Hur styra en BS2 robot med en PalmV

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Hur styra en BS2 robot med en PalmV

Inlägg av Chris »

Jag har en fungerande robor (PlexiBot) som styrs med en BS2'a (typ förvuxen BoeBot helt i Plexiglas). Den kan åka runt med en ombyggd Black & Decker sladdlös dammsugare på toppen. Nu har jag fått en ide att den skulle kopplas ihop med en gammal PalmV.
Någon som har några ideer på hur det skall gå att styra roboten från en Palm eller vad man kan använda en Palm robot till.
/ Chris
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dom gamla V och Vi-palmarna har ju serieport på sig så det bör bara vara att plugga in på serieporten på Stampen.

Sen är det ju förståss en fråga om att skriva ett program i Palm'en som skickar instruktioner till Stamp'en, och där finns det ju en rad språk att välja på. Allt från C till Forth, Basic och Phyton (kanske inte får plats, har inte kollat). Det är bara att välja och vraka.

Och självklart måste du skriva ett basic-program för stampen som ligger och lyssnar på serieporten efter kommadon och sen styr motorer, lampor och sådant på själva roboten.

Jag har sett ett par palm-styrda robotar ute på nätet, men jag minns inget specifikt om dom.
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Inlägg av Chris »

På Stampen finns ingen Serieport, men Stampen sitter på ett Bord of Education, Så då får jag tillgång till en.
Den kabeln jag har från Palmen kallas för hotsynk, men jag har sett ett kopplingsschema för att göra om den till 0-modem, som passar till seriell. Jag har även sett någon lösning där Palmen kommunicerar via IR. Eftersom jag har både IR dioder och mottagare, kanske det kan vara en lösning. Jag vill att de skall kommunicera med varandra. Roboten skall kunna fungera utan Palmen, som den gör idag. När Palmen är kopplad så skall BS2'an sända information till Palmen som sedan skall utföra något och sedan bestämma hur roboten skall reagera.
Jag får på så sätt tillgång till större lagringsutrymme och en stor display. Men var skall jag ha den till? Den ser i alla fall ganska cool ut.

Idag har jag ingen erfarenhet av att skriva program till PalmOS. Har provat några enkla program till en gammal Psion3c handdator. Är inte så hemma med C utan har en del kunskap i Basic och Pascal. Tips på något enkelt programmeringsspråk som liknar Basic, för att programmera Palm och vilken programmvara behövs?. BS2'an klarar jag av att hantera ganska bra med Basic-kod.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Pinne 1 & 2 på BS2 är väl Serial Out och Serial In och dom kan väl kopplas direkt till serieporten på en PC. Det är iallafall vad jag minns av det jag tittade på den tidigare.

Pinne 3 och 5 på Palmen är RxD och TxD, så i stort sett behöver du bara koppla ihop dessa pinnar plus jord försåss så är du up and running.

Palm Basic http://www.thelawrences.org/palmbasic/ (Tyvärr saknar den funktioner för seriekommunikation, så den är värdelös för det här)

En Pascal kompilator http://ppcompiler.free.fr/thread.php?ln ... d=10&cat=3 (Pascal är ju coolt, med lite 'manuellt stök' kan man använda serieporten här)

En riktig open source C compiler för PalmOS. http://palmsource.palmgear.com/index.cf ... odid=41791
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Inlägg av Chris »

Tack för tipsen. För mig är en seriel port en 9-polig d-subkontakt. Nu blir det nog lättare. Man lär sig något nytt varje dag. Känns som ett lagom sommarprojekt att få kontakt mella dem och få dem att reagera.

De flesta som jag sett på nätet använder Palmen som processor, men jag har ju redan en. Så vad skall jag använda Palmen till?
Hade det varit kamera och färgskärm, kunde man ta foton. Hade det varit bra ljud och mer minne så kunde man fått den att säga fraser.
Nu tänker jag något i stil med att fraserna kommer som text och ett smiliesansikte visar känslor :D .
Man kanske kan få den att komma ihåg vart den har varit med något mappsystem så att den väljer nya vägar när den dammsuger.
Fler tips så det känns lönt att få dit Palmen.
/Chris
Skriv svar