Groover fixar lillsyrra...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Det har varit mycket jobbande så det har inte blivigt mycket gjort med fräsen förren idag.

Vi hittade ett litet lödproblem som ställde till det med en axel men det löste sig efter lite ihärdigt felsökande. Bortsett från det så har vi fått fräsen att köra lite.

Idag skulle vi köra till biltema och köpa lite rörkopplingar till ett annat projekt och när vi var där tänkte vi plocka upp en fräs (spindeln då) också. Till vårt stora förtret så finns den inte i sortimentet längre! Gissa om jag blev irriterad att jag inte köpte den när jag var där och titta första gången. Nu är det ju inte så mycket att göra utan att beställa nått vettigt nånstans. Men en annan sak vi har märkt är att det inte funkar med nödlösningen av den för korta gängstången. Vi var ju på biltema så det var ju inga problem med att plocka upp en ny. När vi väl stod där så hade vi såklart inte med nån mutter och ingen av oss kunde komma ihåg med säkerhet om det var 10 eller 12 mm. Vi köpte en av varje. Priset var inte riktigt vad jojje sa innan. De kostade 2:50 mindre :)

Då kommmer ju naturligtvis nästa problem. Vi har inte någon möjlighet att svarva ner den till motoraxeln. Kim kom på en, hmm. Annorlunda lösning. Vi satte fast gängstången i vår 100 kronors biltema-borrmaskin och tryckte en fil mot den. Trodde det skulle ta en satans tid men det funka rätt smidigt och vi filade ner gängstången. Det blev helt ok och efter installation funkade den axeln mycket bättre.

Vi ville verkligen testfräsa något, en nödlösning som funka fint. Vår borrmaskin som vi filade ner gångstången med. Den har en hals som funkar fint med lillsyrran. Så vi klämde ner den där och satte i ett "frässtål" vi hittade i lådan med dremmeltillbehör. Billig kopia men ändå. En stund senare med mach3 och lite testande fick vi faktiskt fräst något och det funkade. Tyvärr hade vi inget sätt att fästa den mdf bit vi testfräste i. Silvertejp är ett händigt hjälpmedel men inte helt hundra ;) Vi kunde inte köra ner mer än en gång för mdf:en flyttade sig en aning så när den skulle ner andra lagret så hade mdf biten flyttat sig så han körde på ett fräsht ställe. Med andra ord drog den ner fräsen för djupt och det blev inget bra.

Hade inte kameran med mig heller :( Ska bättre mig och se om inte kim kanske kan se till att ta hem en videokamera också.

Det blev mycket text och inte så mycket vettigt sagt men det kanske ni kan stå ut med.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Vad gäller fresten om att posta ett nytt inlägg istället för att editera? Här är ett nytt iaf eftersom det är ny dag och nya bilder.

Bild
Här är alltså sättet vi testade på. Silvertejp och en borrmaskin.. Inte så optimalt.

Bild
Men visst funkar det. Blev lite stuff gjorda. En mer ordentlig sak vi gjorde var att fräsa ett nytt fäste till fräsmotorn. Orginalet passar inte till vår fräsmotor.

Bild
Vi ville ha tag på en vettig fräsmotor utan att vänta. Ett bra ekonomiskt beslut, blev en dyr men faktiskt riktigt bra fräsmotor. Tyvärr är det inget 43mm fäste. Men det är ett mindre problem. Vi gjorde ju ett nytt. Det nya är inte så bra som det skulle kunna vara, det ska hålla länge nog att fräsa ut ett ordentligt fäste sen bytar vi.

Bild
Här är det första riktiga testet. Helt godkännt fast det hade nog blivigt snyggare i riktigt trä än i mdf.

Bild
Tyckte det kunde vara trvligt med en avslutande helhetsbild av maskinen.


Jag är mycket nöjd med den här fräsen. Jojje har gjort ett riktigt bra jobb med byxsatsen. Nästa steg blir en kontrolllåda med nätdel, styrkort, nödstop, relä till fräsmotorn osv...
Senast redigerad av Groover 18 november 2018, 20:42:06, redigerad totalt 1 gång.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Det ser ju riktigt prydligt ut! Vilken fräsmotor är det ni använder? Är det möjligen GMF 1400 CE Professional ? Hur käns den? Nackdelar fördelar?
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Modellen under, GFK 600. Det var den ända vi fick tag på utan att behöva beställa hem. Intrycket av den är såhär långt är bara posotovt. Nu har vi ju inte kört så mycket men den går som smör i mdf även om man drar ner den ganska djupt. Det är ju det där med fästat som ställt till det lite och så finns det inte någon variabel hastighet utan det är fullt flås hela tiden. Men den har elektroniskt hastighetsreglering vilket är trevligt när den får jobba, man hör hur han kämpar på när det går tungt.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Hur mycket kostar en sån, och var köper man den? Är det bara motorn då eller ett helt överhandsfräs-set? Det finns ett fäste till Bosch på k2cnc.com (http://www.k2cnc.com/shop/products.asp?cat=31) men den är kanske inte riktigt samma?
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Vi hittade den på Beijerbygghandel här i stan. Drygt 2000:- gick den på men det går säkert att hitta den mycket billigare om man letar lite. Tror att det här fästet skulle passa: http://www.k2cnc.com/shop/proddetail.as ... olt&cat=31

Fast nu har jag fräst ut ett nytt fäste :)
Hade jag bara använt ett skjutmått kanske det hade passat fräsen. 2mm för litet hål...

Bild
Senast redigerad av Groover 18 november 2018, 20:42:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Snyggt! Hur skriver man programmet? Tar den cad-filer eller liknande och konverterar själv eller hur gör man?
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jag har gjort så att jag ritade direkt i Artcam och sen exporterar det som gkod. Sen är det bara att ladda in den i Mach 3 och köra ut.

Funkar fint att rita i Autocad och läsa in i Artcam för att generera gkod också.

Edit: Kim (som jag byggt tillsammans med) hade sin bror på besök, han jobbar som cnc operatör och programmerade g-kod direkt i mach 3. Lite fräckt få jag erkänna. Så visst kan man programmera den direkt.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Nu har det varit tyst om min lillasyster ett bra tag. Hon har blivit stor och flyttat till ett eget litet hus. Inte så bra ljudisolerat som en annan lillasyster (Tottish’s Lillasyster har fått ett hus) men det håller det värsta dammet i schack och dämpar ljudet tillräckligt för att man ska kunna jobba i rummet brevid när man fräser utan att blir alltför störd av ljudet.

Bild
Senast redigerad av Groover 19 november 2018, 11:27:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stiligt.

Undrar vad som händer om du klistrar ljuddämpningsmattor på insidan av huset, hmm...

Såna eller såna.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jag har funderat på precis det men eftersom den är dämpad nog redan så blir det nog inget av det. Däremot ska det sättas in nån form av utsug med filter. Det blir väldigt mycket damm i luften därinne nu.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Jag var på biltema och klämde på de där mattorna. Speciellt den där "riktiga" ljuddämparmattan (som uppfyllde krav bla bla bla) som du länkade till verkade jäkligt bra men det blir dyrt eftersom det trots allt är någon kvadratmeter man ska ha. Kan nämna att jag använt typ 5,5 kvadratmeter 100mm isolering med i princip noll spill! Och då är inte innerlådan klädd än....
Så det springer iväg, tyvär...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men om man bara har innerlåda, då... :D
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Ja, även om man bara har innerlåda så springer det iväg.
Min innerlåda är, vid ett snabbt översla, ca 3,5 kvadratmeter. Lite mindre än så kanske man kan göra den men inte mycket. Ska man klä detta i biltemas 36-9221 så landar man på drygt 1500kr. Känns lite dyrt eftersom jag inte vet hur bra det funkar. Ska kanske tillägga att den bal 100mm isolering jag tidigre nämnde (≈5,5 kvadratmeter) kostade ca 240 kr i Norge.
Men har man väldigt dåligt med plats och vill spara in en halvkvadratmeter golvyta så kanske det är värt det men det lär väl knappast bli lika tyst med biltemas 36-9221 (30mm) som 150mm stenull? Tror inte jag i alla fall =).


MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nä det har jag också svårt att tänka mig.

En 30mm skumplast kan knappast isolera lika bra som 150mm stenull.
Det finns en orsak till varför väggarna i studios är så tjocka.

Däremot skulle skumplastmattorna göra nytta i Groovers låda.
Men de skulle nog bli fyllda med damm efter ett tag. Å andra sidan isolerar det nog ganska bra. Jag var lite inne på det spåret tidigare när Jojje fick en massa slipdamm över efter att ha fräst delarna till Lillasystrarna.
Förr isolerade man hela hus med sågspån, så varför inte..? :D
Skriv svar