Val av elmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Val av elmotor

Inlägg av evert2 »

Jag önskar förslag på motorer till en robot/radiostyrd mojjäng som kan tänkas väga mellan 12-20 kg.........hade tänkt att roboten skall kunna nå en hastighet på ca 20 km/tim. Principen skall vara två separat drivna hjul och ett "stödhjul" (som de flesta "robotarna" i RobotWars). Motorspänningen skall vara MINST 24Volt!
Jag gissar på att motor effekten bör vara minst 70W/motor, kanske mer.... :twisted:

Jag kanske borde göra lite beräkningar :roll: ....men tar gärna emot tips från er!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kolla in permobilar, med tanke på att de skall släpa runt på en person plus egenvikten som bör ligga över 100 kg så bör det vara ganska starka motorer.

Fundera på två stödhjul för stabilare robot!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

Varifrån kan man få tag i permobil-motorer (gärna begagnat.....jag är ju smålänning)?

Jag vill inte över-dimensionera motorerna för mycket då detta innebär onödigt hög vikt!

Nja, som du säger kanske det blir lite instabilt med ett stödhjul............men samtidigt så känns det lite klumpigt........med att köra med två .......fast det kanske är lika bra att köra med fyrhjulsdrift då?......fast då blir det kanske lite svårt att svänga på asfalt......hmmm........jag "blir" galen :shock:


Jag har kollat igenom lite hemsidor på internet och "kommit fram till" att en kompoundmotor nog är att föredra.......

http://zone.ni.com/devzone/conceptd.nsf ... endocument

.....men sen gäller det ju att hitta dom också.....
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ska i nästa vecka och kolla på permobilmotorer, kan kolla efter något på runt 100w, de är bland de minsta, men väldigt smidiga. Dock lär du få byta utväxling.

Brukar sälja dem för några hundralappar.

Tror du det kan vara något?

Har även redan nu finfina ställdon hemma, väldigt bra till robbotar av alla des slag.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

evert2: Hjälpmedelscentral på en "ort nära dig" borde väl kunna sälja motorer.
Bilskroten kanske har elmotorer i rätt storlek eller nån återvinningscentral för el-/elektronikskrot?

Har du funderat på drivband, har en kurskompis som byggde en autonom dammsugare på drivband.
En fördel är att du har svängradien obefintlig, den snurrade runt och rörde sig riktigt bra.

Edit:
http://www.robotmarketplace.com/
Har allt man kan behöva för att bygga en robot men priserna var inte att leka med, tyvärr
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

Ja den hemsidan har jag kollat in tidigare......men det där med hjälpmedelcentralen låter intressant........måste kollas upp :twisted:

zeus:
Ursäkta min okunskap men vad är :oops: .....ställdon? vad är det för nåt?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

Har din kamrat VÄLDIGT skitigt där hemma....jag menar om det är nödvändigt med drivband :lol: :lol:

Skämtar bara......nja det där med band känns osmidigt.....fast det skulle å andra sidan bara krävas två motorer...........hmmmm......jag blir ÄNNU galnare nu (om möjligt)!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har din kamrat VÄLDIGT skitigt där hemma....jag menar om det är nödvändigt med drivband
Nej då evert2!!!

Däremot så är han lite av "Om alla andra bygger med hjul, då skall bannemig jag bygga med drivband" :) :lol: :lol: :)
Den gick riktigt bra faktiskt.....
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Var det en "bord-dammsugare" som han använde eller?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Japp! För sugmotor och dammuppsamlare. Han satte dit en liten borste längst fram också..!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det kanske kan vara ett projekt även för mig.....får se hur man kan komma kring problem med trösklar och dyligt!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det kanske kan vara ett projekt även för mig.....får se hur man kan komma kring problem med trösklar och dyligt!
Tror inte det är ett så stort problem, med rätt dimensionerade hjul bör trösklarna forceras utan större problem.
Det största problemet blir att göra dammsugarroboten så effektiv som möjligt, dvs implementera någon form av navigering och "banplanering" istället för slumpmässigt dammsugande vilket medför att mycket tid går åt till att dammsuga redan dammsugen yta.
Om man skall bygga upp karta så ställs man inför ett antal mycket intressanta frågor, några är:
Hur skall man bygga upp kartan?
Vad skall man använda för att bygga upp den?
Hur skall data lagras för områden som dammsugits?
Hur skall dammsugaren avgöra bästa väg?

Samt ett antal andra frågor men detta var kanske lite överkurs men ruskigt intressant!
:lol: :lol: :lol:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Nja.....roboten måste ju kunna komma åt under soffan (15 cm).....fast man kan ju bygga om den :lol:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

15 cm är väl inga problem, skulle tro att du kan skruva ihop en som ligger runt 10 cm på höjden.
Det är en uppskattning men hjul på mer än 8-10 cm behövs knappast. Använder du drivband kan den räcka med någon cm "golvfrigång"
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

evert2 skrev:MicaelKarlsson:
zeus:
Ursäkta min okunskap men vad är :oops: .....ställdon? vad är det för nåt?
Det är typ som hydraliska armar, fast på el. Kallas el-kolv av en del.

PDF: http://www.linak.se/pdf/english/la30_eng.pdf

Har lite olika storlekar.
Skriv svar