Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.17 2020-04-10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 859 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 58  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.21 2008-07-25 

Blev medlem: 11.37 2006-05-09
Inlägg: 322
Ort: Karis, Finland
Jäkligt tufft när någon går mot strömmen och lyckas med det!

Har du någon uppfattning om vad det blir för precision i aluminium? Det kanske är bäst att skaffa pinnfräsar innan du kollar iofs :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.41 2008-07-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.16 2007-02-04
Inlägg: 2843
Ort: Arboga
:bravo:
Snyggt jobbat Uffe!!
Riktigt kul att se att det så funkar så bra som det verkar göra,
Nogranhet och flit har en en gång lönat sig :D
Jag antar att den här fräsen kommer bygga många delar till ditt nästa fräsbygge, ska bli kul att se vad de är för nått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.31 2008-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.22 2008-02-24
Inlägg: 319
Ort: Kumla
hh

Tack hh dom orden värmde mycket.

Jag har provfräst en hel del i aluminium under helgen just för att kunna mäta upp vad jag har för precision på maskinen.

Efter ett oändligt fräsande (ser ut som det har snöat i verkstan) med olika inställningar och olika körningar har jag fått fram en felmarginal på
0,1 mm det är när alla spel i maskinen är inställda.
Felmarginalen beror i största grad på glappet som är i trapetz-skruvarna.
Nu ska jag bara lista ut ett sätt att förspänna trapetz muttrarna på ett enkelt sätt, så jag kan testa felmarginalen igen.


POS

Noggranhet och flit har alltid lönat sig, det underlättar ju också med en massa tips från andra med. :D

Det var precis vad jag hade räknat med när jag satte igång med detta projekt, nu kan man börja planera nästa projekt ordentligt.
Men jag är inte klar med den här tråden än, det kommer mera uppdateringar om " ni " tycker det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07.58 2008-07-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.16 2007-02-04
Inlägg: 2843
Ort: Arboga
Har du provat att kompensera för glappen i mach3?
Jag har själv aldrig provat så jag vet inte om det funkar bra tyvärr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.31 2008-07-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.22 2008-02-24
Inlägg: 319
Ort: Kumla
Jaha du menar "Backlash kompensering" , Nja det fungerar inte så bra om du t.ex fräser ett hål.

Det fungerar endast om du kan börja fräsa från ett håll men ej fräsa så att du går i motsatt riktning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23.57 2008-07-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.33 2005-12-09
Inlägg: 3653
Ort: Helsingborg
Backlashkompensering fungerar inte när man ska bearbeta metall. När fräsen går i ingrepp drar den till sig arbetsstycket och bordet och första skäret kan få hela glappet att tugga på. Livslängden blir kortare, speciellt med HM-verktyg, och är glappet tillräckligt stort kan man smälla fräsen direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.00 2008-08-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.22 2008-02-24
Inlägg: 319
Ort: Kumla
Det är väl vid medfräsning som den drar till sig arbetsstycket.
Kör du med motfräsning, vilket är det vanliga sättet att fräsa på skjuter du arbetstycket framför dig hela tiden.



Detta är kopierat från http://hem.passagen.se/kjellihbg/ sida. Här finns mycket tips.

Se till att Du fräser på rätt sätt. Kolla översta bilden härunder så ser Du att fräsens skärriktning är motsatt matningen.
Det är rätt sätt att fräsa på, och kallas mot-fräsning. D.v.s. att arbetsstycket matas mot fräsens rotationsriktning. Skall Du ta fler skär får Du mata tillbaka till startpunkten utan att ändra inställningarna. Först där kan Du mata in eller ner för flera skär.

Rätt sätt att fräsa = mot-fräsning. Här kommer varje skär på fräsen att efterhand ta sitt spån från en slät yta utan att hugga i något.
Bilaga:
motfras2.jpg

Fel sätt att fräsa = med-fräsning. Om Du fräser på detta sätt kan fräsen hugga i den obearbetade kanten. Den kan "klättra" utan att kunna skära och bryts lätt av. D.v.s att fräsen och arbetsstycket har samma rörelseriktning. Undvik detta.
Bilaga:
medfras.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av lilluffe 09.17 2013-05-05, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.23 2008-08-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.47 2005-11-22
Inlägg: 1673
Ort: Jakobstad, Finland
Hmm hmm... Blev lite tveksam då jag läste det du skrev och gjorde en liten sökning. Bland annat Micke_71 skriver följande i en tråd:

Citera:
Glapp i skruvar, linjär styrningar, spindellager osv omöjliggör möjligheten att fräsa i matningens riktning, sk medfräsning. Ökat verktygsslitage och sämre yta blir ett faktum med motfräsning. Vid medfräsning så börjar skäret med att ta en spåna med maximal tjocklek för att den sedan tunnas ut till inget. Vid motfräsning däremot så förhåller det sig tvärtemot och verktyget kommer att trycka på ytan tills att kraften blir så stor att det börjar skära. Detta ger högre värme o slitage.


Och i en annan tråd skriver samma författare:

Citera:
Medfräsning är när tänderna på fräsen roterar med fräsens matningsriktning. Det är i de flesta fall det bästa sättet att fräsa på. Det finns dock ett bekymmer. Eftersom skärkraften är i samma riktning som bordmatningen så kommer det allra minsta glapp i skruven att göra så att bordet kommer o hoppa fram i matningsriktningen, dvs det hugger. Är skärdjupet då annat än mycket litet så kan det då bli ganska otäckt. Detta sätt att fräsa passar nästan uteslutande bara CNC maskiner med kulskruvar som är glapp fria. Undantag kan vara till mycket små finskär i manuella fräsar och då gärna med låsningen lite en aning tilldragen. Dvs så att skärkraften inte orkar rycka fram bordet. Vidare så kommer en pinnfräs vilja att fjädra ifrån arbetsstycket så att den tar mindre ifall det går tungt.

Motfräsning är tvärtemot. Bordmatningen och skärkraften som att motverka varandra. Ingen risk för att det ska hugga ifall det finns glapp i skruven. Dock så kommer fräsen att vilja fjädra in i biten ju mera skärkraft man lägger på. Har man en lång vek pinnfräs så kan detta sluta med att den fjädrar in så pass mycket tills det slutar med en smäll.

Vidare så kommer varje skär vid medfräsning att starta på maxtjocklek och tunnas ut till det släpper. Fräsens skär får då ett ordentlig tag med en gång. Vid motfräsning så kommer skäret att starta från noll och succesuvt öka till max. Eftersom fräsen inte är oändligt vass så kommer skäret att pressa på ytan tills kraften blir så hög att den börjar skära. Det senare ger högre friktion och värme vilket sliter betydligt mer på verktyget samt ger sämre yta.

Med andra ord så är glappfria kulskruvar en bra investering då man bygger egna maskiner. Passar dock inte lika bra till manuella maskiner på grund av sin låga friktion och höga stigning. Dom blir inte självlåsande som en trapetsskruv är.

Bordmatning är det som matar fram fräsen över arbetsstycket. Namnet kommer ifrån fräsmaskiner där fräsbordet rör sig. Vilket det inte gör på den 6m maskin jag kör... Men på de flesta mindre typ 4m slaglängd och kortare så är det bordet så rör sig i X axeln, på ännu mindre ofta även i Y o kanske Z axeln axeln. Man anger bordmatningen i mm per min.


Så det är nog lite fel att säga att medfräsning är fel sätt att fräsa på, däremot är det säkert fel sätt i MÅNGA fräsar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.29 2008-08-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.23 2007-07-02
Inlägg: 321
Ort: Dingle
Det är konturen på det man ska fräsa som avgör vilket som funkar.

sedan beror det på material om det blir bättre/sämre yta med mot/medfräsning.

Det är bara att prova.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18.13 2008-08-01 

Blev medlem: 16.23 2006-11-21
Inlägg: 127
Ort: Karlstad
Man kan väl säga att ytterkonturer kör man moturs och innerkonturer medurs. För det mesta iaf. De flesta fräsverktyg snurrar ju medurs sett ovanifrån, precis som spiralborrar. Ibland går det alldeles utmärkt att köra medfräsning, ibland funkar det inte alls, det beror på material, fräs, maskenen och hur man gör. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20.58 2008-08-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.22 2008-02-24
Inlägg: 319
Ort: Kumla
Men om man har en maskin med glapp i trapetz eller kulskruvar så är det väl bättre att motfräsa med en lägre hastighet och varvtal för värmens skull,
än att medfräsa så det hugger och kanske förstör både fräs, material och maskin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03.18 2008-08-02 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 811
Kika på filmsnuttarna på youtube på CNC maskinerna så ser ni vad som är rätt sätt på en modern maskin.

Att referera en gammal skrift avsedd för gamla maskiner är ungefär som att jag finner en källa som säger att jorden är platt. :wink:

Vid motfräsning med stort ingrepp på diametern kommer maskinen att flexa så ingreppet ökar varvid skärkraften ökar ännu mer och likaså flexet. Mina första månader i yrket så körde jag stycktillverkning i en manuell Sajo fräs och knäckte ett antal större pinnfräsar på det sättet.

Men i en stor del av de maskiner som byggs här så är motfräsning rätt metod på grund av glapp i matningar. Men för instabiliteten så kommer medfräsning att innebära att maskinen flxar så skärdjupet minskar, och kraften minskar.


Här är det jag som kör lite medfräsning med en 100mm högmatningsfräs i Uddeholm Impax Supreme. 1.5mm skärdjup 4500 bordmatning och en halvmeter långt verktyg. Stödlagret på spindeln är en aning slitet i bussningarna så det är ytterligare 500mm 130mm spindel med lite halvtaskigt stöd bakom.
http://www.youtube.com/watch?v=4FmkwA_Ort4

Här är det reklamfilm från Fraisa. Första i alu och andra i stål. Medfräsning på de bägge.

http://www.youtube.com/watch?v=uAcBU2iqkKE
http://www.youtube.com/watch?v=Sebko0n6uJ0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.55 2008-08-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.22 2008-02-24
Inlägg: 319
Ort: Kumla
Hade man haft såna maskiner så behöver man nog inte bry sig om om man kör mot eller medfräsning.

Fraisa är det fräsarnas rolls royce eller finns det bättre.


Senast redigerad av lilluffe 16.31 2012-12-16, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.56 2008-08-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.23 2007-07-02
Inlägg: 321
Ort: Dingle
Micke_71 skrev:
Här är det jag som kör lite medfräsning med en 100mm högmatningsfräs i Uddeholm Impax Supreme.


svårt att kalla det vare sig med eller motfräsning när hela fräsen är i ingrepp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.20 2008-08-02 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 811
Kikar man på konturen vi fräser efter så är det medfräsning hela tiden fast första halvvarvet är ju 100% ingrepp. Fräsplattorna slits mest i hörnen vid den här typen av fräsning och efter sidorna är det ju medfräsning oavsett ingreppet.

Sedan är fräsens bottenplan inte helt plant utan skären lutar åt fel håll jämfört med en planfräs. Så det du inte ser är att den faktiskt har mer material att köra bort efter konturen.

Bild

Skulle vi köra åt andra hållet skulle vi sannolikt får problem med att hörnen på plattorna skaver sönder mot väggen. Skulle fräsen bli trött eller några plattor gå sönder så skulle den skära ut i konturen vid motfräsning. Det är ett långt klent verktyg så det finns en del flex. Vid medfräsning så fjädrar den från konturen vid belastning.

Lite så här grovt uppskattat så fräser vi bort 600-800kg material med det här verktyget och jag tror vi behövde vända skären en eller två gånger. Inte så pjåkigt med tanke på materialet, verktygslängden och skärdata

Fraisa är ett bra märke, men jag skulle inte vilja kalla det för "bäst". Oftast så har varje märke sina guldkorn.


Senast redigerad av Micke_71 14.27 2008-08-08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 859 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 58  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010