Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Har precis byggt om min Julafräs och gjort den stabilare och tänkte planera att bygga om den till CNC.
Finns det något kit man kan köpa med allting eller måste man göra en inköpningslista ?

Har inget annat än fräsen och dator just nu...
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej mr_ping!

Trevligt att du hittat hit.
Visa gärna lite bilder på din ombyggnad.

Den bästa och enklaste vägen till ett kit är att inhandla hos JB CNC.
Och så stödjer du en forummedlem också.
Han hjälper dig nog med att plocka ihop ett passande paket.

Annars så får du nog gå vägen över till Kina men det är inte säkert att det blir så mycket billigare
om du skulle behöva tulla och betala skatt för prylarna.
Har du tur kanske du klarar dig.
lahi
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 november 2007, 21:42:13
Ort: Halmstad

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lahi »

Tjena! Kul att se att det finns en så här lång tråd om Julafräsen :tumupp: Köpte en sådan (fast på Swedol) förra veckan så nu ska jag se om jag kan gå igenom lilluffes pdf (för det var väl din?) och förbättra fräsen lite :) Ska först bara komma på hur jag delar på den, men det står ju där också... huvudsyftet med köpet är att fräsa aluminiumdelar till mina motorcykelbyggen. Just nu är det ett gjutet växellådshus till en motorcykel som sitter uppe i fräsen och ett ursvarvningsverktyg i chucken för att svarva ur lagerlägen. Huset har en polare gjutit till mig i aluminium. Det är alltså ingen köpt växellåda, utan jag bygger en egen låda som får växelaxlar från en cbr1000rr. Ska kopplas ihop med en motor som inte har växellåda original, därav krånglet med att bygga en egen.
Så jag hoppas fräsen kan det jag behöver! Vettigt pris och perfekt storlek. Får inte riktigt in en 3-tons fräs i garaget, så denna fräsen verkade ha vettig hanterbarhet med sina 75 kg :)
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej lahi!

Välkommen i tråden.
Ja det tar väl en stund att tråckla sig igenom tråden för den börjar bli rätt så stor.
Hoppas du får lite nytta av pdf-en som jag har lagt upp.
Du kan nog räkna med att lägga ner åtskilliga timmar och tålamod om du ska få fräsen att få den precisionen som du vill ha.
Nu går det väl inte att jämföra jula-fräsen med en 3-tons fräs, dom lirar liksom inte i samma klass.
Men det är bara att ta upp dina frågor här i tråden så ska vi försöka lösa dom.
Lycka till!

mr_ping

Hur har det gått för dig har du hittat något lämpligt styrsystem.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Hej,

Jo jag ska nog börja nu... har fått ordning på den hyffsat för manuell fräsning - den är mkt stabilare nu.
Dock är jag osäker på hur jag ska lösa vändglappet, jag vill helst inte byta till kulstänger osv. Några tips ?


Kommer köra Nema 23 + 70v nätagg osv... Landar på 4000kr totalt tror jag.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Som jag ser det har du 2 alternativ.

1. Ignorerar det glapper du har, mäter upp det och kompenserar det i mjukvaran. (Finns vändglapps kompensering i mach3, eftersom julafräsen använder dovetail slides så borde det funka bra med mjukvaru kompensering, jämfört mot linjärlager) Dock så kommer körningarna ta längre tid.

2. Du gängar en plastmutter med en trapetsgängtapp(som du har byggt själv?) och förspänner den emot muttern du har nu. Detta tror jag blir bättre, men det är även mer arbete.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Vad fick du tag i för drivkort till fräsen måste ha varit något bra eftersom du kör med 70 V nätaggregat.

Jag provade själv att köra med vändglapps kompensering men jag fick aldrig någon riktig ordning på det.
När man körde något med mycket vändningar eller olika radier fram och tillbaka så stämde det inte.
Då la jag ner det och satte dit mina plastmuttrar istället.
Någon annan som har testat och fått det att fungera.
Jag tror det är bättre att försöka göra maskinen så glappfri som möjligt från början.

Behöver du ha några plastmuttrar så kan jag nog ordna fram några till dig.
Jag kanske också kan ordna fram en metallmutter till x-axeln med.
Det finns dom som har skippat att montera en ny metallmutter och svetsat dit
m 6 bult direkt på gamla x-muttern också likadant som på y-axeln, så det är upp till dig hur du vill göra.
Användarvisningsbild
mruf
Inlägg: 56
Blev medlem: 2 februari 2011, 19:21:51
Ort: Vretstorp

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mruf »

Roligt att flera börjat med maskinen.
Har inte uppdaterat på länge nu. Men lite har man fått gjort utöver annat arbete.
Labbade en del med vändglapps kompensering i mach men liksom jag så fick jag inte till det bra spec på cirklar.
Gjorde så att jag köpte nya trapets stänger och stålmuttrar.
Kändes som om man väl ska byta så kan man byta allt.
Har även börjat med gränslägen på axlarna.

Bjuder på lite bilder på hur jag löst grejer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Jag håller med mruf, riktigt kul att det är så många konverteringar nu.



Jag blev klar med min maskin för lite över en månad sen. Eftersom jag vill ha den nära till hands så ställde jag den inne i lägenheten. Jag har även byggt ett inboxat arbetsbord för att inte få spån överallt. Jag blev rätt jäkla nöjd med det!
20130919449[3].JPG
Allt eftersom att det behövs så ska jag skruva upp mer krokar och dyl för att ha ordning på grejjerna, jag har beställt lite sortimentlådor som man kan hänga på väggen, de bör komma på mån-tis.
20130919452[1].JPG
Kan ju även bjuda på en bild där hela anordningen står. Det är en gammal bild så där är fräsen nedplockad.
IMG_0693.JPG

Juste! Glömde att visa lite resultat med den. Jag har provat att köra allt ifrån plast till härdat stål och allt funkar utmärkt! Visst, nu kan jag bara köra några tiondelars skärdjup när jag kör med 40mm planfräsen i härdat, med det går!

Provkörning i stål

Provkörning i aluminium

Provkörning med en skrubbfräs i aluminium

En aluminiumbit som jag har planfräst med en 18mm 2-skärig HSS pinnfräs.
IMG_0708.JPG
Jag provade lite 3D fräsning med. Kört med en 6mm 2-skärig HM fullradiefräs.
IMG_0714.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Jag ser 2 lösningar när jag scrollar genom tråden... en del sätter motorerna direkt på stången och vissa kör med kugghjul och rem.
Vilka för och nackdelar har dessa olika lösningar ?

Jag hade tänkt att sätta Nema23 rätt på...
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Direktkopplat, fördelar;
Inget glapp pga. remmar.
Styvare för det inte finns någon rem som flexxar.
Högre hastighet.
Högre precicion.

Nackdelar;
Krävs en större motor för att få samma moment som med remdrift


Remdrift, fördelar;
Mindre motor för samma moment alternativt högre moment med samma motor.
I TEORIN högre upplösning/precision.

Nackdelar;
Glapp pga remmar.
Flexxar mer pga remmar.
Lägre hastighet.
I praktiken lägre precision pga. flexxande komponenter.


Jag använder Nema23, 3Nm stegisar. Jag har inte märkt av att de är för klena och mina axlar är direktkopplade. Personligen tycker jag direkt kopplat är det självklara valet.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Tänkte köpa samma... tänkte börja med ett nätagg bara, tror du det kommer lira ?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Mr3D »

Se bara till så att nätagget kan mata ut tillräckligt med ström. Ska du ha samma motorer som mig så föreslår jag att du paralell-kopplar motorn (om det är 8-kablar) och då drar den runt 4.2A. Då behöver du ett agg som kan leverera minst 12.6A, egentligen mer för att vara på den säkra sidan. Jag kör med en ringkärna som omvandlar 230VAC till 2x 24VAC 6.25A, de har jag paralell-kopplat så jag får ut 24VAC 12.5A och sen likriktat den, då höjs spänningen lite så jag levererar totalt 35VDC 12.5A till mina 3 geckos. X och Y motorerna har jag valt att leverera 4A till och Z motorn matar jag med 4.5A. Jag vet att det är på gränsen men det får duga tillsvidare(permanent med andra ord, hehe).
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Tror det är 4 kablar bara ?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av mr_ping »

Lilluffe: tror det kan vara intressant med plastskruvar lite senare, måste bara få dit skiten och se hur illa det blir först :)
Skriv svar