm skärdjup 4500 bordmatning och en halvmeter långt verktyg. Stödlagret på spindeln är en aning slitet i bussningarna så det är ytterligare 500mm 130mm spindel med lite halvtaskigt stöd bakom.
Här är det reklamfilm från Fraisa. Första i alu och andra i stål. Medfräsning på de bägge.
Att referera en gammal skrift avsedd för gamla maskiner är ungefär som att jag finner en källa som säger att jorden är platt.
Vid motfräsning med stort ingrepp på diametern kommer maskinen att flexa så ingreppet ökar varvid skärkraften ökar ännu mer och likaså flexet. Mina första månader i yrket så körde jag stycktillverkning i en manuell Sajo fräs och knäckte ett antal större pinnfräsar på det sättet.
Men i en stor del av de maskiner som byggs här så är motfräsning rätt metod på grund av glapp i matningar. Men för instabiliteten så kommer medfräsning att innebära att maskinen flxar så skärdjupet minskar, och kraften minskar.
Här är det jag som kör lite medfräsning med en 100mm högmatningsfräs i Uddeholm Impax Supreme. 1.5mm skärdjup 4500 bordmatning och en halvmeter långt verktyg. Stödlagret på spindeln är en aning slitet i bussningarna så det är ytterligare 500mm 130mm spindel med lite halvtaskigt stöd bakom.
Här är det reklamfilm från Fraisa. Första i alu och andra i stål. Medfräsning på de bägge.
- blackadder
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Kikar man på konturen vi fräser efter så är det medfräsning hela tiden fast första halvvarvet är ju 100% ingrepp. Fräsplattorna slits mest i hörnen vid den här typen av fräsning och efter sidorna är det ju medfräsning oavsett ingreppet.
Sedan är fräsens bottenplan inte helt plant utan skären lutar åt fel håll jämfört med en planfräs. Så det du inte ser är att den faktiskt har mer material att köra bort efter konturen.
Skulle vi köra åt andra hållet skulle vi sannolikt får problem med att hörnen på plattorna skaver sönder mot väggen. Skulle fräsen bli trött eller några plattor gå sönder så skulle den skära ut i konturen vid motfräsning. Det är ett långt klent verktyg så det finns en del flex. Vid medfräsning så fjädrar den från konturen vid belastning.
Lite så här grovt uppskattat så fräser vi bort 600-800kg material med det här verktyget och jag tror vi behövde vända skären en eller två gånger. Inte så pjåkigt med tanke på materialet, verktygslängden och skärdata
Fraisa är ett bra märke, men jag skulle inte vilja kalla det för "bäst". Oftast så har varje märke sina guldkorn.
Sedan är fräsens bottenplan inte helt plant utan skären lutar åt fel håll jämfört med en planfräs. Så det du inte ser är att den faktiskt har mer material att köra bort efter konturen.
Skulle vi köra åt andra hållet skulle vi sannolikt får problem med att hörnen på plattorna skaver sönder mot väggen. Skulle fräsen bli trött eller några plattor gå sönder så skulle den skära ut i konturen vid motfräsning. Det är ett långt klent verktyg så det finns en del flex. Vid medfräsning så fjädrar den från konturen vid belastning.
Lite så här grovt uppskattat så fräser vi bort 600-800kg material med det här verktyget och jag tror vi behövde vända skären en eller två gånger. Inte så pjåkigt med tanke på materialet, verktygslängden och skärdata
Fraisa är ett bra märke, men jag skulle inte vilja kalla det för "bäst". Oftast så har varje märke sina guldkorn.
Senast redigerad av Micke_71 8 augusti 2008, 15:27:07, redigerad totalt 1 gång.