Borra i PCB

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
elev
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 augusti 2004, 11:19:32

Borra i PCB

Inlägg av elev »

Kan man borra eller spika i glasfiber-PCB (kretskort) utan att förstöra den? Tänker försöka sätta fast en liten grej på kretskortet som ska sticka ut lite framför.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Borra funkar. Spika tror jag skulle spräcka kortet.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

...om det ens går att spika?

Har inte ens provat - så man vet ju aldrig.
Är dock 'skeptisk'. :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

danei skrev:Borra funkar. Spika tror jag skulle spräcka kortet.
Har testat för flera år sedan och fick ett riktigt otäckt pussel :doh: så det blev till att börja om från början igen.
Det skulle möjligen kunna fungera om spiken är mindre än hålet de spikas i. Men något vidare snyggt blir det knappast. :?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jag behöver köpa lite borrar för att borra i glasfiberkretskort, har hört någonstans att det bör vara hårdmetallborrar. Hos Classe säljer de så kallade snabbstålsborrar (art.nr 30-8632 m.fl). De ser "rätt" ut, men funkar de?

Någon som vet var man annars köpa hyfsat prissatta borrar? Gärna butiker i Stockholmstrakten :-)
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Hos Classe säljer de så kallade snabbstålsborrar (art.nr 30-8632 m.fl). De ser "rätt" ut, men funkar de?
Har hört att den enda skillnaden är i hur länge de håller. HSS (de hos classe) håller bara kanske i storleksordningen en tiondel av hårdemtallsborrarna. Men med tanke på att de kostar ca 50:- på classe så är jag faktiskt på väg dit idag för att skaffa en ask. Annars har jag ofta sett det på tradera...hårdmetall alltså :)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

HSS står för high speed steel, snabbstål, och det är enligt mina erfarenheter bara dynga. Borrarna blir slöa efter ganska kort tid.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Köpte detta borr som funkat bra i både Lexan och diverse kretskort.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Rymdninja skrev:
Hos Classe säljer de så kallade snabbstålsborrar (art.nr 30-8632 m.fl). De ser "rätt" ut, men funkar de?
Har hört att den enda skillnaden är i hur länge de håller. HSS (de hos classe) håller bara kanske i storleksordningen en tiondel av hårdemtallsborrarna. Men med tanke på att de kostar ca 50:- på classe så är jag faktiskt på väg dit idag för att skaffa en ask. Annars har jag ofta sett det på tradera...hårdmetall alltså :)
Jag sticker nog också dit och köper, men var köper man billigast hårdmetallborr? För hos ELFA kostar de typ 60 spänn styck, exklusive moms!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Dom köper man smidigast/billigast på Tradera. Brukar alltid vara en kille som säljer.

Tänk däremot på att det måste till stabila saker för att borra med dom. Dom spricker om man tappar dom i backen tex.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Hårdmetall är ju sprött så det får vare sig finnas instabilitet i maskinen/stativet eller kast i spindeln. Eftersom det är mycket få förunnat att ha såpass stadiga maskiner hemma vid som ger rätt varvtal så finns risken att man inte hinner borra mera än med HSS innan man bryter av borret. Men ska man ändå prova så kör med kortast möjliga utstick för att minska kastet och för att det inte ska finnas så mycket längd att bryta med. Hårdmetall sviktar ju inte utan går hellre av.

Det kanske går att finna TiN eller andra belagda borrar i HSS i de små storlekarna. På jobbet har vi belagda HSS borr i allt från TiN till Futura och i rätt material (dvs inte härdat) så är de oftast mycket snabbare o håller bättre än hårdmetallborr. Det är dock större storlekar. Kolla ifall Wedevåg tillverkar några korta belagda HSS borr. Jag kan kolla i kväll vilken typ vi har på ett borr som jag vet går så in i h-e länge o fort. 550mm/min med 16mm borr i SS2172 utan invändiga kylkanaler och då håller de ca 1000st 30mm djupa hål.

Glasfiber är dock duktigt på att slita skäreggar. Tror faktisk att den tunna beläggningen kan göra en stor skillnad där. Något verktyg som vi har belagt har vi ökat livslängden +10 000% samt att vi kunde höja skärdata med 300%.

Mikael
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Håller med föregående skrivare..

Jag har själv jobbat med en cnc maskin mazak FH 4800 höghastighetsmaskin.. (spindelvarvtal på 25000v/min)
bearbetade gjutet alu. vi körde med hårdmetall då för att det va tvunget att vara bra skärpa på verktyget för att hålen skulle bli bra..körde bla med ett 150mm hårdmetall spikborr, pris på ett sånt typ 700kr å då höll dom bara i typ 200minuter :shock: .. sen gick vi över mer å mer på diamantverktyg.. men sånt är ingen privatperson som håller på med 8) .. ett typ vanligt 16mm diamantborr ca 40mm lång kostade typ en bra bit över en månadslön :twisted:

men men det kke va lite offtopic men men.. man måste ju berätta lite.

köp vanliga HSS (snabbstål) borr.. jag har själv testat å borra med ett hårdmetallborr i en borrmaskin.. funka inge bra alls.. det gick sönder ganska fort.. dessutom går vanliga HSS borr att slipa själv.. det kan man inte göra med Hårdmetall.. dessutom är hårdmetall bra mycket dyrare

sen visst finns det väl skillnad mellan olika HSS borr oxå.. typ billiga borr på Jula är ju inte riktigt lika bra som dom man köper i nån järnaffär (om dom inte är superbilliga där oxå) man kan säga att kvaliteten följer priset så att säga..
Skriv svar