Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Hittade nog felet på varför jag har fel vinkel mot bordet... om jag trycker till lite grann på Z (mot arbetsstycket) så blir det rakt.
Jag noterar då att den svarta ringen på bilden viken sig, röret tätar alltså inte tillräckligt i förhållande till hålet i maskinen.

Shimsa där istället kanske ? Det handlar om 0.2mm ungefär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Borken »

hmm det där är ju klämförbandet för fräshuvudet, åtdraget ska det ju inte glappa eller röra på sig alls? Spänner du den för hårt krossar du "röret" som ska föreställa pelare. Har du fyllt röret med betong?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Det är fyllt med betong ja... jag har dragit åt det svinhårt med nya skruv, det glappar liksom mellan röret och huvudet där bak. Kan säkert få in 0.2mm bladmått där om jag tar loss skiten.
Eller ska man hitta på något annat ?
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Hedliden »

Är huvudet rakt med glappet bak eller med glappet fram ?

Min tanke var ett gängat hål, gärna med Helicoil, i själva kragen. I med en skruv, som tar upp glappet och dessutom hjälper till att hålla huvudet still från vridning (?)

Jag har inget glapp, men satte i 2 snett bakifrån, för vridningens skull:
(Huvudet uppochner)
Bild
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Det är rakt när jag pressar ner huvudet hårt :(
Men det kanske går ändå ?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Dessutom är inte mitt glapp där fram i huvudet utan vid röret där bak så att säga... hela övre delen av maskinen rör sig när jag pressar mot arbetsstycket.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Kanske kan bero på att hela fräskonstruktionen är rätt vek(?)
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Som jag skrivit åtskilliga gånger i denna tråd att detta är en billig kinamaskin.
Man får vad man betalar för, hade det varit en 3 tons fräs hade man fått betydligt högre kvalitet
men också betydligt högre pris.

Nu var det faktiskt meningen att försöka bygga en så billig cnc fräs som möjligt av jula-fräsen.
Till det priset som man betalar för den får man ändå en maskin som går att använda till mycket.

mr_ping
Jag har inte märkt att det glappar vid röret på min, jag ska ta och kolla det när tid finnes.
När köpte du din maskin, jag ser att du har metallrattarna på din och inte plastrattar.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Hedliden »

mr_ping: Jo jag förstod att det är vid pelaren och huvudet, men ville få bekräftat att du ska ha glipan bak (vid motorn), när huvudet står rakt.
Du har bättre krage/hals på huvudet där dvs mer gods att göra ett gängat hål.
Mitt förslag på lösning kräver dock att det är huvudets hål, som är lite ovalt/glappar
För om det är röret som fått sig en törn innan fyllning, så flyttas ju glappet om du vill vrida huvudet, för nåt specialjobb...
Ska du alltid ha huvudet fixerat rakt fram, så skulle jag göra ett gängat hål och trycka ner huvudet rakt och fixera med en skruv.
Motorn borttagen för att komma åt...
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Ska prova det, ska man kanske dra en gänga framme också kanske ?
Mycket riktigt hade röret fått sig en rejäl törn när jag hade dragit åt det tidigare, kapade borde den delen av röret och drog dit det igen.
wr450f
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2013, 12:21:32
Ort: sundsvall

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av wr450f »

Är äntligen klar med det mekaniska och ska börja med själva CNC fräsandet.
Har följt lilluffes eminenta beskrivning men gjort några förändringar.
Kontaktade lilluffe och beställde två plastmuttrar och sedan så körde jag igång.

Skillnader mot lilluffes beskrivning
- 130 resp 150 längd på X och Y kuggremmar.
- 170 längd på Z axeln där jag även kör 72 kugg
- Solid pelare på Z, jag hade som alla andra knäckt pelarröret (även vänt det och knäckt bägge sidor) och fixat en solid stång flera år innan jag hittade denna tråd.
- Ändrad placering av Z hjul/stegmotor
- Kullagrad Z-axel "klämma" för att minska glappet i Z.
- Ökade även uttag för Y för att kunna köra ut den längre, även om det inte blir lika mycket stabilitet i laxstjärtarna i det läget.

Vad skulle jag göra annorlunda om jag skulle göra det igen?
-Mycket noggrannare när jag filade kuggar på Z axeln, MYCKET noggrannare (tagit det i små steg).
-Använt kraftigare stegmotorer, nu kör jag med 1,8 Nm och kommer att prova med 1/8 microsteg (tror jag fått till det i MACH3) men det hade nog inte skadat med 3Nm eller helst 4,5 Nm för att få bättre moment och minska riken för missade microsteg. Dock har jag inte upplevt att något problem med dessa motorer under mina "torrkörningar"
-Använt mig av kuggremmar och kugghjul med mm (inte XL037) för att ha lättare att hitta rätt kugghjul på denna sida av Atlanten, men det kanske bara beror på mitt tålamod att googla...

Det kan bli så att det blir kraftigare motorer på sikt om jag använder de befintliga till en mindre maskin...

Sedan så använde jag svarven för bla stängerna och det känns lite som att fuska, helst skulle jag vilja klarat allt med endast handverktyg 8) , men nu har jag fått blodad tand så detta blir nog inte det sista bygget, men jag är tveksam till ytterligare förbättringar på Jula fräsen,förhoppningsvis så har den tillräcklig noggrannhet för den aluminium som jag ska bearbeta.
Efter att försökt mäta in och konfigurera backlash så ligger jag på ca +- 0,05 mm i Z och bättre för i X och Y, men mitt problem är att jag har svårt att få till meningsfulla mätningar med tillräcklig repeternoggrannhet när vi är nere på hundradels mm med min mätklocka och elektroniska skjutmått, visst jag kan mäta men det är väldigt känsligt när man jobbar med hundradelar.....
Backlash har jag konfigurerat i Mach3 med Z ca 0,15 mm, X<0,03 mm och Y <0,02 mm.
Allt tyder på att jag förhoppningsvis kommer att ligga på <0,1 mm noggrannhet och det duger för mig då jag ska fräsa i trä, plast och aluminium, jag har inga förhoppningar att fräsa stål med "bondsmides" fräsen 8)

Bifogar lite bilder på mina placeringar av limit/home switchar

Vill avsluta med att tacka lilluffe för inspirationen och hjälpen för att komma igång! :tumupp:

/R
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av wr450f 6 maj 2015, 19:50:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej Allihopa på forumet!

Har inte skrivit något på länge i forumet för jag har haft så mycket annat att pyssla med.

wr450f

Här ser man vad man kan göra utan att använda maskiner till hjälp, och ändå få till en fungerande maskin. Bra jobbat ! :tumupp:
Man kan som synes också få till det med enkla material utan att det behöver kosta skjortan.
Det mesta har du väl tagit ur skrotlådan förstås. :)

Om du vill ha lite mera precision på maskinen får du investera i en fräs chuck för orginal chucken är ingen höjdare.
Den duger endast att borra med i nödfall. (Min har jag ej använt alls).

Vad har du för elektronik till din maskin.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av X-IL »

Hmmm, den kullagrade Z-klämman, hur minskar den glappet? Jag tror dig wr450f, men fattar inte riktigt.
wr450f
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2013, 12:21:32
Ort: sundsvall

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av wr450f »

lilluffe Jag köpte ett begagnat kit på blocket med 3 axis TB6560, har förstått på forum att det inte är det bästa men jag använder 3 input till homeswitchar då jag insåg att enbart använda softlimits i mach3 inte var så lättjobbat, använder även den enda utgången för att styra spindeln via ett relä (då sätter jag in en mutter och strippa för att ha "ON" knappen på fräsen intryckt konstant) och kör nödstoppen på 24VDC matningen, kör LM78xx spänningsstabbar för att fixa VDC till homeswitchar och input till TB6560. Kör fortfarande MACH3 i demo mode men jag klarar mig under överskådlig tid med 500 programrader.
När jag kommit igång mer så satsar jag nog på MACH4 och då kommer jag att behöva ett nytt kort.

Har kört lite enkla program för att få rätt "glapp" i Mach3, typ kör mellan två positioner och borra vid bägge och mät skillnaden efter 100 förflyttningar, då kunde jag justera några hundradelar till som jag inte lyckats mäta mig till.

Just nu har jag även tagit bort mellan remhjulet så nu har jag enbart konstant fart, ska försöka att undvika att installera en frekvensomriktare 8)
Tack för tipset på chucken, jag har knäckt ett antal MK tappar till den som medföljer och köpte ett halvt dussin i reserv på jula medan det fanns, men en ny står på önskelistan.

X-IL, I grunden så borde den inte behövas om man gjort en tillräckligt bra excentrisk lagerjustering på "fjädersidan" och filat kuggarna på z-axeln tillräckligt enligt lilluffes instruktion (jag har mer än en mm i skillnad på min lagerjustering). Men mitt kunnande/tålamod räckte inte för att få det riktigt bra. 8)
Huvudproblemet var att Z-axeln hade olika glapp över hela rörelsen (eller gick olika tungt beroende på hur jag justerade) då den excentriska lagerjustering gör att kugghjulet går in snett på Z-axeln. Men om jag drog tillbaka lagerjusteringen så att den löpte lätt så hade jag ett marginellt glapp i höjdled och allt såg bra ut när jag inte körde chucken.
Men med chucken roterande så vred sig Z-axeln åt samma håll och då kom problemen tillbaka enligt ovan att z-axeln gick olika trögt/högg på vissa ställen.
Efter alldeles för många timmar av justerande (och filande) så insåg jag att om jag klämde z-axeln med den inbyggda klämman så upphörde problemen, men z-axeln gick ju alldeles för trögt då av naturliga skäl.
Med dessa lager och z-klämman marginellt åtdragen (endast lite mer än handkraft) så fungerar z-axeln tillräckligt bra och vrider sig inte då chucken roterar då z-axeln ligger jämt pressad mot kugghjulet.
Så här efteråt så hade nog denna lagerklämma kunnat minskat bearbetningen av z-axeln och kanske även den excentriska lagerjustering.
/R
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej Allihopa!

Nu har det gått ett bra tag sen jag skrev något i denna tråd.
Har som vanligt haft mycket att göra och nya leksaker att leka med (3D-skrivare bl.a).

Har fräst en hel del med jula fräsen och den fungerar fortfarande bra för att vara denna billiga lågkvalitets maskin.

Nu till lite uppdateringar av mitt projekt.
Det började med att bios batteriet la av så jag fick gå in i bios och ställa in allt varje gång jag skulle fräsa.
Då var det bara och ta in datorn och fixa till den. När jag ändå hade den inne så passade jag på att uppgradera mach 3 och
övriga programvaror i den.
När jag höll på så kom jag på att jag skulle test köra min kina spindel med den nya versionen av mach 3, så efter en hel del inställningar så
fick jag det att fungera som det skulle, gamla testen ligger här Min Vfd Provkörning
Efter det så blev jag sugen på att köra igång och modifiera fräsen efter dom tankarna som jag hade för länge sedan, nämligen att montera spindeln på vänstra sidan
av fräsen. Men jag funderade också på att jag på något enkelt sätt skulle kunna demontera den när jag behöver plats för att kunna använda fräsen som vanligt.
Jag måste även kunna ställa in alla lutningar så det blir rakt åt alla håll så det får nog bli en hel hög med "tramming skruvar" för att få det rakt.
Jag hade köpt alla delar förut så det var bara att sätta igång.
Så här kommer några bilder på ombyggnationen.

Började med att tillverka en alu-platta för att fästa på huvudet på fräsen. 190 x 120 x 20 är plattan.
Här har jag även satt dit 6 st. tramming skruvar för att kunna få dit plattan rakt, huvudet på fräsen är ej rakt i förhållande till pelare, bordet.
2016-04-01 17.44.09.jpg
Här har jag borrat en hel hög med hål och gängat, får även dra om elen eftersom
den kommer i vägen. låsningen till motorn flyttar jag över till andra sidan eller så kommer jag att
testa med att bara använda en låsning till att börja med.
Jag tog även bort spännarmen för remmspänningen, kommer att dra elen genom det hålet istället.
Fungerar lika bra att spänna remmarna med något mellan motorn och huvudet.
2016-04-02 08.29.35.jpg
Hade ett skåp som låg och skräpade som jag tänkte placera min vfd i, ska nog montera en fläkt i för säkerhets skull.
Den blir säkert varm om man skulle köra mycket med den.
2016-04-02 08.30.13.jpg
Så här någonting hade jag tänkt att det skulle bli.
Linjärlagren är lite för långa så dom kommer jag att kapa till 250 mm.
2016-04-02 09.24.39.jpg
Här har jag nästan gjort klart plattan som ska sitta fast monterad på huvudet.
Det fattas fästen för nästa platta som ska vara demonterbar.
Har även fräst hålen för insex skruvarna som håller plattan på plats.
2016-04-03 12.58.39.jpg
Återkommer med mera uppdateringar har mera bilder men har en massa sommardäck att montera först. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 16 april 2016, 22:07:39, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar