Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Nu har jag lagt upp alla bilderna på photobucket och gjort om alla länkar i inläggen, om det blir mera problem kan ni väl mejla till mej.

ove

Det är väl reklamen dom drar in pengar på så dom kan ha sidan kvar på webben.
Jag tycker inte det är så fruktansvärd mycket reklam, det är faktiskt mera reklam på spray.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Inlägg av Borken »

Grym konvertering!
Jag har en likadan och en massa stemotorer över, kanske man skulle försöka :)

Jag krossade ett pelarrör när jag drog åt det övre fästet :oops: Jula fixade dock ett nytt rör åt mig, men för säkerhets skull så betongfyllde jag det =100% bättre

/B
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Det där med att betong fylla röret har jag inte tänkt på.
Det måste bli en mycket stadigare maskin eller ???.

Det kanske skulle räcka med att sätta i ett kraftigare rör fast att fylla röret med betong är ju enklare och förmodligen billigare.
Om man vill dra kablar i röret som jag har gjort kan man bara lägga in ett 16mm elrör innan man fyller med betong.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Inlägg av Borken »

För min del blev det dag och natt, stabilare och det går att spänna hur mycket som helst.
Jag funderade på å skicka ner armering å skit men kom fram till att det inte gav något rent hållfasthetsmässigt.

/B
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Det där tål att tänkas på, men jag får ta det lite längre fram.

------------------------------------------------------------------------------
Lite nya uppdateringar skadar väl aldrig.


Jag köpte mej ett gammalt maskinskruvstycke för någon månad sen på industrimaskiner vallhallavägen för några hundra kronor.
Dom håller förresten på att flytta ut till Slagsta.
Ett lite äldre ,delvis sönderborrat och med svetsloppor på. Någon har nog använt det som vanligt skruvstycke förmodligen.
Men betydligt kraftigare och med bättre precision än dom billiga jula skruvstyckena.

Så här ser det ut monterat på min maskin, lagom tungt så att det fortfarande går att köra som vanligt, (bilden tagen efter mina modifieringar.)
skruvstycke_stor.jpg
Det första jag gjorde var att slipa av det med en fiberrondell för att ta bort alla skavanker och svetsloppor.
Tog isär det och putsade upp och smörjde och justerade in det så att spelen blir minimala .
Nu var det dags att gå över dom härdade backarna för en planfräsning och recesspår.

Jag har köpt mej en liten plan och kantfräs som är 40mm i diameter och 3 lösa skär, helt suverän faktiskt och fungerar bra i min maskin.
DSC01286.JPG
Började planingen , jag körde bara två fina skär det räckte.
Körde med en matning på c:a 8mm/min och ett varvtal på 1350.
DSC01430.JPG
DSC01431.JPG
Började att köra recesspåren, jag körde 3.5 mm brett och med 0.5mm djup per skär tills det blev 3,5 x 3,5.

Men skären i fräsen var avrundade i hörnen så det går nog inte så bra att spänna fast några småprylar.
Dags att modifiera lite, slipade hörnen så spetsiga som går, faktiskt något mer än 120 grader så att hörnet ska bli bra.
Jag slipade bara den undre delen av skäret men det syns nog på bilderna.
DSC01434_2.jpg
Här kan man tydligt se att det är lite hårt och varmt för skären..
DSC01437.JPG
Nu börjar spåret likna någonting, dags för fin körningen.
DSC01451.JPG
Så här ser det ut efter finkörningen, det enda jag kylde och smörjde med var några droppar vanlig motorolja, skären såg faktiskt fortfarande ut som nya konstigt nog.
DSC01453.JPG
Och så här blev slutresultatet, Ser faktiskt nästan kromat ut.
DSC01456.JPG
Här har jag spänt upp en bit i recesspåret.
DSC01459.JPG

Och som vanligt har jag spelat in några filmer så att ni får höra hur hårt maskinen fick jobba.
Recess1.MP4
Recess2.MP4
Planing_skruvstycke.MP4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 6 mars 2019, 12:48:01, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Kul att du har fått tag på ett riktigt skruvstycke, dom jag har sett har haft högre kilopris än guld.

Borde det inte vara bättre att köra med passbitar istället för att fräsa recess spår?

tänkte mest om man vill spänna 4mm ner och spåret är 3 djupt, eller borra ett hål nån millimeter ifrån kanten på biten.

Var bara en tanke.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

lilluffe

se nu till ATT du tar bort handtagen när du kör styrt, gärna en kåpa över ratten också för den delen. En 'vacker' dag så händer det nåt otrevligt.....
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

blackadder

Om du t.ex sätter upp en bit som är 10mm tjock och kanske vill köra av kanten 5 mm är det väl lättare att bara trycka dit det i recessspåret och fräsa.
Jag har tyvärr inga passbitar att använda och en sats kostar ju några kronor också. Jag har letat efter lite satser men har inte hittat några skapligt billiga än.
Jag har ett svarvstål på 20 x 20 mm som jag brukar använda.
Skruvstycket är som sagt var mycket sönderborrat i botten också :( så passbitar som är för smala står nog ej så plant heller.

tecno

Hantaget är löst så det hänger jag bara undan när jag har spänt upp biten som jag ska köra. Samma som att ta bort chucknyckeln i svarven innan man startar, också mycket viktigt. :D
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag tror Tecno menar ratten till X-axeln som snurrar när du sätter run i ditt program :D
Per
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Verktygsboden har passbitar till ett vettigt pris anser jag.

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... sp?id=9920

12st härdade och slipade bitar för 477kr inkl moms.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

PerE

Det är väl alltid roligt att se när det rör sig också :lol:

-------------------------------------------------------------------
sm2wmv

Dom där passbitarna såg väldigt intressanta ut, det blir nog att slå till på.

Tack så mycket för tipset.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

lilluffe: kan man inte fylla i dom värsta hålen/groparna med en svets och sedan använda fräsen för att plana det man svetsat?

/PeterH
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Jag tänkte först att svetsa igen det men risken är att hela skruvstycket slår sig,
och man har svårt att spänna fast det på bordet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är nog inte någon större risk att det slår sig om du svetsar lite i taget så det är nog en bra ide.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Jag får nog prova att svetsa lite i det, skruvstycket kostade ju inte så många kronor så det kan ju faktiskt vara värt att prova.

Gick ut och tog en bild på skruvstycket.
Här kan ni se hur pass mycket det är borrat.
skruvstycke_borrat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 10 februari 2013, 19:24:40, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar