Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av idiotdea »

Känner någon till ifall det går att få tag på en ”riktig” verkstadshandbok för en Opel Vivaro 2012 (alternativ Renault Trafic eller Nissan Primastar)? Jag har Haynes manual, men den är tyvärr rätt dålig. För Mercedes hade jag något som hette WIS (workshop information system?) som var helt lysande. Vad använder t.ex. verkstäder för Opel?

Jag har inget emot att betala en rimlig peng för detta. Det finns en del sidor som säger sig sälja en verkstadshandbok, men de verkar alla lite skumma.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av Skogen »

Vad är det du söker? Jag kör själv en Vivaro 2011 och har laddat ner verkstadshandbok från nätet.
Om den är "riktig" eller inte, vet jag inte, men det är inte någon Haynes-variant i alla fall.
Står Electronic Service Manual Nissan Primastar på första sidan.
Den ska vara för Opel,Nissan och Renault. Är ju i princip samma bil.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av mrfrenzy »

Saab, Opel och Chevrolet använder nåt som heter "GlobalTIS". Fram till 2014 fanns det på DVD och går att få tag på från olika källor. Där finns hela verkstadshandboken med elscheman etc.
För nyare årsmodeller måste man ha en prenumeration och betala varje månad. Har för mig också man kan betala för enstaka dagar men det är mycket jobb att registrera sig.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av idiotdea »

Tack för svaren, det var säkert GlobalTIS som jag egentligen var ute efter. Men eftersom Skogen har bra erfarenhet av manualen från nätet, så kör jag säkert på den linjen.

För tillfället skall jag installera en slangvärmare, och det hade hjälpt att se ett schema eller liknande över kylsystemet. Det löser nog sig i varje fall. Men överlag tycker jag det har varit bra att ha ”riktiga” instruktioner när man gör något lite mer omfattande.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av Skogen »

Jag laddade ner min gratis, men det var ju några år sedan så jag vet inte var jag hämtade den.
Är väl på 550mb, nånting, PDF. Tycker den är bra.
osterman
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 december 2008, 22:45:29
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av osterman »

Här finns Opel EPC https://opel.7zap.com/en/transport/ om det kan vara till någon hjälp.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av idiotdea »

Jag köpte en digital manual från easymanuals.co.uk. Tyvärr tycker jag inte den är riktigt bra. Det är ett tjugotal pdf-filer, som var och en innehåller sitt eget delområde. Det finns en index-fil som förklarar vilken helhet varje pdf innehåller, men ingen mer utförlig innehållsförteckning. Jag tycker det är svårt att veta exakt var man skall söka viss information, och samtidigt verkar det fattas en hel del instruktioner. Till exempel avsnittet om motors kylsystem är på 5 sidor, och innehåller lite information om luftning, läckagesökning och pumpbyte, men inget om exempelvis termostat, radiator, värme till kupén, o.s.v. Det var inga stora pengar, och inte helt bortkastat. Men det var tyvärr inte mycket bättre än Haynes heller.

Opel EPC verkar vettigt, så tack för det. Där hittade jag också för första gången något som verkar vara de kylslangar o.s.v. som används på min bil.

Slangvärmaren är installerad och fungerar som den skall, så inget "öppet" problem för tillfället.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av mrfrenzy »

Det du köpt från engelsmännen är säkert bara någon som använt GlobalTIS och skrivit ut några väl valda sidor till PDF. I verkligheten om man ska ha med allt är det tusentals sidor.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok för Opel Vivaro (2012)

Inlägg av idiotdea »

Det verkar helt rimligt.
Skriv svar