Linjär påverkan med solenoid

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
dynaflux
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 september 2007, 10:31:01
Ort: Stockholm

Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av dynaflux »

Jag håller på med ett projekt där en liten wire ska sträckas proportionerligt mot en potentiometer. Jag fick detta att fungera med hjälp av ett modellflygsservo som styrdes av en Arduino Uno med hjälp av en potentiometer men känner att det blev lite för komplicerat.

Frågan är om jag skulle kunna göra detta med någon typ av solenoid och i så fall - hur styr jag den? Jag förstår att en solenoid egentligen har två "lägen" men skulle det kunna gå att få en linjär påverkan?

Finns det några andra vettiga lösningar? Jag uppskattar att kraften som behövs är max 0,5 kg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av TomasL »

Finns linjära stegmotorer, och vanliga stegmotorer med linjär axel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av grym »

sträckas i längd eller kraft?
hur lång slaglängd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av TomasL »

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av Janson1 »

En elektromagnet kan man PWM-styra alldeles utmärkt om man har en fjäder som mothåll. En Uno har 6 st mer eller mindre färdiga utgångar för detta som ger antingen 490 Hz eller 980 hz med PWM i 255 olika steg, det bör räcka. Det behövs även en MOS-transistor tex IRFZ44N en diod och ett par motstånd (47 ohm och 470 Kohm) Ja, sen behöver du givetvis en elektromagnet också ,men den måste du nog hitta själv.
dynaflux
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 september 2007, 10:31:01
Ort: Stockholm

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av dynaflux »

Tack för alla svar men grunden till att jag försöker hitta en ny lösning är att slippa Arduinon. Så frågan är om det går att styra en solenoid så den får ett någorlunda linjärt utslag utan att göra det för komplicerat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av grym »

Nej, men du behöver inte en ardunio för att köra ett servo
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av TomasL »

Det är inte helt lätt att styra en solenoid linjärt, men du kan bygga en PWM-krets av en enkel 555a.
Sedan får du experimentera med returfjäderns kraft osv.

Enklast är ju naturligtvis någon processor och en linjär stegmotor. Dock betydligt dyrare än 555an, men sannolikheten att lyckas och få ett bra resultat är betydligt större.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av persika »

> Finns det några andra vettiga lösningar?

Finns ju så klart många fler lösningar, men beror ju på vad trådsträckaren ska användas till ?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av Janson1 »

Nackdelen med 555 (som jag råkat ut för) är att det inte går att få riktigt små och riktigt stora on/off tider. 10-90 % skall nog funka med en 555 krets. Kanske det har betydelse om den är vanlig eller i mos-utförande? Jag ser ingen annan lösning än PWM av något slag om man skall lyckas tämja en elektromagnet...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av Palle500 »

Styr servot med en 555?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av malman »

Det går som sagt kanske att pwm'a en solenoid, men kretsen behöver troligen mekanisk feedback mha en potentiometer till så det blir troligen inte enklare...
Vill man bygga själv... är 555an ett alternativ...

Men handlar det om att på enklaste sätt få till funktion hade jag för min del använt ett vinch servo (rc servo med.rulle) för tex segelbåtar. Och sedan billigaste servotestaren jag kunde hitta på ebay/amazon/ali el likn.

Funderade på om man kunde slakta ett servo och modifiera men kretsen som sitter i moderna servon är troligen så optimerad den kan för att ta rc-pwm in... och kanske inte går att få att reagera på en linjär dc spänning från potten... kanske att man kanske kan ta kretsens ref oshilator via pot till en kondensator och sen in på ingången...

Edit:
Dagens humor... första sökningen gav allt som behövdes...
(De två första bildsvaren)
Edit2. Med reservatio för att detta servo nog var ändlöst roterande.. du ville nog ha ett med ändlägen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 21 december 2021, 19:25:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av Cano »

Jag har för mig att jag gjort något liknande om man bortser från wiren.
Jag använde en billig servotestare byggd på en 555'a.

Tog ett standard rc-servo, öppnade det och tog bort det mekaniska stoppet för att få 360°. Potentiometern som sitter i servot drog jag ut och kopplade mekansikt till applikationen, potten blir då "är-sensor".
Servotestaren används som "bör-sensor".

Inget finlir, men funkade fint för det jag behövde.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Linjär påverkan med solenoid

Inlägg av tingo »

aktuator er vel også et alternativ. Mange som lager, feks. Linak https://www.linak.com/products/linear-actuators/
Skriv svar