Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

gripner

Ja nu vet du vad man kan göra med maskinen i alla fall och har du en massa tid över så är det bara du sätter igång och gör om den till CNC.


Bengt35

Jag ska undersöka lite mer om kopplingen för motorn men jag tror att den motorn du har är bättre i alla fall.
Förmodligen byter jag också.
Den är starkare och varvar mer än dubbelt så mycket än orginal motorn.
Obalansen tror jag mycket beror på mellanremskivan plus att det är två remmar.



MvH
Uffe
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Pust !!
Har stått ute i garaget/verkstaden hela dagen idag .
Satt och läste på internet igår om frekvensomriktare och fick mig en tankeställare om det här med EMC. Elektromagnetiska störningar.
Om jag nu ska ha en frekvensomriktare så är det nog lika bra att göra allt rätt från början så man slipper problem sen.
Så nu har jag gjort om kablarna i astra-lådan. något grövre kablar plus det viktigaste, avstörningsflätor på varje kabel till kontrollerkortet även på home/lim kabeln ,xlr kontakterna och kopplat allt till jord.
Kablarna till stegmotorerna är redan avskärmade men jag kopplade även avstörningsflätan i kabeln vid stegmotorerna till jord.
Ev. så måste jag sätta dit lite jordflätor också.

Det tog som sagt var många timmar extra men jag hoppas att det lönar sig.

Nu har jag även provkört x och y axlarna också dom fungerar så fint.
Jag kopplade även in mitt nätaggregat för att testa lite hur det fungerar vid olika spänningar och strömstyrkor.
Testade ända upp till 34V och strömbegränsningen satt som högst på 2,4V och körde en hel del men jag kunde inte känna att stegmotorerna blev varma alls.
Det fungerar bättre så fort man kommer över 30V även om strömbegränsningen står under 2V, har också kört en massa olika inställningar i motor tuning i Mach3.

Den ringtrafo jag har är på 2x18V AC och ger c:a 25V DC ut vilket är lite lågt när man inte har en maskin med kulskruvar som går betydligt lättare.
Man vill ju kunna köra så fort som möjligt plus att den ska orka lite när det blir lite kraftigare jobb. :D
Nu ska jag beställa en 2x24V AC också, jag ska mäta upp den med och utan last så får vi se vad den ger.
Jag får förmodligen linda av lite så jag kommer ner till 33-34V DC.

Nog nu om det här.
Jag har tagit lite nya filmer på x-y-z axlarna var för sig i lite olika hastigheter och sen en film när när den kör med alla axlar samtidigt.

Det som var mest iögonfallande var i alla fall när jag körde z-axeln på hög fart. :shock:
Z_Snabb.MPG
X_Normalfart_kort.MPG
X_Snabbfart.MPG
Y_Normalfart.MPG
Y_Snabbfart.MPG
XYZ_Test.MPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 6 mars 2019, 10:18:25, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

>>Kablarna till stegmotorerna är redan avskärmade men jag kopplade även avstörningsflätan i kabeln vid stegmotorerna till jord.

Bara du inte kopplar in båda ändar till jord, bara delens som går till styrsystemet är rekomenderat att koppla till jord, den andra sidan ska vara utan.

>>Testade ända upp till 34V och strömbegränsningen satt som högst på 2,4V och körde en hel del men jag kunde inte känna att stegmotorerna blev varma alls.

Det är inte strömmen som är problemet här. Kör du med 34V rent ut från ett nätagg utan shuntning så är det stor risk att ditt drivsteg pajjar ganska snart. Även om det tål lite högre spänning. När du bromsar motorerna så kommer de inducera en spänning som är högre än den tillåtna för drivstegen och kan pajja dina kretsar. Håll dig till 24V för att vara på den säkra sidan.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Inlägg av Bengt35 »

Artikeldata på Frekvensomformare och motor som jag använder till spindeldrivningen på Julafräsen

Frekvensomformare: Mitsubishi FR-S520SE-0,75K-EC 0,75KW In:1X230VAC Ut 3X230VAC 4A

Motor: ABB M2VA 080A-2 2930RPM 230/400V 0,75KW

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra jobbat! :) :tumupp:

Det såg ut som att man skulle kunna få en duktig smocka av Z-spaken om man står för nära.. :lol:
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Inlägg av pinussen »

Häftig tråd!

Hade en sånn innan jag köpte min BF-20L och hade lite funderingar på att försöka cnca den. Ser ju riktigtfint ut på filmerna, lite läskigt med alla hantag bara :) Jag fick skruva bort hantaget på min bf20, x-axeln, eftersom det blev vibrationer när jag körde snabbt. Handhjulen var väl inte balanserade.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Håller med Fräsen om spänningarna. Håll dig mellan 24-30V.

Kör du över 30V, så garanterar inte jag att det funkar värst länge, och pajjar det, får du stå för fiolerna. :D

Behöver du mera kräm, gå för några Gecko'sar.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Fräsen

Jag kopplade bort jorden vid stegmotorerna så nu har jag bara vid kontrolldelen och nätaggregatet.
Men frågan är ska man separera jordningen från nätjordningen, jag har läst någonstans om det men kommer ej ihåg.
Hur utför man det på bästa sätt i så fall.

Sen har vi det här med ström och spänning, jag skrev att jag använde ett nätaggregat, fel av mig, jag var nog lite trött när jag skrev det.
Det jag använde var självklart ett labbaggregat från voltcraft PS2403 som är lite bättre.
Däremot använde jag inte någon shunt, fel av mej.
Använder du bara ett lågomigt högeffektsmotstånd som shunt eller använder du något annat som du kan rekommendera..

Jag har gått tillbaka till det jag hade förut 25-26V DC det är vad 2x18VAC ger efter likriktning och kondensator , ev att jag går upp till max 30 volt då på jojjes kort annars blir det Gecko 203 men inte just nu,
jag ska hårdtesta maskinen och se var den går för och om det är någonting att rekommendera till andra.


Bengt35

Tack för datan jag ska kolla upp det när tid finnes.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lilluffe

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 499#355499

Har en trafo som kanske kan vara nåt att bygga på, lämnar olastat 19V så den borde lämna likriktat ca 27V och muff finns det så det räcker och blir över, intresserad?
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

tecno

Trafon är säkert bra men inte just nu, jag ska testa min maskin med det jag har först. I så fall hör jag av mig.

Uffe
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Har provat att fräsa lite grand i några bitar från ett laminatgolv.
Jag använde ett litet 2,5 mm borr på 1mm fräsdjup, jag körde med rätt så hög matning och lite för lågt varvtal men det är ju bara en test.

Provade även att köra i en aluminium bit och det blev kanonfint och runt.
Körde med en 3mm 2-skärig fräs från jula såklart. För i en julafräs går det väl bara att köra med jula grejor. :lol:

En bild på några namn.
namn.jpg
Ett namn till. :D
uffe.jpg
När jag fräste "Uffe" passade jag på att ta en film.
Även aluminiumfräsning tog jag film på.

Fräsning_namn.3gp
Aluminium1.MP4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 6 mars 2019, 12:02:40, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Kul att resultatet blev så där bra! Så det går alltså att konvertera en Jula-fräs. Åtminstone efter att man visat den ordentligt med kärlek först.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

riktigt snyggt jobbat!. Har en sån på labbet, tycker inte den känns robust nånstans, och krånglig att ställa om hastigheten, allmänt billig känsla. Angående frekvensformare så var det nån forummedlem som sålde massa sådana från danfoss på tradera, tror att dem gick för runt 500pix i den storlekten du skulle behöva, upp till 2hk
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Inlägg av Bengt35 »

Mycket snyggt jobbat. Detta bevisa att det går att få fason på Jula fräsen, det är ju trots allt ett stycke järn som väger över 70kg.
Tackar samtidigt för alla de bra tips jag fått genom denna tråd!!!

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Tack för alla vänliga ord och hurrarop, det sporrar ju en bara mer.

maha

Det var ju ungefär 1-års sedan jag köpte den så det har väl blivit en hel del kärlek och smekningar för att den ska lyda mig. :D

Anderst

Jag har köpt några stycken av denna forumsmedlem och det är väldigt hög kvalitet på grejorna.

Bengt35

Jag har kolla upp din frekvensomformare och jag kan säga att man blir faktiskt imponerad av hur mycket dom har fått in i denna lilla burk.
Jag lägger en länk till en pdf broschyr som jag hittade på nätet om det är några andra som är intresserade.
Mitsubishi FR-S520SE


En liten uppdatering igen inte så mycket men alltid något att titta på.

En bild jag glömde lägga in i går.
DSC01428.JPG
Jag provade att fräsa mitt namn i aluminium.
alum_uffe2.jpg
Fräste på rätt så låg fart och 1800 varv på maskinen.
Jag använde ett 2,5 mm borr. Jag måste nog investera lite i några lämpliga fräsar.

Jag filmade också så den ligger här
Alum_uffe.MP4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 6 mars 2019, 12:06:29, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar