PerE bygger en kontrollpanel till Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

PerE bygger en kontrollpanel till Mach3

Inlägg av PerE »

Då var det dags att slänga upp detta projekt :D
Det var inte meningen att jag skulle lägga upp detta projekt förrän det var färdigt men eftersom jag har fått lite påtryckningar om hur jag får en cad ritning till en klar detalj gjord så blir det att lägga upp den i förtid.
Grunden bygger på ett ModIo kort som samkör med Mach3 väldigt bra och är under fortsatt utveckling.
http://homanndesigns.com/store/index.ph ... ducts_id=4

Anledningen till en kontrollpanel är att allting blir så mycket enklare när man ställer in och kör maskinen och slipper hålla på med musen hela tiden :roll:
Lådan är köpt på Conrad (541605) likaså brytarna (754102). Till mina MPG:s använder jag 2st videotrummor och 2st encodrar köpta av Badtastex.
Nödstoppet är köpt av Behr.
Bild
Bild

Jag började med att skissa litegrann hur det kanske skall se ut.
Bild

När det var klart så var det dags att rita lite i CAD programmet, jag kommer bara att visa den lilla panelen så att ni får ett hum om det.
Bild



Här har jag skrivit ut panelerna i rätt skala för att se hur det ser ut.
Bild

När jag är nöjd så stänger jag filen i Autocad för att öppna den i Lazycam.
Jag ställer in fräsdjup samt att det skall fräsas innanför linjerna.


Bild

När det är klart så exporteras den färdiga filen in i Mach3 för fräsning.


Bild

När allting ser bra ut i Mach3 så fräses hålen ur i panelerna.

Bild

Jag kommer sedan att måla panelerna i svart för att sedan fräsa ur texten så att aluminiumet träder fram men det blir nog efter jul.

För att koppla ihop encodrarna med videotrummorna så behöver jag en platta som fäster dom. Plattan är ritad i Autocad.
Bild

Bild

Eftersom detta är lite mera avancerat för Lazycam (fria versionen) så laddade jag in den i EdgeCam för beredning.

Bild

Simulering i EdgeCam.

Bild

Och ut poppade den färdiga koden till Mach3
Detaljen är ca 50mm

Jag återkommer lite senare med mer info samt att det är väl en flock som vill fråga litegrann om det hela :D
Per
Edit: Det visade sig att jag inte kunde länka till mina filer så dom som vill ha dom kan skicka ett PM.
Battery
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 september 2007, 21:18:12
Ort: Finland

Inlägg av Battery »

Ser snyggt ut! Skall bli intressant att se slutresultatet :)
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Spännande projekt! :)

Ang. positionsangivelserna på displayen:
Går det att hämta dem ur MACH3 eller kommer du att använda oberoende pos-mätning (encoders/linjärskalor)?
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Displayen är direkt kopplad till Mach3 så att man ser precis vilka koordinater man har.
Man kan få väldigt mycket information via den displayen, det är bara att göra macron till det i VB.
Nu är det så att Art (Mach3:s husse) har gjort en annan variant med programmering än VB som kallas "Brains" och är mycket snabbare.
Det är mitt nästa projekt att få allt att fungera i Mach3 men det är nog inga problem.
Per
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Snyggt! :)
Skriv svar