Laservarning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Laservarning

Inlägg av FormerMazda »

Min lösning initialt kommer vara rätt enkel faktiskt:
Använder den när jag är själv, och blundar under tiden. :D

När jag sen kommer till ro med huset och allt så blir det en vettig kapsling byggd.

Luckbrytare borde man ha, men frågan är hur man skulle lösa det.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Laservarning

Inlägg av hcb »

Som f.d. driftare av laserlabb och med hål i näthinnan efter en olycka så är mina råd
- (som andra sagt) glasögon är _bra_ men är inte avsedda att skydda mot längre direktträffar
- reflexerna är farliga (fråga mig varför jag vet) och kommer från de minst anade ställena
- IR syns inte. Tills det hamnar i ögat.

Råden om kapsling är värda att följas.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laservarning

Inlägg av Teknikern »

FormerMazda skrev: 28 juli 2021, 15:38:39

Luckbrytare borde man ha, men frågan är hur man skulle lösa det.
Hela lasern drivs ju med lågspänd el,,,,,frågor på det? :wink:

Sen behöver man ju inte befinna sig i samma rum där lasern står alternativt skärma av med en svart filt i det hörn lasern står när den är igång och ge f*n i att vara nyfiken och kika innan man brutit strömmen manuellt. Nu har jag beställt en också fast en större modell, den kommer från början att stå i ett rum för sig själv när det körs, när jag hinner till blir den inkapslad med luckbrytare trots att laserhuvudet är avskärmat så det inte ska behövas men bättre safe an sorry, hål i ögonen vill inte jag ha iallafall.

Man måste använda insidan av huvudet och lösa problem innan dom händer även om det blir primitivt från början.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Laservarning

Inlägg av hawkan »

Palle500 du blandar ihop de. CO2 stoppas enkelt av biologiskt material, som en hornhinna. Gör nog ont som fan men man kan klara synen.
De synliga våglängderna går igenom ända till syncelllerna. Man får vara rädd om ögat man har kvar, sägs det käckt på diverse forum.
Jag råkade svepa handen genom strålgången på CO2-laser, snabbt svep. Blev en ordentlig rand som brännskada.

Och varför man har de här små blå lasrarna istället för CO2-laser är att CO2-röret är så stort att man monterar det i maskinen och leder laserstrålen
med speglar och linser till det stället där det ska lysas. Det är mycket enklare med en vanlig diod som endast kräver kylning av en liten fläkt-
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Laservarning

Inlägg av Palle500 »

Tack hawkan för att du reder ut det. Det var länge sedan jag höll på, men borde inte skrivit något utan att kollat upp först. Var nog en tvåmeters pjäs med speglar fästa i galvomotorer.
Edit
Från nätet
"En stor fördel med koldioxidlasern är att den i stort sett är ögonofarlig (så länge strålen är divergent vilket den nästan alltid är). Strålning av denna våglängd stoppas dessutom effektivt av såväl plast som glas varför vilka som helst glasögon kan användas som skyddsglasögon."
Skriv svar