Få loss en bult

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Få loss en bult

Inlägg av Mindmapper »

Tålamod, vibrationer, rostlösare, mera vibrationer, rostlösare samt mycket mera vibrationer och rostlösare.
Värme är också bra, värma upp och låt kallna flera ggr. Värme är oftast det bästa när skruven sitter riktigt i spänn och inte vill lossna. Men utan att knacka, reka fram och tillbaka mycket drar man lätt av och sätter sig i en svårare sitts.

Första delen av filmen visar bra hur han knackar, sprutar knackar, rekar flera ggr, börjar om, upprepar igen osv.
Har skruven gått av kanske man inte får tag att reka fram och tillbaka. Att vålda sig på den fastnade är ingen bra ide. Att våld dra ger bara mera skador och ökar svårighetsgraden ytterligare.
Sticker det upp så att man får fäste så slå, smörj, slå, slå inte så hårt men ändå kraftfullt, reka lite grann fram och tillbaka och upprepa slag, smörj från början många många ggr.
Får man inget fäste för att den gått av nere i godset så försök att får ner så mycket vibrationer och smörj och upprepa många ggr. Till slut så måste du få till ett hål för att få fäste med något att reka med. Du har fått många bra tips här. Grispitt har jag fått att gå av flera ggr när det har suttit i berg, och föredrar torxvarianten men först har jag gjort många minuters för arbete.

Har du inte möjlighet att borra med bra utrustning så ta loss cylindern och ta den till ett ställe med utrustning för att sätta upp den. Misslyckas man får man borra upp och sätta i insattsgängor.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få loss en bult

Inlägg av B1n4ry »

Jag hjälpte en kompis med en avdragen hjulbult igår. En annan person hade försökt med grispitt, wd40, värme, slagskruvmejsel, svordomar och diverse andra "bonnaknep" men jag testade det som nu är ett av mina nya favoritverktyg: Biltemas Skruvutdragare.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040658

Först en bussning som passar i hålet eller på skruven för att kunna borra ett litet hål mitt i skruven, sedan borra upp hålet med större borr, banka i en räfflad pinne i hålet, trä på en "mutterhylsa" på pinnen, ta i utav bara h-vete med fast nyckel med lämplig förlängning. Jag vann över skruven men den satt hårt!

//B1N4RY
Skriv svar