morsekona med låsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

käpprätt åt helvete, har inte fått tummen ur röven och gjort någonting, förutom att kolla att en koppling mellan motor och skruv var sönder

får bli nästa vinters projekt

har så mycket jag borde göra och så lite ork och tid, ibland är man så trött att man bara orkar surfa en timme på kvällen , då blir det inte mycket elektronikande av det hela
mickenordin
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 april 2008, 20:42:39
Ort: Övik

Bara 100 rader i Terco styrning?

Inlägg av mickenordin »

Hej, kul att flera har denna maskin.
Jag har också en gammal skolmaskin Terco 4441 med tercos styrning men den tar emot upp till 999 rader kod och verkar förberedd för verktygsväxlare. Hade dom flera varianter till 4441?
Håller med om att den är långsam som en snigel och sen skulle det sitta fint med verktygsväxlare ...
Har funderat på om det går att koppla in en liten mini-itx dator med typ Mach3 på befintlig drivelektronik med en liten smart adapter (Typ printerport-drivning) istället för den slöa microprocessorn och på så sätt använda drivelektroniken men få ett modernt interface.
Ni verkar ha funderat ett tag på detta så ni kanske vet om detta skulle fungera eller om det är bättre att byta ut även drivelektroniken?
/Micke
mickenordin
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 april 2008, 20:42:39
Ort: Övik

Inlägg av mickenordin »

Kom på en sak till.
Har precis köpt en ER-25 chuck med MK1 och 6 mm dragstång jag tänkte montera på maskinen. Chuck med 15 spännhylsor för 400kr (mkt billigt tycker jag) och transporterad hela vägen från HongKong.
Blev erbjuden på tradera att köpa begagnade Eminent spännhylsa för 80kr/st vilket kändes dyrt i sammanhanget.
Ett alternativ kan vara att köpa en ER-11 chuck(mk1) och modda den så man kan använda den gamla låsmuttern mot motorn till och ha tillgång till moderna ER11 hylsor (som går lätt att få tag på).
/Micke
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Går det att få tag på fler sådana från Hong Kong?
mickenordin
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 april 2008, 20:42:39
Ort: Övik

Inlägg av mickenordin »

Kolla t.ex på http://stores.ebay.de/onelineseller
Har alla varianter.
Finns andra också.
/Micke
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hmm... fanns en hel del men hur vet man vad som passar? Hur fungerar dessa mått? jag har förstått det som att den lilla Tercon har MK1-kona i spindeln och att det exempelvis finns MK1-chuckar som tar spännhylsor av storlek ER25 med hålstorlek från exempelvis 2-16mm? Sen skriver du att du valt en chuck med dragstång, är det för att kunna nyttja automatiskt/snabbt verktygsbyte? Hur kommer detta att fungera med Tercon, har den genomgång i spindeln eller hur tänker du lösa det Micke?

Har jag fattat det hela rätt om jag påstår att MK1=konan i spindeln, dvs. en MK2 eller MK3 kommer inte få plats? Är PC11 samma som MK11?

Har jag fattat rätt om jag påstår att ER25 är yttermått på en spännhylsa och att dessa kan ha en massa olika innermått för frässtålen? Jag antar i så fall att en ER11 eller ER16 inte passar i en chuck för ER25? Om jag ska använda ER11 eller ER16 spännhylsor behöver jag också en chuck för dessa storlekar, eller finns det adaptrar från ER25 till ER11/16?

Vad är i så fall att föredra, ER11, ER16 eller ER25? Kommer man behöva så stora frässtål som 16mm till den lilla Tercon, orkar den med (i plast gissar jag att den orkar men hur är det med metall)?

Tacksam för svar från er gamla mekanik-uvar :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har ingen aning om hur din Terco ser ut, men säg så här att de små Emco hobby maskinerna har ER11 så kanske du kan utgå ifrån detta.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
ERxx är storleken på själva spännhylsan, ER11 är ca 11mm i nederkanten och ER40 är ca 40mm i nederkanten, cirka alltså.... Du kan alltså inte sätta en ER16 hylsa i en ER25-chuck och mig veteligen finns det inga "adaptrar" utan du behöver en (eller flera) chuck(ar) för varje hylsstorlek du använder.

ER16 finns från 1mm upp till 10mm tror jag och ER25 finns från 1-16mm eller nått sånt.

Om man skall fräsa med en maskin med Morsekona så bör man ha dragstång då det annars är lätt att konan "arbetar sig loss" ur spindeln pga av sidokrafterna. Jag kan inte heller något om Terco men jag gissar att dragstången är helt manuell, dvs en gängad stång i princip som man helt enkelt "drar upp och håller" chucken, (i det här fallet) i spindeln.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Tack för svaret, då vet jag i alla fall hur dragstången används... På sidan som Micke länkade till hittar man ER16 spännhylsor upp till 13mm så jag gissar att gränsen går där. Jag gissade inte allt för tokigt med storleksbenämningarna heller :D

Jag funderar på att beställa en MK1 kona för ER25 hylsor med M6 dragstång, vet dock inte om min Terco har fäste för dragstång men den är ju gjord för fräsning och har Morsekona så... Jag kommer samtidigt beställa kittet med 15 stycken ER25 spännhylsor från 2-16mm.

Har mejlat och frågat vad totalen blir så får jag se om jag slår till.


/PeterH
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Jag har provkört min terco med en vanlig borrchuck i trä och chucken föll ur hela tiden. Det går dock till nöds, om man tycker att det inte gör något.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Karro

Har du brotchat upp morse konan och använt 'ny' borrchuck, om inte så är det klart att det lossnar mycket lättare. Förutsättning är att det ska vara rena välpassande ytor för att konan skall nypa fast ordentligt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Fick tipset av en kollega att använda fett som då skapar ett lite bättre "sug", men det kan samtidigt medföra att det blir svårt att ta loss konan...

/PeterH
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

tecno skrev:Karro

Har du brotchat upp morse konan och använt 'ny' borrchuck, om inte så är det klart att det lossnar mycket lättare. Förutsättning är att det ska vara rena välpassande ytor för att konan skall nypa fast ordentligt.
Det var för 10-15 år sedan jag testade. Jag kommer inte ihåg omständigheterna, bara att borrchucken var ny och lätt föll ur när jag provfräste i trä ur kurskompendiet. Kanske Tercon behöver brotchning? Jag ska tänka på det när jag får igång den och urfallande chuckar blir ett problem.

Fast tittar jag på borrchucken så är det egentligen ingen match att tillverka en låsmutter om man har en svarv, eller det kanske till och med går att fräsa en låsmutter med Tercon när den väl fungerar.
Hmm., kanske den första som får sin Terco att fungera kan skapa ett program för tillverkande av låsmuttrar?
mickenordin
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 april 2008, 20:42:39
Ort: Övik

Inlägg av mickenordin »

Tror jag har klantat mig...
Såg nu att axeln inte hade genomgående hål vilket krånglar till det :(
Skulle nu istället ha valt en ER-11 eller ER-16 chuck (vilken nu har lämplig ytterdiameter) och svarvat ner den för att kunna använda original låsmutter mot motorn.
/Micke
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Då har jag också gjort bort mig :cry: Beställde MK1-ER25 kona med passande spännhylsor igår... Vad är det som gör att det inte passar? Dragstången som går i botten eller diametern på konan?

/PeterH
Skriv svar