hobbylaser tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

hobbylaser tråden

Inlägg av grym »

skaffade mig en
https://neje.shop/collections/all-produ ... pp-control

15w optisk effekt och ska klara 18mm trä om man kör 3 omgångar med renblåsning

funkar det så löser det en hel del bekymmer för mig
även för att sköra en del material

har bara satt upp den laddat program och provkört lite smått
väntar på lite delar för renblåsning o.s.v

lasermodulen är klart intressant, relativt billig och lång livslängd

det mekaniska är , tja, budget, men funkar
om allt funkar som det skall så kan man fundera på en lite stabilare maskin med större arbetsområde , och småsaker som z rörelse och kanske rundmatings bord med


tänkte bolla lite funderingar om hur man ska hantera själva bieffekterna

säkerheten, kör maskinen i ett angränsande rum, maskinen är nu provisoriskt kapslad med plastfilm, det för röken skull
funderar på att ha en webbkamera med så man kan kolla vad som händer utan att gå från datorn

röken är ju det som ger mest bekymmer
frågan är hur man ska hantera det på vettigt sätt
enklast vore ju bara ett utsug och blåsa ut massor av luft, öite svråt att få till bra utlopp i det rummet, och vintertid kostar det uppvärming med

finns det några filter som faktiskt fungerar för detta?
kolfilter skall provas
elektrostatfilter?


hm, lightburn finns nu i version 1.00
håller på att leka lite med den
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av taimanov »

Den där har jag suktat efter i ett par veckor sedan en kompis skaffade den.
Hoppas på ett mer utförligt utlåtande innan jag beställer någon....vad jag nu ska ha den till egentligen...det är det där habegäret som ställer det!!!
:doh:

Har tyvärr inte några andra förslag än dom du redan är inne på. :-(
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av Glycol79 »

Jag hade nog mest oroat mig för själva laserljuset. Finns en anledning till att laserskärare är inkapslade. Räcker med att strålen reflekteras på materialet och mot ögonen för att skador skall ske.
Jag hade byggt in hela skiten i någon form av kapsling, bygger du en som är tät förutom en ventil för tilluft och en för frånluft så klarar du dig med en lite klenare fläkt. Fixa sedan något som blåser bort röken från laserstrålen också.

Jag och en kompis byggde om en klassisk K40 kinalaser såhär.

Orginal låda rensades på elektronik, ny större mekanik byggdes in i en större hemmagjord låda. Ventiler ordnades för att styra luftflödet över arbetsytan och ut via fläkten. Utblåset är fäst i en platta som monteras för ett öppet fönster.
Han har 2-delade sidohängda fönster. Så det blir inte så stor yta att täcka. Detta funkar mycket bra och det blir inte så stort flöde att det blir kallt i rummet.
Datorer, elektronik osv genererar mer värme än vad som ventileras ut i hans fall.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av grym »

hepafilter för röken?

finns relativt billigt numera
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av LaRdA »

Det går helt klart att filtrera, men du bör nog göra det i flera steg med ett grovfilter som tar den värsta tjäran och större partiklar för att inte täppa till HEPA filtret för snabbt, och sen ett kolfilter efter HEPA filtret.
Men om du har möjlighet att ordna ett utsug så är det troligtvis att föredra.
Josty Kid
Inlägg: 249
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av Josty Kid »

Kör 3d skrivaren i tät låda med liten kolfilterfläkt som går på halvfart från en kopieringsmaskin. Funkar bra i stort sett luktlöst. Började med stadigt utsug, men det blev för dragigt i skrivaren. Så jag tänker att det bör funka i en öser också.

Har en liten mindre öppen laser, och kör den i en låda som säkert går att röka makrillen i samtidigt. Undrar hur plywoodrökt smakar. :humm:

Min tanke är att sätta in en fläkt med filter som renar från rök och cirkulerar luften i lådan och en mindre med kolfilter som skapar ett undertryck och blåser ut ren fin luft i rummet. Frågan är hur mycket rök eller rökpartiklar det blir och vad ett 10*10 filter klarar?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

grym skrev: 13 augusti 2021, 20:28:11 skaffade mig en
https://neje.shop/collections/all-produ ... pp-control
15w optisk effekt och ska klara 18mm trä om man kör 3 omgångar med renblåsning
Har du hunnit testa den lite mer på olika material och hur mycket den klarar. Jag är lite intresserad av hur den karar svart 5 mm plexiglas. Jag har problem med att fräsa pusselbitarna i den svarta akrylen. Vit och transparent går jättebra men svart klibbar och ger sårkanter så det krävs mycket efterarbete på bitarna efteråt om de skall bli bra. Om din laser klarar det och ger fina snitt så skulle jag direkt gradera upp min laser med en sådan lasermodul. Jag skulle kunna skicka en liten provbit 5 mm svart akryl att testa på om du har något intresse av det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av grym »

nix, kommer ha häcken full minst en vecka framöver

sedan måste jag ha funktion på kolfilterrening och utsug så man får undertryck i min fula plasthuv så mana kan prova att köra saker som luktar illa :)

provar gärna , skickar pm
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: hobbylaser tråden

Inlägg av taimanov »

En vän har en lika laser som grym.
Han använder akvariumpump som blåser med 60liter/min.
Kalibrerat med:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 8OkL7sabHN

Han kunde skära 10mm spånskiva om han tog 4-6 skär, men han körde lasern på 100% då.
Det är ju tyvärr inte önskvärt i längden, men kan vara roligt att höra någon feedback om neje lasern.
Skriv svar