Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Bosen »

Du vinner vrid och manlighet ;)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av frallzor »

När man ändå har chansen. Varför denna fascination för onödigt stora och mindre estetiskt tilltalande vingar (enligt min smak då) på moderna bilar?
Är det något i stil med datorvärldens e-penis fast utan funktion eller prestanda istället för kraftfullare datordelar? :)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av gOry »

Svaret hittar du på rejsa.nu
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av 3uba296 »

Purre skrev:Hmm lite dum tråd att fråga i men vad vinner man på att montera en V8a istället för deras wankel som går att trimma utav bara den? Tänker på RX7:an främst då. Ja förutom att wankel kanske inte är så lätt att trimma på samma sätt men finns bra kunskap i landet för det om man saknar den själv.
Motorkaraktären tilltalar förmodligen byggherren mer, dessutom är LS-motorerna inte speciellt tunga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Glenn »

Purre skrev:Hmm lite dum tråd att fråga i men vad vinner man på att montera en V8a istället för deras wankel som går att trimma utav bara den? Tänker på RX7:an främst då. Ja förutom att wankel kanske inte är så lätt att trimma på samma sätt men finns bra kunskap i landet för det om man saknar den själv.
Finns mycket myter om wankel också, men i praktiken är dom ju inte så enkla och billiga att få ut mycket effekt ur på ett tillförlitligt sätt.

Sen kan man ju iofs undra varför man väljer en bil med wankel i om man inte ska köra wankel men men :)
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Swemill »

Antagligen för att bilen stod utan motor pga en rasad wankel... :D :vissla:
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av petercab »

Aledningen till byte är för att få wankelmotorn tillräckligt stark och med tillräckligt register så behövs det fyra rotorer och det finns inte med i budget, dessutom håller dom inte värst länge.

Anledningen till vingen kan du se på länken, självklart finns den där för att fylla sin funktion.

http://www.aprperformance.com/index.php ... w&id=181#6
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Purre »

Finns dock ett antal personer i Katrineholm där jag är uppvuxen som är duktiga på Mazda både då 323 GT-R och RX-7. RX-7 får dom ut ja 4-500 hästar ur om inte mer. Finns även Saab och Volvo-folk och samma effekt där om dom inte är över 500hk då det kommer till Volvo 850 R-modellen. Så nä förstår inte riktigt vad man vinner på en V8:a när du kan få 4-500 ur en wankel faktiskt. Möjligtvis att det är enklare med V8:an då men inte alls lika originellt eller speciellt som med wankel.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av petercab »

Med risk att spåra ur, jag har kört mycket wankel, känner många som gör det, känner även till goingarna i Katrineholm, Gabbi körde med 600 kusar men bara 402m åt gången(och det krånglade ju en del med), jag känner ingen som har fått det att hålla några längre stunder på bana, detta är min erfarenhet och andra får ha andra åsikter, jag har rasat en del wanklar med mycket effekt och några med orginaleffekt, är extremt lätt att hitta orginalbilar med rasade motorer till salu :)

Back on track :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av kankki »

DSC_0218 kopia.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Folxam
Inlägg: 145
Blev medlem: 1 mars 2011, 22:42:27
Ort: Eskilstuna

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Folxam »

frallzor skrev:När man ändå har chansen. Varför denna fascination för onödigt stora och mindre estetiskt tilltalande vingar (enligt min smak då) på moderna bilar?
Är det något i stil med datorvärldens e-penis fast utan funktion eller prestanda istället för kraftfullare datordelar? :)
gOry skrev:Svaret hittar du på rejsa.nu
Snarare zatzy.nu eller garaget.org, rejsa är mer funktionsorienterat.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av petercab »

Zatzy.com isf ;)
Zed
Inlägg: 126
Blev medlem: 8 januari 2007, 20:00:44
Ort: Götet

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Zed »

En namnskylt till pojkens dörr. Fräst i rostfritt (4404) med en 2mm fräs,
1000rpm, 30mm/m, 0.2mm per gång (totalt 1mm djupt).

Bild
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av petercab »

Härligt :)
Vad har du för fräs och spindel?
Zed
Inlägg: 126
Blev medlem: 8 januari 2007, 20:00:44
Ort: Götet

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Zed »

En Sajo VF-54
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=20042
Gammal och sliten men duger åt mig.

Nu håller jag på att byta ut mina Mammut kort ifrån Cncdrive till VSD-XE ifrån Granite Devices.
Skriv svar