H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

TobbeSwe skrev: Men vi var aldrig inne på hur den kunde användas för att blockera låga frekvenser och kortsluta höga. (Vad blir den praktiska skillnaden på en blokerad ström och en kortsluten?)

Hur vet man om strömen har hög eller låg frekvens? Jag vet att frekvens är svägningar per sekund och mäts i Hz, men sen då? Jag har massa teoretiska kunskaper, men tycker det är svårt att använda dem i praktiken...

Många frågor blir det. Tack för att ni är så tålmodiga.
Som jag tolkade frågan var det AC det handlade om.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag vet inte...
Mina frågor kommer av att ha läst posten av RDX*

Jag tänkte köra DC genom h-bryggan till att driva motorn med
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Även om du kör med ett batteri som levererar DC-spänning/ström så kommer du slå på och av ström mha. transistorer. Det som skapas är en fyrkantsvåg och man nu kan lite matte (fourieranalys) så vet man att en fyrkantsvåg kan delas upp i oändligt många sinussignaler. Det är dessa högre frekvenser som kan kortslutas med en kondensator.

Alltså, så fort du har en liten variation på din spänning så finns det "gömda " överfrekvenser som kan ställa till det.

Återigen så är detta inget som en nybörjare behöver tänka på, man kommer långt med Ohmslag.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Tack för den förklaringen. Riktigt så långt har jag inte kommit i matten än, kommer väl på universitetsnivå eller senare i matte E. Vet inte om du såg denna post jag skrev tidigare:
TobbeSwe skrev:
$tiff skrev:Blockerad ström: Avbrott på ledaren, d.v.s. oändlig resistans
Kortsluten ström: En ledare, d.v.s. försumbar resistans
Så när man säger att kondensatorer kortsluter höga frekvenser menar man att dom släpper igenom höga frekvenser utan nått motstånd alls?
Har jag fattat rätt? I så fall tycker jag inte det låter som att kondensatorer påverkar höga frekvenser så mycket?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kondensatorn leder höga frekvenser bra, låga frekvenser dåligt.
Spolen leder låga frekvenser bra och höga frekvenser dåligt.

Därför filtrerar man bort allt utom basen med stora drosslar (spolar) till bashögtalare, och till diskanten så sätter man en kondensator i serie då den spärrar allt utom diskanten.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Tack, perfekt förklaring
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Nu har jag (och Gelvin) äntligen beställt och fått hem skruvdragare som vi tänkte använda till att driva roboten med. Batterierna som sitter i skruvdragarna är på 3,6V. Så har jag mätt lite på motorerna för att kolla hur mycket ström transistorerna i H-bryggan behöver klara. Utan belastning fick jag 1A, vid full belastning (motorn orkade inte ens runt) var det 7A. Kan det stämma?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Hm.. 7 Ampere* 3,6 Volt=25 W.......batteriets inre resistans minskar effekten något......det låter inte mycket! Fast det är väl en mindre "pryl" ni har på gång..antar jag?....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> TobbeSwe

Du måste överdimensionera transistorerna duktigt också. Minst dubbla strömmen av det högsta du mätt upp bör de klara. Om du mätt med multimeter så missar du alla strömpeakar motorer tenderar sluka i sig vid exempelvis uppstart.
Ponera att du kör full fräs framåt och sedan slänger i "backen" i full fräs, då lär det gå --> mycket <-- mer än 7A genom din stackars H-brygga under en kort stund.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Å fasen...uppåt en 20 Ampere eller så då?
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Skulle en 71-134-59 från Elfa kunna passa tror du?

Edit:

Nu ser jag att den kanske har lite för låg effekttålighet? En 71-134-67 skulle kanske vara bättre?

Det är en N, men jag behöver en P också va? Jag hittar ingen bra... Något förslag?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Nja........det ser lite kinkit ut vad gäller P-kanalare.........iaf hos ELFA.

MEN om du kan tänka dej att använda dig av SMD så kan de här två funka:

P-kanal: http://www.elfa.se/pdf/71/07131311.pdf

Art.nr :71-313-11

N-kanal: http://www.elfa.se/pdf/71/07131303.pdf

Art.nr :71-313-03

De kostar 15,20 kr/st + moms ( = 19 kr/st ), i värsta fall kanske du måste papallellkoppla..... :roll:
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

SMD = Ytmonterat va?
Jag har inte utrustning för att göra kretskort så jag kan inte använda ytmonterat. Jag tänkte bygga på ett breadboard.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Problemet är att de hålmoterade p-kanals-trissorna är dyra...

Jag vet inte om det är möjligt att som privatperson beställa från "Farnell"
men OM det går så kanske den här kan vara nåt? http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 5336&N=401
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Lär ju räcka till iaf, klarar pulser på upp till 240A!
Skriv svar