datorstyrd stegtransformator?!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av gunne »

Skulle det även funka att styra varvtalet på en enfas centrifugalpump med denna fläkttransformator?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av taimanov »

Jag vågar inte säga. Någon som är bättre insatt i el kan nog berätta om det funkar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av pi314 »

Styrning av fläktar i FTX-aggregat
Jag har idag en spartrafo och en omkopplare som jag kan välja mellan "normal" (byte av luft på ca 2 timmar) och "forcerad", med byte på ca en timme och 20 minuter.

Under de senaste året har jag mätt en del och konstaterat att jag förlorar rätt mycket genom värmeläckage från/till dom isolerade kanalerna på den oisolerade vinden. Jag vill dels förbättra isoleringen av kanalerna, men också testa att sänka flödet när det t.ex. är mycket kallt eller mycket varmt.

Transformatorn var kopplad (á la skatbo) så att det var närmast omöjligt att göra något. Jag rensade skatboet för ett par veckor sedan för att få fler alternativ, t.ex. lägre flöde när det är vinter och kallt.

Nu tvekar jag lite att sänka varvtalet på fläktarna ytterligare. Tänk om dom inte startar? Borde man dra igång dom med lite högre spänning och sedan gå ner? Eller borde jag ha en "vakt" som bevakar att både till- och från-luftsfläkt går?

Jag kan också slå på/av värmeväxlaren. Borde jag ha bevakning på den också? Om den inte startar så läcker ventilationen mycket värme på vintern. Bästa sättet att övervaka är väl att mäta temperaturer på frånluft in och tilluft ut från FTX? Det har hänt att värmeväxlaren lagt av och vi vet ju inte hur lång tid (med ökad uppvärmningskostnad) det tog innan vi upptäckte felet.

Finns det något annat sätt att styra fläktmotorer än med spartransformator?

Allt på måttot "att mäta är att veta"...

/Pi
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av taimanov »

Om ni har en gammal ftx så är det troligtvis ac-fläkt.
Om det är så att den har svårt att starta så kan ni behöva byta startkondensator. Om jag förstår det rätt så tycker dom att den ska bytas någongång mellan vart 5-7 år.
Jag bytte på vår nyligen för att den inte startar själv vid strömavbrott. Jag fick gå upp på vinden och knuffa igång den för hand. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av grym »

man kan byta fläktarna till något bättre och absolut ha koll på en roterande värmeväxlare
på dom större brukar det vara remdrift som kan gå sönder
en iduktiv givare en gång per varv och en något som håller koll på det
att även ha temperaturgivare på alla fyra kanaler till värmeväxlaren rekomenderas
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av gkar »

taimanov skrev: 12 december 2021, 14:27:53 Jag har ett ftx system från -79 som jag kan styra från en tyristor. Kanske inte direkt styra för den ger bara ut mellan 200-230v så misstänker att den inte är riktigt kry.
Multimetrar av enklare typer brukar inte förstå fasvinkelstyrningar. Utan belastning leder tyristorn dominant kapacitivt.
Hur mätte du detta, med en multimeter? Med eller utan belastning på regulatorn?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av pi314 »

Så här ser mina fläktar ut.
IMG_2958_www.JPG
IMG_2960_www.JPG
IMG_2958_detalj.JPG
Startkondensatorn ser ut så här.
IMG_2962_www.JPG
IMG_2963_www.JPG
Någon som vet om det finns något nyare som flyttar lika mycket luft men som förbrukar mindre el? Dom går ju 24-7, så kan man spara 100 watt så blir det 876 kWh per år. Vid tillfälle ska jag mäta vad dom här drar.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av pi314 »

Jag mätte elförbrukningen för min FTX inklusive två fläktar. 67 watt, 587 kWh/år vid "normal" hastighet.
Att hitta fläktar som flyttar 250-400 m³ i timmen och som drar mindre än 33 watt blir nog svårt...

/Pi
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av grym »

dom lite större fläktarna har genomgått en ganska bra förbättring där enbart fläktbytet tjänar in elen , på fläktar för 40kkr stycket
bättre bladform och varvtal med direktdrift har gjort det möjligt

så det ska nog gå att hitta fläktar som är bättre
dock kan man få lite lite
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: datorstyrd stegtransformator?!

Inlägg av taimanov »

gkar skrev: 20 januari 2022, 19:17:23
taimanov skrev: 12 december 2021, 14:27:53 Jag har ett ftx system från -79 som jag kan styra från en tyristor. Kanske inte direkt styra för den ger bara ut mellan 200-230v så misstänker att den inte är riktigt kry.
Multimetrar av enklare typer brukar inte förstå fasvinkelstyrningar. Utan belastning leder tyristorn dominant kapacitivt.
Hur mätte du detta, med en multimeter? Med eller utan belastning på regulatorn?
Jag mätte spänningen utan belastning. Men tyristorn styrde ju strömmen...det blev ju fel på så många nivåer. :lol:
Skriv svar