Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
vralegin
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2021, 16:22:34

Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av vralegin »

Behöver hjälp
Jag bygger om en såmaskin o där speciellt utmatningen av frö.
Jag behöver en givare (encoder?) som via hjul känner av markhastigheten o skickar signalen till en drivenhet som i sin tur styr en stegmotor.
Har förstått att jag kan ställa motorhastigheten beroende på antal pulser från givaren via inställningar på drivenheten o på detta sätt ges rätt utsädesmängd oavsett körhastighet.
Det jag inte vet är hur jag enklast kan justera motorhastigheten dvs ett visst antal pulser från givaren skall kunna ge olika hastigheter på motorn
då olika frösorter skall sås med olika mängd frön. Behöver kunna justera detta m.h.a någon form av potentiometer/pwm ?
Har kikat på massa filmer mm men är för kass på elektronik för att förstå.
Kan någon berätta hur detta enklast kan lösas o vad jag behöver förutom stepmotor, encoder/givare o driver/drivenhet?
/vralegin
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av grym »

det som är vettigast är
hjul med pulsgivare in till en dator, där man kan ställa hur många varv stegmotorn ska gå per puls från pulsgivaren
då kan man även ha en disiplay som man ser vadsom händer och kalibrerat det så man ställer in frö per meter

mellantummen och pekfingret hur många för per meter?


stegmotordrivrar i standardutförande är ganska smidiga, grunden är 1 puls in ger ett steg, som oftast är 200 steg per varv

skulle man vilja göra det enkelt kan man ha stegmotor med drive, ha hjulet för pulsgivaren så man kan sätta dit lösa kransar för en induktiv givare
och där man helt enkelt byter kransen för vilken utväxling man vill ha

extremt enkelt att göra

men du får räkna själv och säga hur det går att ha om man har en stegmotor som snurrar 1/200 dels varv per puls och vilken pulsgivare du måse ha för detta beroende på hur tätt dina fröer ska ut
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av Castor »

Har du funderat på vad som händer om fröna fastnar och inte ramlar ner, någon form av varning behövs nog så man inte kör långt utan att några frön ramlar ner.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av Icecap »

Att mäta hastigheten medelst pulsgivare på ett lämpligt hjul är inte svårt. Dock bör pulser per varv vara rimligt högt så att hastighetsändringar registreras rimligt snabbt.

Min vinkel i det hela ville vara att mäta hastigheten på ovanstående sätt, detta vid att använda en µC med Capture-funktion, då kan jag få et tid mellan varje puls som enkelt kan räknas om till hastighet.

Då har jag ett värde som ska avgöra hastigheten på stegmotorn och då kommer frågan om hur den ska styras. En färdig enhet med drivning som tar pulser och riktningssignal in är enkel och inte allt för dyr.

Alltså måste µC'n ge ut pulser i given hastighet, något som är relativt enkelt med de flesta µC. Förvisso måste man räkna lite så att den timer man använder för att skapa de pulser kan ge det rätta frekvensområde men jag har lyckats med att styra en utgång från 5mHz (ja, milliHertz, INTE MegaHertz!) till 50kHz vid att ha en mjukvarafunktion som tog över när det gick för långsamt för hårdvaran.

Och ja, det bör nog finnas någon funktion för att larma vid matningsproblem.
vralegin
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2021, 16:22:34

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av vralegin »

Tack för svaren!

Noggranheten behöver inte vara så stor. Det handlar om att stegmotorn driver en knastervals som matar ut fröna i ca 25hål där de blåses ut via slangar till de olika utsädesbillarna. Vanligt spannmål är det 150-250kg/ha.

Att justera lämpigt "default" läge utifrån "markhastighet" som ges av rotationsgivaren på antal pulser för lämplig rotationshastighet på stegmotorn borde gå att lösa o eventuellt stopp i utmatning övervakas visuellt från hytten.
Problemet är att jag behöver kunna ändra denna default hastighet beroende på olika utsäde mm. Det enklaste hade varit om det funnits en drivenhet som förutom grundinställningarna man gör med de små vita omkopplarna även hade en steglös typ "potentiometer" för att kunna justera inom valt område.
Finns detta? Kan detta lösas med tex Arduino?

Induktiv givare med olika kransar är förstås ett alternativ?

Vad är en "my"C? Frekvensomvandlare?
Går det att sätta en justerbar sådan så borde man kunna ha ett lämpligt grundvärde som man sedan kan justera upp o ned?

Är ingen stjärna på elektronik som ni förstår.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av grym »

µc är microprocessor

dom flesta programerbara varianterna bör man kunna göra det med

men kräver en del programering och inlärningströskel

antingen får man leta upp något projekt som är lika nog eller börja programera
eller köpa den tjänsten
daer
Inlägg: 355
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av daer »

Intressant projekt. Skulle vilja veta mera. Funderar själv på såmaskin. Låter dock inte som riktigt lika stor som den ni håller på med.
Kan tänka mig att hjälpa till om ni befinner någorlunda i närheten.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta är intressant.
Men inte är det så enkelt att du med en potentiometer styr en stegmotor!
Jag kan se många framtida möjligheter med det som du borde ha.
Eller skall det bara vara enkelt och Nu?

PS Jag fick i början på nittiotalet uppdraget med växtodlingsprogrammet för Hushållningssällskapet i Borrby Ds
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av grym »

finns ju det helt analoga sättet med

en tacho på hjulet som ger spänning i förhållande till hastighet, sedan en motor med feedback som funkar med ex 0-10v in och en pot emellan

då får man det steglöst

relativt enkelt att göra, menmed en del fallgropar, funkar bäst om det är relativt höga varvtal, så en utväxling på både tacho och motor är lämpligt

skulle gå att göra en halvkombo

tacho, pot, spänning till frekvens , stegmotordriver och stegmotor
vralegin
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2021, 16:22:34

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av vralegin »

Om jag fattar Grym rätt så borde det funka med
Pulsgivare (digital ?)som m.h.a hjul eller dyligt känner av markhastighet skickar signalen
via DWM (?) till drivsteg o så vidare till stegmotor.
Default läge är att signalen bara går rakt igenom DWM men vill jag justera kan jag enkelt göra detta med DWM.
Kan detta funka?
DWM står väl för Digital Wave Modulation o då undrar jag om man bara ändrar "längden" på 1 o 0 men att perioden är samma?
Om så är ju antalet pulser samma men jag vill ju kunna justera antalet pulser under samma tidsenhet med DWM?
Hur funkar det?
/Vralegin
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av grym »

det du ska ha emellan pulsgivaren och stegmotordriven är det som ställer till det

för att göra det någurlunda inställbart så finns det två sätt om det är digitalt hela vägen

antingen en µc och med programering och en enkel disiplay som visar någon begriplig skala

eller så är pulsgivaren en med många pulser per varv och en enklare sak som delar pulserna
ex kan man relativt lätt dela 1 till 1/99

eller en puls ut för 1-99 in

inget av detta finns färdig på hyllan för att bara montera ihop (mig veterligen)
men går att göra rimligt enkelt

dom som programerar kan säkert säga hur svårt det är rent programeringsmässigt

men att dela en signal i frekvens behövs bara några vanliga digitala ickretsar
och strömbrytare för detta, exempelvis tumhjulsomkopplare

jag gillar 4017 och tumhjulsomkopplare som passar till dom
vralegin
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2021, 16:22:34

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av vralegin »

En liten uppdatering

Har beställt ett drivsteg med analog ingång.
Om jag förstod teknikern rätt skall det funka med analog rotationsgivare
i serie med en vanlig potentiometer vilken jag skall kunna använda för att finjustera
hastigheten på stegmotorn.
För se om det funkar?

/vralegin
vralegin
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2021, 16:22:34

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av vralegin »

En liten uppdatering om någon vill veta?

Jag har provkopplat ihop prylarna o motorn snurrar.
Tyvärr beställde jag en givare med fel funktion :(
Jag strulade ihop art.nr o köpte en där läget på givaren bestämmer utspänning
men skall ha en där rotationshastigheten bestämmer utspänningen (0-5V) som blir insignal
till drivsteget.
Beställer ny till veckan o återkommer med rapport.

/nabe
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tackar.
Någon vill veta, kanske framöver!
Det är alltid uppskattat när det kommer återkoppling. Och bilder vill vi alltid se.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stegmotor styra utmatning av frö på såmaskin

Inlägg av Icecap »

Det är guld värd att rapportera med framgångar o resultat.
Det gör det möjligt för andra att ta till sig informationen ocg gör forumet till en kundskapsbas.
Skriv svar