DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Skillnaden är ju att din plåtbehållare inte utsätts för konstanta vibrationer, höga tryck , kraftiga tryckstötar eller kraftiga och snabba temperaturförändringar.
Samt ihopfogade på ett ofta tvivelaktigt sätt osv.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

Skyltar
Ibland kan en skylt hjälpa till att öka tryggheten i hemmet och minska risker... 8)
sprit.jpg
brandredskap.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Krille Krokodil »

danei skrev: 7 april 2022, 10:42:31 Det är ju gott om folk som har brandfarliga gaser i behållare av tunn plåt i källaren. Det är sällan hus flyger i luften på grund av det.
Trycker man in ett par kW i gasen så som man gör i en värmepump så skapar man goda möjligheter
för att de ska gå snett om inte allt är rätt. Detta orsakades av ett par sprejburkar som stollan i Lund
förvarande i ugnen:

Screenshot 2022-04-07 122412.png

Luftgevär är licensbelagda från 10 J, 1 liter gas vid 30 bar innehåller ungefär 1000 gånger den energin.
1 kg propan ungefär samma energimängd som en kula från en 30 mm automatkanon.

Vill man inte erhålla ett Darwin Award så ska man ha stor respekt för tryck & brännbara gaser.

Anledningen till att det knappt sker några olyckor längre är att man började reglera branschen runt 1900
bl a genom att Ångpanneföreningen bildades och att allt numera konstrueras med gedigna säkerhetsmarginaler
(typ 5+ gånger arbetstrycket) och tillverkas genomreglerat & spårbart.

Själva hårdvaran är inte Space X-raket att bygga, det är bara 10% av projektet typ. Teorin & djungeln av
komponenter är det som tar tid att sätta sig in i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av MiaM »

Angående sidospåren vi glidit in i:

Bra att veta är att extra säkerhet hos bromsar varierar mellan bilar. Riktigt gamla (kanske 60-tal eller äldre?) kan ha en enda krets, där vill man verkligen byta allt som är ens antydan till tveksamt ifall man renoverar upp en gammal bil. Men det är (eller var?) också vanligt att tvåkretssystemen är uppdelade så att det t.ex. är en krets bak och en fram, och har man en halvgammal bil med trumbromsar bak och främre kretsen ger upp så har man inte så värst bra broms kvar, och ifall det är halt så är det stor risk att åka i diket om man bromsar. Det är dessutom inte helt ovanligt att visserligen ha två separata kretsar men enbart en behållare och varningslampan tänds inte förrän behållaren är nästan tom, och då är det inte mycket kvar till man tappat bromsverkan runt om. Å andra sidan märker man rätt tydligt om en bromskrets gått sönder - bromsarna tar halvdant men pedalen sjunker i botten när man bromsar, så om man har nån slags motorisk känsla för när något är fel upptäcker man detta.

Angående bensin i källaren så är visserligen bensinångor rätt lättantändliga, men normalt så är eventuell bensin i en källare mest bara förvarad, antingen i nån reservdunk eller ihällt i tanken på nåt trädgårdsredskap eller elverk som inte används inne i källaren. Dvs det torde vara ytterst få som har något bensindrivet igång obevakat i källaren, och risken att något havererar så att bensin läcker ut och antänds är verkligen låg.

Risken att R290 eller liknande brännbar gas läcker ut torde vara större. Vad jag förstått så är det vanligt att inte ha serviceportar på system med R290. Man fyller systemet, nyper ihop röret som används för vakumsugning och fyllning, och hårdlöder man ihop änden på röret.

I våra klimat så går det ju inget vidare att ha vattenledningar utomhus. Men om man ska laborera med något egenbyggt med R290 så är det nog ändå en bra idé att ha hela anläggningen utomhus och antingen se till att alltid cirkulera vatten varmt nog att det inte kan frysa eller ha ytterligare en värmeväxlare och en glykolvattenslinga mellan utrustningen utomhus och det som ska värmas inomhus. Extra förlust men också extra säkerhet. Har man expansionskärl utomhus så kommer eventuell läcka från gas till vätska i havererad värmeväxlare ventileras ut genom expansionskärlet istället för att t.ex. tryckas ut genom övertryckskyddsventiler på elementslinga inomhus.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Risken att R290 eller liknande brännbar gas läcker ut torde vara större. Vad jag förstått så är det vanligt att inte ha serviceportar på system med R290. Man fyller systemet, nyper ihop röret som används för vakumsugning och fyllning, och hårdlöder man ihop änden på röret.
Ja, den är flera magnituder större, och nej, man brukar inte löda igen rören, utan man har de normala schraderventilerna, vilka emellanåt, felaktigt använda tenderar att läcka som såll.
Värt att notera, gasol luktar, propan gör det inte, så det går inte att veta om man har enlävka eller inte, såvida man inte installerar ett gas larm för ett antal tusenlappar, vanliga larm för husvagnar mm tenderar att inte fungera tillräckligt bra.

Till teknikern vill jag säga, ja jag vet att du är världens bästa expert på precis allting, du fick Covid ett halvår innan alla andra i Sverige, du fick covidutslag, den enda person i hela världen som fått det, du umgås med Spetznatz soldater, du reparerar frekvent, misslyckade installationer utförda av diverse yrkesmän (enligt dig så är samtliga yrkesmän inkompetenta, oavsett yrke), du tillverkar vapen på beställning av försvaret osv, hmm, kanske dags att komma ned på jorden nu.
Som jag ser det är du en misslyckad bysmed som vill verka större än vad du är.
Om det är någon som är narccisist så är det väl du i så fall, som fullständigt vägrar att acceptera dagens kunskap.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av MiaM »

Kanske olika på olika tillämpningar?

Har en Nibe 410p (tror jag den kanske heter? Frånluftvärmepump) med R290 som är igenlödd. Kanske anses vara ett såpass litet allt-i-ett-system att det därför är igenlött?

Youtubern HVACR Videos har ett par gånger nämnt att tillverkarna vill att man ska löda igen istället för att ha schraderventil och det gör han när det är garantiärende på nån utrustning (ofta allt-i-ett-kylmojänger för restaurangbruk i hans fall, typ kylskåp för restaurangbruk, kyldiskar osv), men gör han arbete direkt åt kunden utanför garantin så sätter han portar, men han påpekar också att det är en risk han tar som ägare/chef för företaget han driver och att tekniker i allmänhet aldrig ska göra det utan att ha ett okej från sin chef eller motsvarande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Ja, dessa små maskiner, någon enstaka kW i värmeeffekt, och kanske 100 gram köldmedia är naturligtvis igenlödda.
Det hindrar dock inte maskinerna från att läcka, tyvärr.
Det är en rätt stor skillnad på en VP på ett par kW, hemmabyggd, utan möjlighet att optimera köldmeiafyllningen med kanske 1-4kG fyllning.
Det smäller garanterat jättebra när sker går fel, vilket de faktiskt alltid gör.

När man designar en maskin så spenderas det rätt många timmar för att analysera alla typer av felfunktioner och vilka resultat de kan få, tyvärr är det vissa här som tycker att det är onödigt arbete och skitsnack, och att man hej vilt kan bygga maskiner, utan tanke på säkerhet.
Senast redigerad av TomasL 8 april 2022, 00:39:13, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Vem har sagt det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Vad?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Att man inte behöver ha en tanke på säkerhet.
Att en prototyp inte måste vara byggd med klassade material och enligt alla certifieringar är inte samma sak som att strunta i säkerheten.

Men din syn på utveckling skulle inga nya produkter komma fram.

Alla dina regler måste följas om man ska sätta produkten på marknaden. Men för lab bruk kan man få tillräcklig säkerhet på andra sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Danei
Vad i jösse namn pratar du om?
Var har jag skrivit att man inte behöver tänka på säkerhet?

Och vilken syn på utveckling har jag?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 7 april 2022, 23:14:40

Till teknikern vill jag säga, ja jag vet att du är världens bästa expert på precis allting, du fick Covid ett halvår innan alla andra i Sverige, du fick covidutslag, den enda person i hela världen som fått det, du umgås med Spetznatz soldater, du reparerar frekvent, misslyckade installationer utförda av diverse yrkesmän (enligt dig så är samtliga yrkesmän inkompetenta, oavsett yrke), du tillverkar vapen på beställning av försvaret osv, hmm, kanske dags att komma ned på jorden nu.
Som jag ser det är du en misslyckad bysmed som vill verka större än vad du är.
Om det är någon som är narccisist så är det väl du i så fall, som fullständigt vägrar att acceptera dagens kunskap.
Men så bra då att du vet vem jag är och vad jag gjort i livet, hoppas du är lycklig bland dina värmepumpar, jag är lycklig nog att inte behöva umgås med såna som dig och ha med såna att göra längre, det är jag klar med.
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

TomasL: har i vilket fall inte vett att hålla sig borta där han inte är välkommen.

Detta är min tråd och jag har bett vederbörande att inte skriva i den.

TomasL kanske är elektronikforumets egna Ove Sundberg ?
owe.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Det finns ingenting som heter "Min Tråd"
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Solvindvatten: Nej det är inte din tråd. Den här gången håller jag helt med Tomas.
Skriv svar