Jens Portalfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Jens Portalfräs

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har nu börjat med en liten portalfräs, som jag kan ha inne på bänken det är så j..a kallt i garaget jämt!
Tänkte det skulle vara kul att lägga upp den här, både för att få kritik om sådant jag tänkt fel på samt ren hjälp med problem som dyker upp under vägen!

Det började med att Tomten "min fru" kom med en julklapp från Jojjes
nisseverkstad! Paket4.
http://www.bergan.se/cgi-bin/store/commerce.cgi

Har börjat sätta ihop ett styrskåp, testade lite i helgen och det snurrade på första kicket!
Bild

Beställder ett till Parallellportskort, under väntan på leverans så letade jag upp lite gammla axlar och lager samt cadade jag lite.
Bild
Bild
Bild
Bild

Tacksam för komentarer om det är något jag missat!
Själv tycker jag det känns rätt så bra, lite kasst att spänna fast fräsen kanske, vilket är en dremelkopia som heter Cotech.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Det ser ut som du har ritat efter delar som du har? Berätta gärna vad det är för delar och material!
lycka till! 8)
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

mycket fin desig... i like very much :)

mycket simpel o smidig !

ska du använda trapetsgängad skruv ?
jag har en fråga... o den riktar sig inte bara till dig... hur får ni fast trapetsskruven på ett lager eller liknande utan glapp och rakt (linjärt rakt) och överhuvudtaget hur får ni fast muttern i x-axeln drivningen jag har funderat på det i dar... om ngn vill dela me sej ?

i övrigt skitbra (Y)

MVH
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Det blir trapetsgängad skruv till att börja med hade några liggande som får duga så länge!
Har inte ritat upp skruven ännu men det kommer!

Frugan har alltid klagat på allt skrotsamlande men nu kanske det kommer till nytta!
Skall ta lite kort på grejorna som jag sammlat ihop ikväll lite dålig koll på vad det är för fabrikat eftersom det är skrot!

Kom att tänka på en sak Y-Axeln borde väl vara den röda i mitt fall?
Och den gröna X-Axel?
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jeda007 skrev:Det blir trapetsgängad skruv till att börja med hade några liggande som får duga så länge!
Har inte ritat upp skruven ännu men det kommer!

Frugan har alltid klagat på allt skrotsamlande men nu kanske det kommer till nytta!
Skall ta lite kort på grejorna som jag sammlat ihop ikväll lite dålig koll på vad det är för fabrikat eftersom det är skrot!

Kom att tänka på en sak Y-Axeln borde väl vara den röda i mitt fall?
Och den gröna X-Axel?
men hur fäster du trapetsgängan och skruven hade du tänkt dig ? mitt stora intresse

y styr alltig z-axeln i bredden eller om man säger på din design så brukar den ju vara uppe ?

men i andra sidan beror de på hur man kopplar... men x ska va den röda och y den gröna

MVH
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Jag kommer med uppfästningen när jag ritat in den är ännu unte klar, men min tanke är väl att använda vanliga lager dom klarar nog dom linjära krafterna i detta fall!

Håller nog inte med om X och Y axeln, om man står framifrån så är väl X höger/vänster samt Y mot dig och från dig, så har jag ivarjefall på min bänkfräs!
Nu spelar det väl inte så stor roll funkar ju vilket som!
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Här kommer lite bilder lite skralt med övrig information pga jag vet inte vad det är för grejor, förutom Z-axeln som heter THK HRW21.
Bild
Bild


Fick hem ett parallellportskort idag satte gladeligen in det och det var första gången jag hört datorn härma en polisbil :evil: ryckte ut en del kort satte in igen och då fungerade det, mycket nervös blev jag!
Så nu tänkte jag försöka mig på en handenhet till CNC:n (liknande Fagges) som är kopplad till datorn och fungerar då givetvis till båda mina fräsar!
Några frågor skall man använda optokopplare?
Vad behöver man för in/utgångar?
Tänkte mig en pulsgivare för att skapa pulståget.

En bild på Pulsgivaren en Scancon 250 P/V 5-30V.
Bild

Finns lite mer info på min hemsida.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Jag har en lika dan, lika lång HRW21. Hemskt fin eller hur? :D Caged Balls hade varit ännu finare..
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

mmmm! mucket mumsig känns väldigt stabil, undrar bara om det räcker med en vagn, men det ger väl sig snart hoppas jag!!

Tittade på ditt "lilla" bygge lite högre nivå än jag lagt mig på, intressant det här med att gjuta i betong borde bli ruggigt stabilt!
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Jag har faktiskt två vagnar på min 8)

Jag tycker du ska fundera på att sätta dom gröna stängerna lite längre ifrån varandra eller ha en platta på baksidan. Blir mycket stabilare och säkert mindre vibbrationer.
Bild
Och sen är det aldrig fel att lägga till lite vikt om motorerna orkar med. Det minskar också vibbrationer.

Jo om det görs rätt kan det bli väldigt bra. Jag kan dock inte mycket om betong. Vad jag vet är att betong och liknande material kan ta väldigt höga tryck men mycket lägre dragmotstånd (vet inte vad man säger i branchen :)

Har hittills kommit fram till att jag behöver nått som är självpackande, inte krymper och tål vatten. Plus att jag måste armera. Känns som att man ska göra det rätt första gången annars har man 200kg elände :oops:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur är det med fiber betong?
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

nu kan jag fortsätta mata med frågor när du kommit upp med dina trapets grejer :)

och f.öv. så tror jag mycket möjligt att du hade rätt när det gällde x/y axeln :) jag tänkte nog konstigt men de går ju ha både beror på om man vill ha en lång x eller y axel :) men skitsamma inte viktigt!

nu trapets fästnings frågor :)

först... vart har du skaffat de ?

för när man köper en gängad stång... du har du fäst det så fint i ändarna... ser att du kör med "runda" muttrar...

jag vet inte riktigt hur jag ska fråga heller... för jag har svårt o föreställa mig om jag köper en gängat trapets stång hur jag ska fästa den så den står "rakt" och i lagret... eller jag har par funderingar tips på hur jag kan göra men jag tar jättegärna del av dina!

tack i förhand

MVH :)
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Spruft:
Ingen dum ide att sätta stängerna mer isär skall kolla detta, har lite andra ideer om hur jag skall stabilicera tänkte även ha en förbindning undertill som jag kan sätta fast muttern i!

Behöver nog inte göra denna så tung det skall bara vara en labbmodell för inomhusbruk jag har min bänkfräs till lite grövre grejor!
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=6017
Har fyra större servomotorer som jag tänkte göra en liknande portalfräs men som klarar Ca 1X1m skulle vara roligt, jag har ansökt om 48 timmarsdygn det borde hjälpa lite :D

Förstår inte riktigt vad du menar med självpackande betong, man använder väl vibrator för att packa till det!

Smourf:
Håller med om X,Y diskusionen skelar ju inte så stor roll, min tanke var bara att göra samma som min bänkfräs, blir nog rörigt i skallen annars!

Trapetsgängorna samt det mesta andra prylarna har jag fått utav skrotade maskiner, kass att styras av givna mått men mycket billigare :D

Infästningen som fanns på kortet skall jag inte använda det var bara två stoppringar med brickor mellan.
Eftersom jag inte skall ha så mycket krafter på denna maskin så tänkte jag mig använda vanliga lager, det räcker ju att tighta skruven glappfri i ena infästningen den andra behöver bara styra.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med står "rakt" och i lagret, träffa lagret borde ju inte vara så svårt bara lite hederlig "Hölkänsla" :twisted:

En ide är att svarva ner trapestgängan i änden och gänga med M10 eller M8 och skruva fast i lagrets innerring, Samt fästa ytterdelen i maskinen.
Muttern är väl lättast att gänga upp två hål i sidan och skruva fast.
Kommer snart med bilder när jag fått cadat lite mer.

Ha det gott allihop
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

här kommer bilder på en mutter jag gjorde tror det skall räka till att börja med,muttern är gjord för en M10 gängstång.
Inga problem att få glappfri, men den blir ju klart trögare än en kulmutter.
Kulmutter får bli en senare fråga.
Bild
Bild
Skriv svar