Senaste CAD-konstruktionen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Senaste CAD-konstruktionen

Inlägg av TomasL »

Vore det inte kul att ha en sådan tråd, tycker jag i alla fall.
Nåväl mitt bidrag till en början med är en modell av fästet för låsanordningen till Motorhuv och Bakre bagage-luckan.
Den är gjord i unobtanium, sitter i vänster B-stolpe och går alltid sönder.
Tänkte att det skulle vara bra om man kunde printa den och eventuellt gjuta i AL.
Filen är en Acrobat 3D fil, gissar att man måste ha Acrobat Reader för att öppna den. (eller Acrobat pro, naturligtvis)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Senaste CAD-konstruktionen

Inlägg av Bonehead »

Kul idé!
Jag mass-designar för nuvarande diverse verktygshållare, allt från 10 min för en enklare låda till någon timme för mer komplexa passformer, typ den med diverse mätklockor i 2 plan uppe till höger.
IMG_3339.JPG
IMG_3340.JPG
Lite mer "seriöst" projekt som jag caddar parallellt är denna:
Radiostyrd, fungerande växellåda och fyrhjulsdrift, två växlar som sköts via servo.
Inspirerad av ryska BRDM-2, mest för att jag tyckte formen var kul, måttmässigt runt 1:10 har jag för mig.
1.JPG
Upphängningen förlitar sig rätt mycket på flex i länkarmarna för allt annat än bara "rakt upp och ner" rörelse.
Lite av ett designbeslut för att minimera komplexiteten men har visat sig fungera över förväntan.
2.JPG
Växellådan sig som varit den största utmaningen för mig ser ut så här inuti.
camphoto_1804928587.jpg
Har en väldigt kort video där jag rejsar omkring lite, växellådan behövde fortfarande arbetas om lite här vilket jag tror jag löst nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar