morsekona med låsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

morsekona med låsning?

Inlägg av grym »

råkade köpa en sak, bild i senaste köpet tråden

den hadde en morsekona 1 med en låsning jag inte störr på innan

någon annan som sett sådan?

ska kolla om jag kan få något liv i häcken så småningom , och om så måste jag fundera på hur man ska lösa verktygsfastsättningen

Bild
Bild
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Du har antagligen en TERCO 4441 milltrainer, det står nog på skylten på baksidan på den. Jag har en likadan stående sedan många, många år, som jag hade tänkt bygga ny styrning till i vinter. Jag har haft den gamla styrningen, men den var ganska kass. Bland annat bara 100 programsteg och ingen datoranslutning. Dessutom var den inte chopprad utan eldade upp det mesta av effekten i en motståndsbank.

Det har byggts upp en stegmotorstyrning på cnczone, tråd 'unipolar motor microstepping', som jag har tänkt använda som bas.

Drivmotorn är en permanentmagnet DC-motor på gissningsvis något kring 200 volt. Den drevs direkt från den likriktade nätspänningen via en triac-styrning.

Nu till chucken. Du saknar endast en mutter. Det ska sitta spännhylsor i den. Min chuck är märkt PERMAN TYP och Eminent Sweden 5533, så det kan hända att det går att få tag på delar från någon kunnig maskinfirma. Förhoppningsvis passar standardspännhylsor där, jag har inte provat. Har du någon, kan du ju stoppa in i konan i ändan på axeln, för jag skulle gärna vilja veta om det går och så storleken, för jag har bara en spännhylsa och vill införskaffa flera olika storlekar.

Här är bilder på chucken:

Den första bilden är på chucken i delar, som de ska skruvas ihop
Bild

De andra bilderna är närdelar på den mutter du saknar. Har du svarv så går det alltid att tillverka en sådan, då det ser ut som en enkel sak
Bild
Bild
Märkningen på muttern är E/10B. E/ står nog för tillverkaren Eminent och 10B är kanske deras typnummer för muttern. Samma E/-beteckning återkommer på chucken och på spännhylsan.
Bild

Vad jag har luskat ut så går bordet X 190mm, Y 80mm, Z 40mm.
Stegmotorerna har ett steg för varje 1/100 millimeter, motorns hastighet står ju på den, 500-2500 rpm, 180W.
Stegmotorerna behöver en chopprad styrning på 4,6A, vilket, vad jag förstår, gör att i princip ingen av IC-kretsarna, som finns i de billigare styrningarna, räcker till. I originalstyrningen matades de av ett nätaggregatet på 19V x 10A x 3 via en jättemaffig toroid, likriktare och kondensatorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

välkommen till forumet jag säger hej till en till som sitter med samma saker

har inte hunnit kolla mera på det, men återkommer med det

japp, saknar både mutter och spännhylsa, fanns inget med
dom jag har till min riktiga fräs är alldeles för stora, kanske har något med att dom flesta är på iso 50 kona :lol:

det finns en tråd om spindlar där man har en ny spindel med spännelement
funderar på två eller tre allternativa lösningar
den första är att konvertera den mk1 konan till att kunna ha andra verktyg
det andra är att göra egna adaptrar mk1 med låsning
det tredje är en extra högvarvigare spindel, den sitter ju smidigt

har du märksylten till z motorn, min är borta eller rättare sagt oläsbar, den är ju större än x och y , så jag vet inte märkström på den

vi kanske kan göra något gemensamt projekt av det hela?

har hyggligt med möjligheter på mek och elektroniksidan men dåligt med programeringvana och tid
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Kolla med någon firma som säljer beg maskiner där hittar Du säkert hylsor o mutter till en Permanchuck var väldigt vanliga förr. Försök att få tag på tidningen Verkstadstidningen där är en bilaga med annonser från massor av firmor som säljer beg. maskiner.
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Jag har ingen verkstadserfarenhet att tala om och ingen mek verkstad. Däremot har jag massvis med tid och kan programmera bra. Elektronik förstår jag, men har inte så mycket erfarenhet av att bygga saker från scratch. En gemensam ansträngning låter kul.

Skylten på motorn säger inte mycket, men här har du ändå en bild:
Bild

Jag har rotat fram drivkortet till motorn, där det låg i lådan med skrotad elektronik.
Bild
Kortet innehåller en DAC, som via lite kringkomponenter ger triggspänning till två tyristorer. Drivs med 5 bitar via optokopplare som verkar vara all koppling till yttervärden. Kortet agerar också kopplingsplint för något annat och det stora blocket med skruvkontakter har ingen funktion.

Inte något jag har användning för, då jag tänker driva motorn via en DC-DC-omvandlare från 24V (eller 42V). Ja, det innebär antagligen att göra en DC-omvandlare till 230V och sedan PWM på det. Eventuellt sätter jag en rotationssensor på motorn där axeln sticker upp på ovansidan. Tittar man i motorn så verkar den bra mycket kraftigare än 180W och jag tror att sådana här motorer intermittent klarar mycket högre effekter.

Fast jag vet ju inte vilken spänning motorn egentligen kräver. Jag blir nog tvungen att mäta upp det först.
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Förresten, grym, angående drivning av stegmotorerna. Har du ont om tid, så kan du koppla lindningarna i serie och får då data 3,4V / 2,35A och 5,0V / 2,3A, villket kan drivas bipolärt av många kort. Eller så skaffar du tre gecko, vilket nog är bästa lösningen. Hur man ska koppla in dem på en stegmotor med 6 anslutningar står beskrivet på deras hemsida.

Här är anslutningsschema till stegmotorerna. Från tillverkarens hemsida.
Bild

Själv kommer jag nog att göra en egen mikrostegande stegmotordrivare, bara för att det verkar som ett kul projekt. Sedan är de där stegmotorerna så utväxlade så jag vill maxa hastigheten på dem (det klarar geckon). Stegmotorerna NEMA 34 / M09 uppges ha en maxhastighet på 3000 rpm, vilket så skulle ge 100 mm/sekunds rörelse på bordet och då ca 2 sekunder för att röra sig från den ena ändan till den andra. Kanske inte sådär jättefort, men vad jag vill minnas, när jag provade den med originalstyrningen, så rörde sig det hela med en hastighet av en trött snigel. Enligt uppgift 500 mm/min, dvs ca 20 sekunder för samma rörelse. Originalstyrningen var ingen höjdare från någon synpunkt. Ja, förutom att förse mig med en massa kylflänsar och annan kraftelektronik.

Fotografier är roliga, så här är en bild på originalstyrningen.
Tre av varje, tror jag, och de satt i varsin kyltunnel med fläkt. Det hela, tycker jag, ganska typiskt 70-tals-elektronik. Ja, så kanske det visar vad som krävs om man ska driva stegmotorer icke-chopprat. Nej, det är inget roligt. Ja, för allt det var ju prestandan urusel också.
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det får bli rikta drivsteg, ingen fara med den saken, måste bara få massa annat ur vägen först,

hadde skylten för z stegmotorn?

hittade några som sålde mk1 spännhylse fast utan den sortens fastsättning för några hundralappar, funderar om man kan göra en liten moddning


måste försöka få bukt med skallevärken och sova lite
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Motorskylten på Z-stegmotorn
Bild
Här är mer data jag har lyckats luska ut om stegmotorerna:

M091-FD09 (X och Y)
5% accuracy
6 leads
Time for single step 3.1 ms at 24V
Unipolar connection:
1.7 V / 4.7A / 0.36 Ohm / 1.5 mH
Series connection:
2.4V / 3.3A / 0.72 Ohm / 6 mH

M092-FD09 (Z)
5 % Accuracy
6 Leads
Time for single step: 3.9 ms at 24V
Unipolar connection:
2.5V / 4.6A / 0.55 Ohm / 2.76 mH
Serial connection:
3.6V / 3.25 A / 1.1 Ohm / 11.04 mH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

måste ta en titt på dom jag har, tror inte det är samma stegmotorer, återkommer med den saken

jag har hygglig verkstad och kan tillverka det mesta och kan bygga det mesta så vi kan kanske komma igång med ett långsamt projekt , för min del har jag kanske en simpel sak som jag vill kunna göra med den

funderade på spindlen och troligen är det så att dom har en överdimensionerad motor där man kan ta ut effekten på skylten vid lägsta varvtal och sedan så är den möjliga effekten betydligt högre vid högre varvtal
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Aha, det tänkte jag inte på, att effekten är angiven vid lägsta hastigheten. Annars oroar jag mig för att högsta hastigheten är lite låg. Jag hade hoppats kunna använda saken till att bland annat att borra/fräsa kretskort. Kanske jag blir tvungen att sätta in en annan spindelmotor för ett sådant ändamål? Min Dremel passar nästan perfekt i "motorhålet"! Eller så går det, bara man matar långsamt. Bara den rör sig fort mellan hålen kan man låta den borra hålen långsamt tänker jag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ska man köra med hårmetallborr så bör man nog ha lite varvtal på det hela, men eftersom spindlen är lättutbytt så ska det nog ordnas så man kan byta efter behov

har du kollat på kress här på forumet angående spindlar?

det är ganska vanligt att man räknar spindel effekt efter lägsta sagda varvtals effekt, vet om hur det var med flertalets fina färdigbyggda spindlars effekt och monentkurvor, en 30kw spindel kunde ha maxeffekt på 120kw vid rätt varvtal, samtidigt som man kunde annaväna spindlen under min varvtal men med ett maxmoment istället
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Jo, jag har kollat lite på Kress-trådarna. Det är ju ett alternativ som spindel om man vill borra/fräsa mycket med småfräsar.

Jag har sett att det finns fräsar med MK1. Det kanske vore ett alternativ för kraftigare fräsar?

Det har funnits alternativa chuckar till den där spindeln. Bland annat en svarvchuck. Jag har en helt vanlig Metabo borrchuck, som inte alls tillhör, men fungerar när man ska borra. Fast den faller ur om jag försöker fräsa med den.

Kunde man bara klura ut en fästanordning, vore nog mycket vunnet.
Karro
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 augusti 2007, 08:20:09
Ort: Kramfors

Inlägg av Karro »

Hittade de här sakerna på Arc Euro Trade Ltd. - spännhylsor med Morsekona 1.
[img]http://shakti.ath.cx/Karro/MT1-Spännhylsor.jpg[/img]
En sådan borde kunna fästas med en mutter precis på liknande sätt som spännhylsechucken sitter fast.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ser vettigt ut, det går ju ganska enkelt att tillverka en låsmutter som passar på befintlig gänga och som nyper åt den spänhylsan , skall kollas mera på :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Grym & Karro: nu är vi tre som har denna lilla maskin... hittade denna tråd av en slump men är väldigt nyfiken på hur det gått för er? Jag är gärna med och diskuterar möjliga lösningar för denna maskin.

Min tanke är att bygga en helt ny styrning eftersom orginalet tar i princip hela bordsytan i min verkstad (förutom den uppenbara bristen med 100 rader och möjligheten att endast kopla den till Tercos egna dator från 80-talet). Planerna är att bygga ihop en styrdator med motorkontroller och tryckkänslig skärm.

Berätta gärna, i mail om ni föredrar det, hur långt ni kommit och vad ni kommit fram till :D

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 17 juni 2009, 10:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar