Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ser ut som skruvstycket vi har på jobbet till pelarborren :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Ser ut som att någon inte vet hur lång borr dom egentligen har, som flickan sa :mrgreen:
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Inlägg av Borken »

Är inte ett sånt skruvstycke gjort i gjutjärn? Kan vara vanskligt att svetsa.

/Janne
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det kanske går att fräsa ur en bit och sedan svetsa fast plattjärn som planfräses.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tvätta kliniskt rent och fyll med plastisk metall sedan planfräsa. Den behöver ju bara vara plan för att ha 'nytta' av den sönderborrade ytan. Iofs skulle jag ha skrotat den för länge sedan , hur fan kan man misshandla verktyg på detta sättet. Nåväl den va ju inte dyr om man säger så.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

hur man kan misshandla det så... jo så fungerar det alltid om det äe många som jobbar med det.... Det räcker att EN person har råkat göra ett misstag EN gång så det blir ett märke... sen tror alla att det är helt ok att borra i skruvstycket så ingen bryr sig... Det finns många maskinskruvstycken därute som ser ut såhär...tyvvär :(
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Sedan finns det vanliga; då det inte är deras så skiter dom fullkomligt i om det blir förstört..

Kommer ihåg hur skolans skruvstycken såg ut under det första året vi använde pelarborren där. När jag började använde de så var de faktiskt riktigt fina med bara ytliga märken från några få borr men de hade ändå använts i flera år. Slutet på året var samtliga nästan borrade i två delar pga alla borrhål och bra fler än ett gick igenom hela skruvstycket och tom några som gick igenom bottenplattan det stod på.. Detta var förstås inte alla som hjälpt till med detta utan tre personer kröp det fram..

Det där handlar inte ett skit om att glömma hur långt borren är kan jag ju säga..
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Svetsa i gjutjärn är inga problem det finns ju svetspinnar för alla sorters material.

Det enklaste är annars det som tecno säger fylla med kemisk metall och planfräsa lite försiktigt.
Även om det ser ut så här så är det betydligt bättre och stadigare än julas skruvstycke.
Det ser ut att ha några år på nacken, kan det vara 30-40 år ungefär.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Vill du ha passbitar så kan du ta vanliga plattjärna eller kalldraget.

kolla bara innan du kapar plattjärnet att det är lika hela vägen,


betydligt lättare att hitta dimensioner som passar plus att det inte kostar en förmögenhet.

dessutom gör det ju inget om man offrar ett par passbitar.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

"kolla bara innan du kapar plattjärnet att det är lika hela vägen"

annars är det ju bara att fräsa av dem :)

Fast det finns ju lite mening med att de är härdade, då är det ju inte lika lätt att borra sönder dem, och så märker man när man borrat för långt.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Har provat det där och det är inte så lätt som man tror att få dom parallella när man fräser dom, det lättaste är att mäta ut var på plattjärnet det är jämnast och kapa två bitar av det.

om det sedan blir 4 st passbitar av samma dimension av nån anledning så är ett tips att kapa ett par i en annan längd för att lättare hålla ordning på dom.

det blir lätt en hel bänk full med passbitar efter några år.

ett annat tips är att om man ska göra likadana bitar och har passbitar under så kan man ta bitar av såna där stålband som man bandar emballage med och vika för att sätta emellan som en fjäder så ramlar inte passbitarna ihop när man lpssar biten.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

ett annat tips är att om man ska göra likadana bitar och har passbitar under så kan man ta bitar av såna där stålband som man bandar emballage med och vika för att sätta emellan som en fjäder så ramlar inte passbitarna ihop när man lpssar biten.

Bra tips! Tackar :)

/PeterH
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Inlägg av Borken »

Lilluffe, kan du förklara mer hur du gjorde med spelet på z axen Svarvade du en ny "kopp" för fjädern?

/Janne
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Fjädern har jag plockat bort den behövs ej, stegmotorn fungerar som en broms om man kör manuellt.
Om jag kör manuellt så kopplar jag ur styrelektroniken annars får elektroniken bakström, när jag provade utan att koppla ur så gick kylfläkten igång så tydligen är en stegmotor en bra generator.
Undrar om det går att fixa med lite dioder.

Jag har den gamla koppen kvar men jag justerade den lite bara.
Jag gick ut och tog lite nya bilder (hmmm klockan är visst 23.30 ska gå upp kl 03.45 och åka till jobbet i stockholm.) :sleepy:

Jag tog ett 1mm bladmått böjde till och satte in i koppen.
fjader6.jpg
Sen satte jag upp den i svarven och då blir den ocentrerad 1mm.
När jag nu svarvar så tar det bara på en sida och då blir den oval.
fjader5.jpg
Nu blir det ett spelrum mellan godset och koppen, beroende på hur du vrider koppen kan du ställa spelet från 0-1 mm.
Jag satte dit en extra låsskruv under för att få koppen att trycka framåt och låsa koppen ordentligt.
fjader3.jpg
Skull det bli slitet kan man bara vrida lite och låsa fast den igen. Jag har smörjt upp allting ordentligt också.

Man skulle faktiskt kunna byta ut koppen mot ett lager istället.
Hålet är på min maskin 32 mm. och sätter du in ett 6200 så får du ett spel på 1mm runt om,
man skulle kunna använda ett eller flera bladmått runt lagret för att ställa spelet, och låsa fast med låsskruvarna sen.
Det är likadan på andra sidan, man skulle kunna sätta ett lager där för jag såg att axeln går att dela där låsskruven för axeln sitter.
fjader4_1.jpg
Har du bara funderingar på att göra om till CNC eller har du redan börjat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 01:05:22, redigerad totalt 1 gång.
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Inlägg av Borken »

Tackar !
Jo jag har börjat lite smått med z-axeln. Fast jag sätter nog det kuggremshjulet lite längre ut och fixar till en liten burk för halva stegmotorn.

/Janne
Skriv svar