Fräs nu igen.... Hur dimensionera motorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Fräs nu igen.... Hur dimensionera motorer?

Inlägg av Jonas_A4T »

Tjena grabbar, (och tjejer för den delen)

Vill börja med att tacka för all underbar läsning era inlägg erbjuder! Har länge letat efter ett sådant här forum och snubblade in av misstag häromdagen i min jakt på grejor till "home CNC"

Har börjat på ett superbudgetbygge av styrd fräs och har de flesta mekaniska grejor klart för mig samt har gjort en del praktiska experiment med styrskenor, reducering av glapp osv

Mitt problem kommer vid val av stegmotorer. Jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer att kunna ge mig på 20mm stålbitar men mina förhoppningar kretsar runt MDF och plast...

Tänkte till att börja med göra det enkelt för mig och köpa kort och motorer från BDE men hur mycket kan man förvänta sig av dessa? De kommer driva helt vanliga gängade stänger med en stigning på runt 1,1mm/varv vilket bör ge en rejäl utväxling? Tillsammans med microsteg så bör jag väl få tillräcklig kraft även om det kommer att gå lååångsamt?
Skenorna är "vanliga" dubbellagrade skenor till utdragsbord monterade i vinkel för att häva det glappet som de har i höjdled.

Nackdelarna med ovanstående lösningar är jag fullt medveten om men jag känner mig själv och det är bättre att få igång en halvfungerande fräs direkt som jag kan uppgradera med riktiga linjärlager/skruvar efterhand än att börja spara till inköp av svindyra delar under lång tid vilket resulterar i inget bygge alls.

Tacksam för alla åsikter!

Jonas
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Du kan ju läsa det jag skrev en gång i tiden.
Jag läste igenom det igen och det är lite snurrigt men ändå rätt bra.

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... skar#10902
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Läs min PDF-fil "CNCMechanics" som du kan hitta här:

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=5866 (scrolla ner nästan längst ner på sidan)

Arvid
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Oj, det där fick man läsa både en och två gånger, jag är en sådan där praktiskt lagt person som heldre provar tio olika varianter på lösningar än räknar ut vad som är fel från början. :?
Har varit upptagen med det mekaniska vilket börjar ta form så nu skall jag sätta mig in i motorer samt styrning till dessa.

Får väl se vart det slutar.....

Tack för era svar!

Jonas
Skriv svar