DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Hej !

Jag är osäker men tror att detta är rätt forum all lägga i.

Jag tänkte be om hjälp i ett kommande projekt jag tänkt göra med min pojk.

En enkel värmepump där vi plockar ihop kompressor, ventiler kondensor och vvx.

Målet med detta är främst för att det ska vara kul och o lära sig men det ska såklart ändå fungera.

tanken va att det ändå skulle kunna ge en 3-4 kw värme.

Hur ska man tänka i val av gas?
Någon som har tipps om bra ställe att köpa prylar från. Köper gärna från Sverige om inte priserna är mycket billigare utomlands (ej kina).

Känner någon till ett likvärdigt projekt här inne så ber jag om ursäkt men jag har inte hittat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Att ingen gör det, beror på att det blir minst dubbelt så dyrt, jämfört med att köpa färdigt, samt att köldmedier inte kan inhandlas av vare sig personer eller företag som saknar certifiering, samt att kan måste vara certifierad för att överhuvudtaget få göra nånting med kylteknik.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Är det inte exakt samma sak med el?
Jag tror inte alla här inne som grejar med el är behöriga elektriker.

Men absolut jag förstår att det blir dyrare att bygga en värmepump med de funktioner som en av de man köper har.

Jag är dock här inte ute efter att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Reglerna är tuffare när det gäller kyla, som privatperson kan du köpa elkabel mm, men inte köldmedia.
Ett kylföretag får heller inte fylla upp en anläggning som de själva inte reparerat osv.
Samma gäller om du löder ihop en vp, så får ingen fylla upp den.

Samma regler gäller inom hela EU, med vissa nationella variationer.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5748
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

TomasL:
Är det just i Sverige det är så, eller är det vanligt i andra länder också? Utanför EU?

Jag undrar eftersom jag sett YouTube-videos både på sådana som lagat sin A/C själva och sådana som gjort egna värmepumpar.

Dom som lagar sin A/C själva brukar hänvisa till t.ex. ebay för inköp.

Sök på t.ex.
diy ac repair
eller
diy heat pump
på YouTube.

Om man (ja, då inte i Sverige förstås) kan hitta något defekt som man kan plocka delar från så kanske det inte behöver kosta skjortan?

Lite skiljer det ju mellan luft-luft, luft-vatten och vatten-vatten.

/Pi
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av bit96 »

Man kan väl använda gasol?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Reglerna härstammar från F-GAS-förordningen, och eftersom det är en förordning, så är det en EU-övergripande lag.
Utanför EU så är det rena vilda västern.
Dock att notera alla F-gaser, dvs normala köldmedier är kvoterade inom EU, och det är inte tillåtet att transportera F-gaser över EUs gränser, ej heller mellan de olika länderna inom EU.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

bit96 skrev: 3 april 2022, 20:13:20 Man kan väl använda gasol?
Inte gasol, då det är för mycket skit i den, dock R290 (Propan), R600 (Butan), R600a (IsoButan), R1270 (Propen) och R717 (Ammoniak), dock gemensamt med alla dessa gaser är att de ställer specifika krav på utförandet, vilket kan vara svårt för en lekman att lösa (det är knappt att industrin klarar det).
Gemensamt för ovanstående gaser är att de faller utanför F-Gas förordningen, och därmed är kommersiellt tillgängliga, dock regleras de flesta av andra förordningar, direktiv och lagar vilket kan komplicera det hela.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Tack för tips.

Förövrigt vet jag inte hur du menar med att det är hårdare reglerat. Jag menar antingen får man eller så får man inte. Trotts att man inte får göra mycket med starkström(vet att det hetar lågspänning upp till 1000v ) så görs det otroligt mycket av icke behöriga elektriker.

pi314:

Jo även jag har sett detta och det trordes inte vara så svårt att få tag i begagnade delar (eller köpa något nytt och slakta) men skulle vara kul o hitta en återförsäljare där man kan köpa prylar. Kompressorer verkar inte va så svårt och hitta dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Du får inte, dessutom kan du heller inte, till skillnad från el-sidan, köpa de vitala delarna, eftersom de inte får säljas till andra än företag med cerifikat.

Det är den stora skillnaden, inom El kan vem som helst köpa vad som helst, inom kyla är det inte så, försäljning av vitala delar såsom köldmedia är kraftigt reglerat.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

r290.png
Tack TomasL för informationen.
en googling och första träff var denna. nu vet jag inte om jag kom rätt på första googlingen men är rätt övertygad om att det inte stämmer att man inte kan få tag i de grejer man behöver.
Jag har förstått din inställning och att du inte har lust att dela med dig av den kunskap du har i detta ämne, och det är helt ok för mig och din fulla rätt.

Jag tar gärna tipps o svar även på det som jag frågade efter.
r290.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Jag är inte negativ, utan konstaterar vad som gäller.
R410 är synnerligen otrevligt att jobba med, Extremt Hög GWP och synnerligen höga tryck, svårt att hitta utrustning som klarar 60 bar eller så.
R32 Hög GWP och dessutom brandfarligt, samma problem som övriga brandfarliga köldmedier,.
Som tur är, är R410 under avveckling, då det är en stor miljöbov.

Jodå, jag delar gärna med mig av min erfarenhet, så länge som man gör det på ett lagligt och miljövänligt sätt.
Som jag skrev R290 är inte en F-gas och därmed kan vems om helst köpa den.
Dock är ett av de stora problemen med R290 och alla andra HC-köldmedier, oljekompabiliteten, vilket tenderar att få kompressorerna at skära ihop, på nolltid.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av mrfrenzy »

I USA säljer de alla verktyg och komponenter till vemsomhelst, exempel på en butik jag handlat från för längesedan när jag installerade mina egna värmepumpar:
https://www.ebay.com/str/frostyfreezeacproductscompany
Frakten är ju ganska dyr, vet inte om det dykt upp någon likadan butik i EU.

Coolpack är ett trevligt program för att göra kalkyler och simuleringar av din värmepump:
https://www.ipu.dk/products/coolpack/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Dock, när det gäller R290 så räknar coolpack fel på några ställen, dessutom så kan man inte simulera eller dimensionera sin egen pump i coolpack, detta eftersom man enbart använder generella modeller för ingående komponenter.
För att kunna dimensionera sin egen vvärmepump behöver man dimensioneringsprogram för dels värmeväxlarna och dels kompressorn.
Som DIY skall man glömma allt vad Luft/vatten eller Luft/Luft heter, av den enkla anledningen att man inte kan dimmensionera vare sig förångare eller kondensor.
När det gäller vatten/vatten, så måste man ha växlartillverkarnas specifika programvara, och dessa tillverkare släpper inte ifrån sig dessa program om man inte är kund, och har kunskap hur dimensionering går till.
Samma gäller de flesta kompressortillverkare.

Om vi nu håller oss till maskiner md HC-köldmedier, eftersom det är det enda en privatperson får arbeta med, så är förångaren och suggasöverhettaren kritiska komponenter vilka kräver tillgång till tillverkarnas programvara.
Om förångaren och suggasöverhettaren är feldimensionerade kommer kompressorn att skära ihop, rätt snabbt, då oljan försvinner ur kompressorn eller så blir oljan så utblandad med köldmedia, så den slutar fungera som olja.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Tack mrfrenzy !

Jag återkommer gärna ang köp av gas senare om det leder till det. ska även kolla dina länkar.

TomasL:

Nej du sa att jag inte kan få tag i de vitala delar som krävs där tror jag att du har fel och det vet du nog säkert om.
Att det sen inte skulle gå att använda r290 låter i mina öron som ytterligare nonsens vilket du såklart själv vet om. Hur skulle det annars ha kunnat användas under många år om alla skar direkt.

Kan jag be dig att sluta smutsa ner denna tråd mer?
Skriv svar