Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av Krille Krokodil »

Det fungerar likadant i alla typer av maskiner och genom att föreställa sig en punkt, ex. verktygsspetsen, och flytta två
axlar så kan man snabbt identifiera koordinatsystemet med högerhandsregeln. Är inte X+ åt höger och Y+ bortåt på en
maskin så brukar jag rita en liten X- och Y-axel i något hörn som minneshjälp.

Det är även bra att att använda högerhanden när man CAD/CAM:ar eller kör CNC för att minnas vad som är positiv
rotationsriktning när man roterar saker.
Rechte-hand-regel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av lgrfbs »

Axel Z går alltid igenom spindel/skärmunstycket och Z+ går från materialet och Z- går ner mot/ in i materialet.
Detta är vad jag sett på de maskiner jag kommit i konkat med och jag har inte sett alla varianter.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av verkstaden »

Du har aldrig kört MAHO va?? :D :D :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av lgrfbs »

verkstaden kan du förklara vad som är så speciellt med HAHO fräsarna ?

Gjorde en bildsökning på "MAHO" och fick upp knäfräsmaskiner och Z går fortfarande genom spindeln och jag har kört EN CNC knäfräs, men kan inte minnas om det var en MAHO fräs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av säter »

Jag misstänker att koordinatsystemet ligger som på en horisontalare.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av verkstaden »

Maho-maskinerna har helt riktigt Z i spindeln men sedan är dom i 99% av fallen utrustad med vinkelhuvud från fabrik så Y används för borrning mm, har för mig att X-axeln är vänd på för att få dom andra att stämma...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av säter »

Självklart blir Y-axeln i borriktningen.
Däremot är det nog Z-axeln som blir omvänd.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av lgrfbs »

Tack verkstaden då har jag fått lite uppdaterade maskinkunskaper, tack.
En annan maskin:
Used DMU50Evo Deckel Maho 5 axis cnc Heidenhain Mill Plus 10
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Hur skall jag tänka vad gäller kordinatbordets längd och tvär rörelse i min CNC konvertering.

Inlägg av meconer »

En sån hade vi på firman och jag har kört den en hel del. Mycket trevlig maskin. Vår var något äldre än den där dock men allt såg i stort sett likadant ut förutom att den var grön. Samma styrsystem.
Skriv svar