Plasmastörningar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Plasmastörningar

Inlägg av jihe »

Till att börja med så har jag inte gjort hemläxan helt klar utan har bara ytliga kunskaper om frågeställningen. Om någon blir förolämpad av detta ber jag om ursäkt i förväg. Du får fortfarande bidra och skälla på mig :-)

Men: Det här med att bara vissa typer av plasmaskärare lämpar sig för cnc. Går det att kringgå om man har en helt isolerad batteridrift av styrningen?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Plasmastörningar

Inlägg av hawkan »

Som jag har förstått det är det två saker. Tändningen av bågen bör inte vara med HF för det stör något å det grövsta.
Sedan vill man kunna sätta på/stänga av, få signal att bågen är ok och en spänningen som säger hur högt över stycket skäraren är.
Båda verkar kunna gå att ordna men det är bättre man väljer en plasmaskärare som är förberedd. Batteridrift har jag inte hört ska hjälpa
utan det handlar om avskärmning av kablar och att ha elektronik i en metallllåda osv.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Plasmastörningar

Inlägg av cahlfors »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10667
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Plasmastörningar

Inlägg av GeekJoan »

Vet inte om det är detta ni snackar om, men såg denna för någon timme sen och det känns som den platsar in.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Plasmastörningar

Inlägg av grym »

även riktiga styrsystem med ex kraftiga spindlar har brutala störningar

tack och lov så är stegmotorstyrningar inte så känsliga
i varjefall inte dom utan feedback

ofta har ju stegmotordrivrna opto ingång, ha skiljelinjen där

plasma och kraft för servon har sin matning, allt annat har sin egen, ha skärmade kablar, korrekt jordade på allt

undvik jordslingor som kan ställa till det
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Plasmastörningar

Inlägg av hawkan »

Här är någons åsikter om HF-tändning. Det går att lösa.
Untitled.png
Från den här tråden på CNC zone. https://www.cnczone.com/forums/general- ... post827083

Det verkar som den billigaste plasmaskäraren med blowback tändning och anslutningar för CNC är Herocut 55i som finns på aliexpress https://www.aliexpress.com/item/3285170 ... mainSearch

Går man upp i prisläge verkar det finnas en del kring 10' annars är ju Hypertherm är säkert kort som alla svär är bra kostar från 20'.
Beror ju på om det här med pengar är viktigt, i vissa fall har det hänt att hobbyister tänker på sånt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar