lågvarvig generator?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

lågvarvig generator?

Inlägg av grym »

funderar på allternativen för en relativt lågvarvig generator

tänk tanken på en liten tändkule motor
behöver ha ut ca 300v dc, passar bra till en del switchande nätdelar
runt 500 rpm och 2-3kw effekt
helst hög verkningsgrad

ingen bra reglering på utgångsspänningen

lite variabelt varvtal , för lagom effekt på motorn

generator som passar kriterierna

det som jag funderar först på är någon form av synkron servomotor, med roterande magnet och sedan bara likrikta
dock kommer man inte upp i spänning med dom varvtalen

gammal dc generator kanske , inte så lätt att hitta så det passar

förslag?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av danei »

Om du inte ska växla upp varvtalet ganska mycket så är det nog gamla gigantiska mångpoliga generatorer avsedda för ändamålet. De som finns kvar är sannolikt på museer. Rimligare är nog att växla upp och använda en generator från ett elverk eller liknande.

Edit: Den var visst inte fullt så lågvarig som jag tänkte. En generator avsedd att hänga på kraftuttag kan kanske funka.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av mrfrenzy »

En pannkaksgenerator går ju att konstruera med valfria parametrar.
Här finns en färdig att köpa exempelvis som ger 3kW vid 180rpm: http://www.xindaenergy.com/3kw-160rpm-p ... -p445.html
Trefas 350rpm 380/220V: http://www.xindaenergy.com/35KW-Vertica ... -p192.html

Eller denna som är mer en vanlig permanentmagnetmotor (tung) med 3,5kW vid 300 rpm: http://www.xindaenergy.com/35KW-Vertica ... -p192.html
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av grym »

fanns det inte direktdrivna tvättmaskiner där motorn var lämplig som generator?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av danei »

Jo det finns. Jag har en, men de är inte den vanligaste varianten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av grym »

Vad kan man få ut för effekt från en sådan ?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av Krille Krokodil »

Är det inte lättare/billigare att växla upp och hitta en generator & inverter i fordonsbranschen där det är lite volym på
prylarna och ett flöde i skrothandeln?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av grym »

så kraftig uppväxling ger energiförluster
fordonsgeneratorer har ganska dålig verkningsgrad
och i det här fallet vill jag inte ha ljudet av högt varvtal

kan fundera på en relativt låg uppväxling, kanske 1500 rpm
men först vill jag kolla rimliga möjligheter till lägre varvtal
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av grym »

kom på att jag hadde några indramat acservomotorer på vinden
plockade ner en och satte i svarven

den stora svarven maxar tyvärr bara 600 rpm, men fick ut 20v ac och 30 hz
vilket gör det till en 1000 varvsmotor vid 50 hz
och vid 1000 rpm så ska jag får ut 33v
märkström 40A
vilket gör att den ska jag fundera på att använda , en 2x utväxling är innom rimlighetens gränser
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: lågvarvig generator?

Inlägg av MiaM »

Angående att bygga om tvättmaskin så kan jag tipsa om Youtubern Marty T som har videos med minst två olika projekt att bygga om en gammal tvättmaskin till vattenkraftverk. Han gör en i mitt tycke lite krånglig ombyggnad där han ändrar serie/parallellkopplingen av spolar för att få lägre spänning, matar ett 12V-batteri via likriktare och kör en sen inverter för att mata strömmen vidare till platsen där den ska användas. Jag hade nog i hans fall fortsatt att ha högre spänning på generatorn, eventuellt transformerat upp den (med ac-tåliga kondingar i serie för att den inte ska agera kortslutning när den nästan står stilla) och kört trefas upp till platsen där strömmen ska användas, och ha batterier osv där. I en av anläggningarna han kör så kör han ytterligare ett steg med laddare, batteri och inverter på platsen som kraftverket driver. Lite tårta på tårta men kanske lite vad man kan bygga om man inte har kunskaper på komponentnivå så att säga.

Tänk på att om du likriktar till DC och driver switchnätdelar direkt så lär du se till att du verkligen inte kan få för hög spänning. Säkert dyrt men det verkar väl vara en bra idé att ha en klase blyackar i serie både för att klara startströmtoppar och som en slags kortsiktigt överspänningsskydd. Vet inte hur en tändkulemotor fungerar, men om det är någon slags motor som man med fördel har startmotor till så kan du antagligen använda en nätdriven borrmaskin som startmotor genom att mata den med likspänning direkt från batterierna. Givetvis kan inte elektronisk varvtalsreglering avsedd för växelspänning användas, så eventuell sådan måste lobotomeras bort först. Om du inte kör batterier så kan det kanske vara bra att ha en krets med en thyristor eller triac som slår på någon konstlast ifall spänningen blir för hög. Eventuellt bygga en sådan krets så att en separat thyristor eller triac kopplar in en liten konstlast per pol på generatorn, så kan detta sitta före likriktningen och därmed behövs inget trick för att stänga av kretsen då spänningen sjunkit.

Om du har grejer och kunskaper att montera axlar i lager, bearbeta material för att få rätt form osv så är nog en egenbyggd generator kanske ett vettigt projekt.
Skriv svar