Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av adent »

Säter: jooo, fast det blir ju så mycket fluff mellan de roliga bilderna. Jag tänker en eller tre inlägg med frågor och svar är ok.
Seniorlemuren: Ash, nog överlever vi några bilder industrifräst ibland, trots allt inte så ofta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Glenn »

Skadar väl förvisso inte att dela till två trådar, jag lär läsa båda ändå :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag gjorde en tom diskusionstråd igår:
viewtopic.php?f=5&t=100686
MYdrefalk
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 februari 2016, 10:58:42

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MYdrefalk »

X-IL skrev: 2 november 2020, 11:51:09
MYdrefalk skrev: 30 oktober 2020, 19:43:49 Lite diverse jag fräst med min Shapeoko3xxl som jag haft några år nu. Mest aluminium men även rostfritt och mjukare stål.
Verkligen inte den första maskin jag skulle gissat på med de materialen. Jag tror själv att jag byggt en mycket stabilare maskin än Shapeoko och skulle aldrig få för mig att köra stål eller rostfritt. Imponerande, vad kör du med för spindel och frässtål? Några moddar på maskinen? Hastigheter, varvtal mm? Många frågor, mest för att förstå hur du fått det så bra.
Började med en helt std med makita rt700 sen har det typ spårat helt 🤦🏼‍♂️. Kör nu med en suhner uak 30 fräs, 15mm linjärlager och kulskruvar i alla axlar. Har testat lite olika stål, allt från billiga kina till dormer och datron. Hittills har dyrare varit bättre.

Oftast kör jag med hög matnings hastighet(1000-4000mm/m) och höga varvtal (12000-30000rpm)
med lite mindre WOC 0.1-0.5mm .
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av X-IL »

Ha OK då är det inte riktigt samma fräs längre nej :)
Bra kämpat
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mickecarlsson »

En skylt till restaurangen i The Edge. Som tack för utomordentlig kvalitet på mat.
Ritades upp i Vectric Aspire på ett par minuter, letade upp en bit spillvirke av Teak, klistrade på Oramask, fräste med ett 90-grader V-bit.
Ett lager med svart sprayfärg och den var klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av archen »

Riktigt snygg!
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av frownlayer »

Micke_71 skrev: 28 oktober 2020, 22:58:44 Lite högmatningsfräsning på jobbet... 😉
Svårt att se hastigheten och storleken på fräsen. Kan man få lite skärdata på körningen så man kan dra referenser till sin egen högmatare på jobbet?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Hesabon »

Detta är en sak som startade redan förra julen i form av julklappar.
Min dotter hade beklagat sig över att de inte hade någon ordentlig adventsljusstake.
Eftersom vi var på väg till dem över julen tyckte jag det skulle gå att ordna.
"Tidsfönstret" för en adventsljusstake är bara så kort, så jag tänkte att den kunde göras modulär så att varje modul kunde användas separat också.

Så det blev en sådan.

Sedan dess har jag hittat på flere sätt att använda modulerna. Det var just för detta jag undrade om Gkod-manipulering i den här tråden: viewtopic.php?f=5&t=101048

Här är bilderna:

Råmaterialet, här 26 mm ek:
1_Ekplanka.jpg
Några frästa delar:
2_Utskurna_bitar.jpg
Bitarna måste passa exakt ihop. Inte för tajt, inte för glappt:
3_Mattriktighet.jpg
De mörkare bitarna är ek, ljusare björk.
Jag vill testa andra träslag också efter hand ja får tag på lämpligt material. Mörk mahogny, bl.a.

I den här jiggen kan jag sedan vidarebearbeta bitarna i fräsen:
4_Jigg.jpg
Har använt både planka och stavlimmade skivor som råmaterial. Problemet med de senare är, att om fräsningen hamnar mycket nära ändan på en stav kan det lätt lossna bitar.
Se biten nere till vänster. En så liten skada gör inget, för hela kanten skall ändå rundas. Värre är om stavskarven kommer långt ut på ett spetsgt hörn.

Här är två färdiga föremål:
5_Fardiga_foremal.jpg
Den i mitten är en hållare/skål som är tänkt att användas t.ex. för bestick (vid stående bord), godis, eterneller, ...
Kanterna är laserskurna.

Efter det har det faktiskt blivit en hel serie olika delar, bl.a. servetthållare, fot t.ex. för ett porträtt (foto mellan två glasskivor), fot för saltströare, peppar- och chilikvarn, o.s.v.
Servetthållaren finns dock bara på papper, för dess sidor skall också laserskäras, men just nu är all verkstadsverksamhet på biblioteken stängd, så jag får inga delar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad gör kullagerna för något ?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Hesabon »

För att resultatet skall bli bra, speciellt då kanterna skall avrundas, är det kritiskt att bitarna är precis där dom skall vara.
Jag låter fräsen själv ställa in sig mha kullagren. Först ställer jag grovt in 0-punkten på den märkta punkten på vänstra kanten av jiggen. Räcker med +/- 5mm noggrannhet.
Så startar jag ett program som själv letar reda på kullagrens kanter turvis i X- och i Y-led (G38). Resultatet (i en textfil) anger sedan hur mycket X resp Y skall justeras. Fungerar utmärkt.
Kullagren är två så att man kan få fram ifall jiggen är sned, men den är i själva verket så tajt, att den hålls allttid rak.

Det skall gå att göra ett program till så att resultatet skrivs i en panel på skärmen, men det har jag inte hunnit titta på än.

Att det blev just kullager var mera en tillfällighet. Det skall vara runda föremål och dessa kullager var de första jag fick i handen. Hade ett flertal drällande i en låda.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Senast gjorda är en låda med en tillhörande vinöppnare som julklapp till min pappa. Gjorde några fler när ända var igång... vilket pill men när det väl är klart! Det blev helt ok! Inte perfekt men ändå helt ok! Lite att justera till nästa runda!

Vet ej exakt stålkvaliteten med vet att det är syrabeständig rostfri plåt , 2mm. Ett elände att bearbeta med vanliga hobbyverktyg! Men det går med envishet och tålamod!

Ja jag vet där är en del småmissar och en del skavanker men men, det är hemmagjort och öppnar en vinflaska i vart fall!

Lådan fräst ur massivt trä, med ljust trä i botten samt en vinranka graverad på locket. Klädd med filt inte och undertill. Mycket osäker på träslag, ett mycket fett träslag, som jag inte kan identifiera på rak arm...


Det är etsat en vindruvsklase som extra utsmyckning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt. Det ser ut som Teak, och det är lite fett när man slipar det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Glenn »

Hur gjorde du själva korkskruven ? eller köpte du in den ?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Rohan »

IMG_20201218_140123_009.jpg
Håller på med ett par små högtalare till datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar