Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Nu kan man ju spekulera lite i vad du menar med 3D men menar du en modell i det programmet du gjort lillsyrran i så vet jag inte.

Men sidan jag hämtat från är den här
Och vart jag hittat "min" "plana" 3d modell är den här
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar båda två. Det var precis det jag menade. Nu ska det lekas så fort jag får tid. Det här ska bli kul. :D

Jag hämtade ner i SAT-format. Ska prova några andra senare.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1030
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Detta är som ni ser inte ett inlägg om att skryta om hur fint det blir utan snarare tvärtom :)

1,0mm alu utfräst i ett pass (alltså hela djupet på en gång). Jojjes 3mm-fräs och 17mm/s matning.

Bevisligen räcker det inte att bara pensla på lite T-röd. Måste biten bada i vätska eller vad? Biten var för varm för att hålla med fingrarna.

Bild
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3927
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Vilket varvtal höll du då?.
17mm/s = 1020mm/min ?
Med den matningen så borde ditt varvtal ligga på runt 35'000rpm med en enskärig fräs.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1030
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Kressen på maxfart (ca 25.000 rpm vid belastning enl databladet). Sen är Jojjes fräsar 2-skäriga.

Det borde bli ganska lagom, eller...

Jag har sen tidigare konstaterat att min Lillsyrra har en del vibrationer. Undrar om det är det som ställer till det, då kanterna inte blir "plana" heller.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3927
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Dubblar du antalet skär så ska antingen varvtalet eller matningen också dubblas för att bibehålla samma spåntjocklek!.
Så 70’000rpm hade varit lagom i ditt fall. :wink:
Av egen erfarenhet så funkar inte 2 skäriga fräsar till tunna alu plåtar. Fråga mig inte varför, men jag fick liknande resultat då jag testade med 2 skäriga stål i början.
Å andra sidan så hade man då ingen erfarenhet av att räkna ut sådan data, så det kan ha berott på det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Hmm kom på en trevlig sak nu. Ett enkelt program för att beräkna hastigheten skulle ha funnits. Man får välja antal skär och hastighet på spindeln sen ploppar det fram. Men programmet skulle varit väldigt enkelt så en bild på en fräs och sen en spindel med varsin ruta under osv.
methuso
Inlägg: 155
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Inlägg av methuso »

Program för diameter/matning:
Är detta linjärt så är det ju inte särskilt svårt att knåpa ihop ett litet javascript som man kan köra på nätet eller spara ner på sin burk och köra.
Har ni datat kanske jag kan slänga ihåg ngt på lunchen.

/Ulf
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3927
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Tyvärr så kan man inte generalisera detta.
Olika märken / tillvärkare rekommenderar olika fräsdata beroende på hur deras egna geometrier ser ut.
Så ska man hamna helt rätt, så är det som med allt annat (läs databladet)

Vet man den rekommenderade spåntjockleken till sin fräs & materialet som ska skäras, så brukar formeln nedan fungera!.
Antal skär * spåntjocklek *diametern *varvtal = mm/min
methuso
Inlägg: 155
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Inlägg av methuso »

kan ju knåpa ihop ett script för det då. så får folk lägga till en nypa salt för att det skall fungera.. fast salt lär kanske inte vara så bra för skären ;)
Borre
Inlägg: 4352
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Fagge, men du då att det fungerar bättre med fräsar med ett skär, eller tre, fyra...?

Jojje postade denna "formel" för uträkning av matninghastighet:

Matning-mm/min=V*F*Antal skäregg
V=Varvtal
F=Hur mycket den ska ta bort av material på ett varv. Nom talet ligger på 0,1-0,2mm men har man fräsar med kylning rakt igenom ligger detta värde på 0,5mm.

Men jag tycker det blir så väldigt hög matninshastighet, ex kress på maxfart, 0,1mm per varv och en skärsfräs blir det ju:
25000*0.1*1= 2500mm/min och ~41mm/s, är inte det rätt snabbt?

edit: Ni han posta innan jag gjorde det, men ska man ta med diametern också blir det ju ännu högre siffror?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1498
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har skrivit några excel dokument med formler för skärdata. De är tyvärr inte för hobby bruk utan skrivna för att beräkna ekonomisk skärdata.
Men om någon är intresserad så visst kan ni få dem.
http://www.gigasize.com/get.php?d=dp21qb7qwhb
http://www.gigasize.com/get.php?d=op3ythmckhc
Jag ska skriva göra några enklare dokument när jag får tid.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3927
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag håller mig endast till Belins 1skäriga fräsar, då dom funkar överlägset bäst i min maskin.
& dom rekommenderar spåntjockleks värden 0,01mm i alu & 0,03mm i plexi för deras 3mm i kombination med den formeln jag skrev innan!..

Som sagt så finns det massvis med räknesätt & värden beroende på tillvärkare & modell.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25142
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Cano skrev:Jag har skrivit några excel dokument med formler för skärdata. De är tyvärr inte för hobby bruk utan skrivna för att beräkna ekonomisk skärdata.
Men om någon är intresserad så visst kan ni få dem.
http://www.gigasize.com/get.php?d=dp21qb7qwhb
http://www.gigasize.com/get.php?d=op3ythmckhc
Jag ska skriva göra några enklare dokument när jag får tid.
Tror nog att mång av oss skulle behöva lite enklare dokument, så om du har tid ork och lust att ta tag i detta så vore det tacksamt.

Det som många glömmer bort i sammanhanget med enklare (=läs klenare) maskiner är att ta hänsyn till effktbehovet.

Visst är det så att de olika tillverkarna har lite olika data men 'vi' i korpen har nytta av enkla tabeller - formler som en grund att stå på. Mången gång köps det verktyg av det billigare slaget kanske rent av nåt no-name som det inte finns data att uppbringa, så här gäller det att hålla sig till KISS mao enkla tabeller/formler
methuso
Inlägg: 155
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Inlägg av methuso »

jag kollar lite på lunchen.
Skriv svar