Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Som rubriken säger. Går det att använda datorn på bild 1
Se denna länk https://www.blocket.se/annons/skane/min ... e/97008749

Bild 1
Datormodell HP EliteDesk 800 G2 DM i5
Processor Intel Core i5-6500 @ 3.20GHz, Passmark: 5658
Grafikkort Intel(R) HD Graphics 530
Videokortanslutningar VGA 2 x DisplayPort
Minne (RAM) 8 GB DDR4
Hårddisk(ar) 256 GB SSD
Operativsystem Windows 10 Pro 64-bit SWE
Anslutningar Hörlur/mikrofon USB-C LAN RJ-45
Antal USB-gränssnitt 6 x USB 3.0 1 x USB-C
Optisk enhet Ingen optisk enhet
Dimension 17.7 x 3.42 x 17.5 cm

Tänker närmast på av att jag vill inte ha något krångel med att datorn inte klarar av MACH3 samt att det eventuellt går att installera någon annan typ av CNC programvara. Kanske installera Linux eller någon annan windowsbaserad programvara. Vore tacksam för lite råd.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av H.O »

Det är när man vill köra Mach3 med LPT-port som det kan vara lit kinkigt.
Eftersom den datorn saknar LPT-port KAN du inte köra med LPT-port utan måste använda en extern motion controller vilket gör det 99.9% troligt att Mach3 kommer fungera.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Det finns ett styrprogram som heter UCcnc som några här på forumet använder. Min fråga är Måste en "motion controller" liknande UC 100 användas eller går det att använda ett "vanligt" USB breakoutboard kort.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av tecno »

En extern motion kontroller ansluts via USB eller ETH till Mach, så svar på din fråga är att du måste köpa extern kontroller som har plugin med stöd till Mach3.

Skippa den där datorn och titta på nåt med PPort = det gör livet enklare och billigare.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag var kanske lite otydlig i mitt inlägg nyss. Så här är det. Den bärbara dator jag har använt fram till nu strejkade idag. Upplösning och antal färger som visas gick ner på väldigt låga vaärden (640x480 pixlar och 4 bitars färg kvalitet) Har försökt att uppdatera drivrutiner till grafikkortet men inte lyckats. Så datorn är nog körd tror jag Har haft problem med att MACH3 inte fungerar som jag vill eller tror. Limitswitchar löser ut lite nu och då min Xbox 360 kontroll har lite eftersläpning i vissa fall. Så jag har haft fundering på att byta styrprogram. Linux baserade styrprogram fungerar bra enligt uppgifter. Vill dock inte ha ett Linux program då jag inte kan mycket om Linux. Så då återstår något annat Windows styrprogram. Och då funderar jag på UCCNC.

Just denna datorn jag har länkat till har mycket små yttermått och jag har dåligt utrymme runt min fräsmaskin, så därav är den intressant för mig. Och den saknar Parallell port. Samtidigt så har den Win 10 lika som jag har i den dator jag gör mina CAD modeller, mot XP i den bärbara.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av Sijoh »

Jag kör UCCNC på en liknande dator (en 800 G3 fast med en i3-CPU istället, samma mängd RAM) med Win 10 Pro (fullt uppgraderat), och det funkar utmärkt. UCCNC-mjukvaran funkar enbart med UCCNC-hårdvaran och har licens knutet till kortet, men hårdvaran funkar åtminstone under Mach4 med, vet ej om Mach3. Om du vill testa på mjukvaran kan du ladda hem den och köra den i demo-mode. Jag har inte börjat köra med min maskin än, mer än att jogga axlarna, men än så länge är jag nöjd.

Jag kör med en UC300Eth-kontroller, just nu med ett LPT-breakoutboard men beställdes med ett UCBB-utgångskort. Dock hade mitt utgångskort lite kvalitetsmissar, de hade missat lite i kvalitetskontrollen men jag har inte hört om att det skulle vara något som hänt flera.
Senast redigerad av Sijoh 15 augusti 2021, 20:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av tecno »

Mach3 bör inte köras på bärbart! Finns att läsa om detta på deras hemsida vad gäller hårdvara.

LinuxCNC fungerar utmärkt. Tyvärr kan jag inget om de andra du har nämnt.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag kanske har missuppfattat att det finns breakoutboardkort som kopplas till datorn med en USB kabel och sedan används MACH 3 eller 4 till dessa kort. Såg när jag söktwe en till gång på EBAY att dessa kort egentligen är "motion controller". Så kan jag då köpa denna dator och köpat ett kort av typen jag länkar till och använda Mach3.

https://www.ebay.co.uk/itm/254685047094 ... SwKaxgi60-

Undrar John Eriksson Mvh.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av H.O »

tecno skrev: 15 augusti 2021, 20:23:29 Mach3 bör inte köras på bärbart! Finns att läsa om detta på deras hemsida vad gäller hårdvara.
Än en gång: Det är inte Mach3-applikationen som är (kan vara) problematisk att köra på bärbara datorer utan "drivrutin/plugin" för LPT-port. Skall man inte köra med LPT-port så spelar valet av dator i stort sett ingen roll. Samma sak gäller 32bit vs 64bit operativsystem. Det är den speciella "drivrutinen" för LPT-port som inte fungerar på 64-bit system, skall man inte köra med LPT-port så spelar 32/64-bit inte heller någon roll. Det viktiga att komma ihåg är att inte INSTALLERA LPT-portdrivrutinen om man inte skall använda den.

Med tanke på priset och den fysiska storleken på datorn som OP länkar till tycker jag den är ett perfekt val. Motion controllern som det länkas till senare har jag dock ingen erfarenhet av och har aldrig sett eller hört talas om tidigare så den kan jag inte uttala mig om.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av tecno »

Gäller med Pport som jag skrev !

Requirements if using the parallel port for machine control:
Desktop PC with at least one parallel port
(Laptops are not supported)
32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7
(64-bit versions will not work)
1Ghz CPU
512MB RAM
Non-integrated Video Card with 32MB RAM
(Large G-code files, especially 3D files will require a video card with 512MB RAM or higher)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av H.O »

Nej, du skrev ju faktiskt INTE det vilket var anledningen till att jag vill förtydliga det - igen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av tecno »

Så här är det. Den bärbara dator jag har använt fram till nu strejkade idag.............
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Datorn blev sålld innan jag hann köpa den.

Funderar trots allt på att byta från MACH3 till UCCNC. Då finns tydlige endast tre olika controllers att till välja på UC100, UC300 UC400ETH. Där köpt licens aktiveras i controllern.
I Olika annonser på EBAY Hävdar den ena att motion controller UC100 fungerar med både MACH3/4 och UCCNC. Andra annonser hävdar att den controllern bara fungerar mot MACH3/4. Är det olika drivrutiner till dessa typer som ger den verkan. Se länkar nedan.

https://www.ebay.co.uk/itm/254318468371 ... SwXoZdRGQr

https://www.ebay.co.uk/itm/272418529345 ... SwaqtbTDHN

Det skiljer en del i pris på dessa varianter. Skulle den controller som hävdas fungera med MACH3 även fungera mot UCCNC.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Går det att använda denna dator till MACH3 oxh Win XP.

Inlägg av Sijoh »

Det var riktigt bra pris på datorn så inte förvånad den gick fort. Controller nummer 2 funkar inte mot UCCNC. Det finns även många kopior på ebay som påstås fungera mot UCCNC men sen i slutänden gör den visst inte det.

Controller nummer 1 är troligen genuin men från USA. I Sverige är JBCNC återförsäljare, men UCCNC har även en egen webshop på https://www.shop.cncdrive.com/ som också är inom EU.
Skriv svar