Rostfritt vs. vanligt stål

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rostfritt vs. vanligt stål

Inlägg av gvs »

Funderar på att köpa 10mm rostfri vagnsbult, svarvabort huvudet och värma med gasol för att sedan böja den 90 grader. Kommer det att funka? Vanligt stål är ju inga problem, men rostfritt är ganska hårt....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

funkar, men ha gärna några millimeters radie när du böjer den, ochputsa den så den inte börjar rosta efteråt
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

rostfritt är inte hårt, det är segt.
:razz:
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Inlägg av Averell »

Rostfritt ändrar sträckgräns (höjs) vid sträckning. Om du börjat böja, fortsätt tills du har böjt klart.
pjator
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 juni 2004, 13:30:32
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Det går alldelens ypperligt att värma och böja rostfritt, men tänk på var grym säger och putsa den efteråt då den kan börja rosta annars.
Senast redigerad av pjator 14 april 2010, 23:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Varför finns det risk att det rostar om man inte putsar? Trodde att rostfritt var en homogen legering och då borde den inte väl inte rosta oavsett mekanisk bearbetning.
Upplys mig gärna, för jag är som en svamp när det gäller att lära sig nya saker! :)
pjator
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 juni 2004, 13:30:32
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Man kan gräva ner sig i detta hur mycket man vill. Men att det benämnes rostfritt är för att när du har en kromhalt över 12% kommer en kromoxid som är tillräckligt tät för att förhindra fortsatt oxidation bildas, detta kallas passivering.

Det finns dock två saker som gör att detta skickt ger med sig och släpper igenom syre till det undervarande materialet.

1. Gropfrätning, finns det små gropar i materialet så kommer du p.g.a. luftföroreningar få en ökande koncentration av kloridjoner i gropen som gör att materialet inte längre passiveras och en oxidation kommer ske i gropen.

2. Spänningskorrison, det är väl inte helt uträtt varför detta uppkommer. Men en teori är att då du deformerar materialet så kommer intrasslingar i disslokationsnätverken ge ett deformationshårdnande (materialet blir hårdare, eller rättare sagt det får en kvarstående förhöjd sträckgräns). När du sedan släpper spänningen på materialet kommer återfjädringen p.g.a materialets e-module ge tryckspänningar respektive dragspänningar. Dessa dragspänningar kommer skapa mikrosprickor i det passiverande oxidskicktet och en kombination av ovanstående fenomen (gropfrätning) och propagerande sprickor kommer ge en oxidation.

Kort sammanfattning: Rostfritt är rostfritt p.g.a. en tunn "film" på materialet, har du böjt det så spricker denna tunna film -> materialet rostar!

Edit: Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn, hemgjorda rostfria kättingar är typexempel, du ser hur kättingen har rostat på de ställen där materialet har böjts kraftigast.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OT, Men När ämnet ändå är uppe...

A4 mot A2?

Såvitt jag fattat är A4 (syrafast) inte lika känsligt när det gäller ytor det ligger an mot, och liknande i motsats till A2 (vanligt "köksknivs stål") Eller har jag missuppfattat något?

Således skall det gå att tex gjuta fast A4 bult i betong (ta som exempel en båtbrygga som utsätts för fukt), men A2 kommer att rosta i övergången (A4 håller väl inte heller för evigt i sammanhanget, men mer än dubbelt så läng om jag fattat saken rätt?)?e

Brukar undvika A2 om det går om det gäller annat än köksinredning. :)


Antar förvisso de man hittar på tex biltema och liknande är billigast tänkbara legering.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

OT, Men När ämnet ändå är uppe... igen.

>Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn.

Jag har undrat lite över det där, båtägare som man är, över skillnaden mellan rostfritt och rostfritt. Vissa rostfria detaljer kan se ut som f-n efter några månader (även om det inte böjts) medan annat håller sig i åratal.

Är det helt enkelt priset (kvalitén) på prytteln? Jag trodde förr i tiden att rostfritt är rostfritt men nu vet jag bättre.

Vad är det för skillnad mellan rostfritt och syrafast?
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Har rostfritt stål varit i kontakt med vanligt stål börjar det rosta där.
Vanligt stål & järn smittar rost sjukdomen så att säga.

Det där med "hinna" vete fasiken om jag kan hålla med om, det är samma stål raktigenom.

Vete sjutton hur man ska förklara, men tar du/ni tex en galvad bult för att skruva fast ett rostfritt beslag så vandrar dom små "blandar sig" materialen.
Det "oädla" (om man nu kan kalla rostfritt för en ädelmetall) tar det rostfria stålets egenskaper och för över dess egen dåliga men kan inte ta tillvara på dom bra.

hmm får säkert ångest imorgon över det jag nu skrivit :roll:

Sen finns det skillnad på rotfritt å rostfritt, precis som det finns olika sorters stål. jämför vanligt bondjärn och hardox tex :roll:
pjator
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 juni 2004, 13:30:32
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Det där med "hinna" får du lov att hålla med om, min tidigare arbetsplats var outokumpu stainless. Jag ger mig inte =)

http://www.outokumpu.com/pages/Page____ ... anguage=EN

Sedan är skillnaden på syrfast och vanligt rostfritt att du tillsätter molybden för att få upp korrisionsmotståndet!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

pjator verkar ha mycket god koll på läget, jag har gått den hårda vägen och provat mig fram och det behövs poleras för att hålla det rostfritt, betning vid svetsar och alldrig annvända några slipande verktyg på rostfritt som man annvänt på vanligt järn

det räcker med några mikroskopiska korn av vanligt järn som ligger på rostfri yta för att det dka börja rosta där
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OT.
Khaki skrev:OT, Men När ämnet ändå är uppe... igen.

>Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn.

(...)
Vad är det för skillnad mellan rostfritt och syrafast?

Använd A4 (Syrafast), det håller mer än dubbelt så länge i båtar.
Undvik A2 , som är en billigare "snikvarianten" av RF.

Har själv också sett bultar som varit blanka och fina i ovankant, men nästan genomrostade i andra änden redan erfter någron sesong.
Skriv svar