Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

De motorerna jag köpte; http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... ucts_id=87 har 8st kablar, du kan antingen paralell eller seriell-koppla motorn. Smartaste är att paralell-koppla den för du får lägre induktans då. Om den du köper bara har 4st kablar så har du inget val, bara att köra på.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Ah det var den motorn sorry...

En annan sak jag märkte idag är att verktygshuvudet ligger inte plant mot koordinatorbordet. Börjar jag fräsa med pinnfräs (eller planfräs) så börjar den fräsa en liten halvcirkel mot mig så att säga.
Har torkat rent bordet och även monterat en alubit direkt på bordet. Måste jag shimsa om stolpen eller vad ska man göra ?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Här ser ni några bilder... aluklossen den stora satt i ett skruvstäd (av högre kvalité) och den mindre biten direkt i bordet.
Notera att halva ytan (eller tom lite mindre) ligger i. Här satte jag den på 0.02mm djup.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av petercab »

Det får du justera med ett köpt eller egenbyggt tramming tool, eller en indikatorklocka på en enkel arm i spindeln går bra.

Men det har jag ju redan sagt till dig några gånger :wink:
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Jo, men jag kan ju inte justera den... ska jag lägga blad av folie emellan och mäta om ?
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av petercab »

Ja någon form av shims blir bra :)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Problemet med det är ju dock att Z-axeln snedställs. (Tror knappast den är rak men du förstår nog vad jag menar.) Eftersom(till min kännedom) du inte kan justera in vinkelrätheten i Z och trammingen (spindelns rätvinklighet gentemot bordet) separat så får du helt enkelt kompromissa med om du vill ha en rak Z-axel eller rak spindel. När jag kör med min icke injusterade Z-axel och fräser i olika höjder blir det som en trappa. :P
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Provade nu och fick mkt bättre resultat. En gänga hade gått av de 4 så jag gjorde om den till M12 istället.
Shimsade upp med 0.2mm på ett ställe och en colaburk på ett annat och fick mkt bättre resultat.

Jag provar såhär så får vi se :)


Eller har du några andra alternativ ?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Till höger ser man hur det blev med planfräsen nu, inga stora hack som förut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Använd en vippindikator för att ställa in trammingen. Det blir bäst då. Och istället för att bara borra ner med en pinnfräs så planfräser du över biten flera gånger, med 70% ingrepp eller liknande, blir det då inga höjdskillnader mellan skären är det bra.


EDIT: Om du kollar min tidigare post( http://elektronikforumet.com/forum/view ... 65#p987391 ), bilden på aluminium-biten. De höjdskillnaderna ska inte vara mätbara, då är det bra. Men när det gäller en julafräs kan vi nöjja oss med att det ser/känns bra.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Detta är gjort med en 50mm planfräs, tidigare gick jag skillnad som jag tom kände med nageln - nu är det helt borta.
Dock hade säkert vippindikatorn givit utslag.

Har dock inget som är helt rakt som jag kan lägga an mot bordet för att mäta hel cirkel....
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Om du inte känner av det kan du vara rätt nöjd, prova att köra åt fler än bara ett håll dock, trammingen har ju 2 rotationsaxlar så att säga.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Hur mkt bättre blev din när du bytte spindel ?
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Det syns tydligt på dina bilder mr_ping att din axel lutar framåt, hade uppe det tidigare i tråden med flera som hade lutningar på z.
Det var likadant med min att z-axel att den lutade framåt men det kunde jag shimsa bort.
Väldigt viktigt att man har justerat in x och y-axelns laxstjärtstyrningar före man mäter in allting.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Uffe: Även på sista bilden ? Ska plana en hel bit och kika.... som sagt högra bakre skruven var helt gängpajj förut med...
Skriv svar