Motorstyrning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MasterStroggo
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:38:16
Ort: Nässjö
Kontakt:

Motorstyrning

Inlägg av MasterStroggo »

Hej! Jag behöver hjälp med styrningen av 2 st likströmsmotorer.

Motorerna är 2st skruvdragarmotorer på 12v. Jag har belastat motorerna och fått strömmar på 10ampere (belastar jag mer så stiger det ännu mer)

Jag vill kunna styra dem framåt/bakåt och varvtalsreglera utan att förlora effekt.

Är det möjligt, och vad behöver jag?

Styrsignalen som jag har att arbeta med är en analog 0-5v signal per motor.

Tacksam för hjälp
Mvh
WIlliam
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du behöver en H-brygga i storlek runt min. Jag ska använda min till samma sak, men mina motorer ligger bara på dryga amperen (obelastade @ 12V). Har nyss testat den för peakströmmar uppemot 10A och den håller - utan kylning - så långt.

Om du nu inte är så pigg på att bygga en kopia så kan du göra det enklare och säkrare med några relä för polskiftning och en eller flera kraftiga FET för att reglera strömtillförslen via PWM.

Om din styrsignal för hastigheten är anaolg 0-5V så måste du fixa en PWM-generator.

Annars finns det ju färdiga grejer att köpa från robotbyggarsidor.
MasterStroggo
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:38:16
Ort: Nässjö
Kontakt:

Inlägg av MasterStroggo »

Jag ämnar att inhandla alla komponenter jag behöver, men jag hittar varken H-brygga eller PWM generator.
Finns det några (helst) svenska återförsäljare av dessa komponenter?

Dyrt att beställa enskilda komponenter från utlandet juh. Frakten kostar lika mkt som komponenterna:P

Mvh
William
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hur pass insatt är du i elektronik? Vill du bygga några kretsar själv, eller är du bara ute efter att vi ska peka på de saker du ska köpa så du kan skruva ihop det och köra sen?
MasterStroggo
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:38:16
Ort: Nässjö
Kontakt:

Inlägg av MasterStroggo »

Jag kan elektronik hjälpligt. Jag har läst elektronik grundkurs, men inget mer, och jag har inte sysslat med det på 2 år.

Jag skulle lika gärna kunna bygga det själv, men jag tycker det är värt besväret att betala en hundring eller två för att få det färdigt så att jag kan installera det i den konstellation jag vill.

Jag har fallit på tidigare projekt för att jag har försökt göra att själv, tröttnat och lagt ner projekten. Därför vill jag köpa färdiga komponenter.

Så på din fråga så blir det isf det senare alternativet: "eller är du bara ute efter att vi ska peka på de saker du ska köpa så du kan skruva ihop det och köra sen? " : )

Mvh
WIlliam
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

H-brygga bygger du med hjälp av 4 transistorer eller reläer, enkelt. Sök bara så hittar du massor.

Sen är det bara att ha en PWM-källa, finns en i Elektronik för alla(Bok) eller så funkar denna: http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm .
MasterStroggo
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:38:16
Ort: Nässjö
Kontakt:

Inlägg av MasterStroggo »

JAg menade alltså att jag är intresserad av att köpa allt :P
Stiff, vad skulle du ta för att bygga en PWM generator och skicka till mig? : =

Mvh
william
Skriv svar