20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Teknikern »

Angående strålskydd är ju trots allt att kapsla in maskinen det säkraste och man MÅSTE ju inte övervaka skärning/gravyren så den laser jag ev. kommer att köpa får en ljustät inkapsling.

Kylningen ja, varför inte designa kompletta diod och optikhållaren för vattenkylning med interna kanaler? Detta är nåt jag kommer att satsa på om det är möjligt då jag har en maskinpark som med lätthet kan skapa detta, vätskekylsystem är trots allt det effektivaste och speciellt som laserskäraren kommer att vara inbyggd i ljustät kapsling.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

Man kan sonika gå ut ur rummet, alternativt bara en låda över den förstås, men vill man sitta vid datorn hela tiden med den bredvid så är det skydd på allt går förstås.

Vatten är absolut också ett alternativ, oavsett blir det dock lite mek. Har man maskiner så är det bara att bygga ett speciellt hus för laserdioden och även i koppar då höljena brukar vara mässing.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av grym »

har gjort en del konverteringar från fysisk sak till cad

scanner är i stort sett krav för tekniska saker
då får man inte massa fel från linser eller hur biten är vinklad från linsen

först måste man ha en bild med skarpa kanter, jobbigt att få den saken rätt

sedan köra det i program som jämnar till kanten i bilden, ex gnu
sedan konvertera från vanlig bild till vektorgrafik , ex incscape
sedan camprogram för att få körbar kod i maskinen

det är halvjobbigt att få allt rätt


en sak som jag däremot skulle vilja ha för just packningar är en kopierfräs modell en kopierdel, och en hållare för det man ska kopiera, och laser med åaååersbord

då kan man göra en packning smidigt i enstycks och direkt från bit, ex en motorkåpa eller liknande
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

En flatbäddscanner är det enda raka och det går väl att få tag på dedikerade flatbäddscannrar än. Foto med mobil eller dylikt är svårt att få till helt perfekt som sagt pga linserna i dom m.m.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag använder en gammal flatbäddscanner av något Japanskt märke (dock troligen legotillverkad) vi köpte på 90 talet för fotoscanning, verkar fungera bra i mjukvara jag testat.
Borde finnas mycket begagnat sådant av hög kvalitet idag tycker man. Nya lampor borde gå att få tag på.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Teknikern »

Problemet med gamla flatbäddare är att det inte finns drivrutiner längre , jag har en flatbäddare som varken har drivisar till Linux eller kan köras högre upp än Windows XP så jag har sparat en gammal burk som ska in XP i just för att kunna köra scannern och andra gamla antika program mm. i. Jag testade med Windows 7, inte en chans att få till det och Win 10 är ju bara att glömma. Likadant med folieskäraren, den går bara i XP. "Bakåtkompatibelt" är en myt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av säter »

Jag har två extra datorer för äldre program.
En med DOS, och en med Win2000.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

SeniorLemuren skrev: 23 juli 2021, 11:48:36 Här kommer en liten Video med första riktiga försöket att bränna in en bild. Jag har fokuserat lasern innan jag började filma. Videon är helt oredigerad så jag ber om ursäkt för lite dassig presentation. :)
Det där gick ju väldigt smidigt, jag siktar på en större maskin med kraftfullare laser eftersom jag ska kunna skära ut packningar till både det ena och det andra också, hade jag inte haft dom kraven hade denna varit helt perfekt och hoppas din håller länge och 30%, tja då lär inte dioden brinna i första taget.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom den klarar 5mm plyfa borde packningar inte vara något problem.

Man blir lite sugen...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

Det är ju 5W laser i 20W versionen så undrar hur de gjort med de med lägre effekt om de bara minskat effekten till lasern, tvivlar väl kanske dock.

Försöker själv intensivt komma på något användningsområde för en, få se.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Mizzarrogh »

Teknikern skrev: 24 juli 2021, 12:41:38 Problemet med gamla flatbäddare är att det inte finns drivrutiner längre , jag har en flatbäddare som varken har drivisar till Linux eller kan köras högre upp än Windows XP så jag har sparat en gammal burk som ska in XP i just för att kunna köra scannern och andra gamla antika program mm. i. Jag testade med Windows 7, inte en chans att få till det och Win 10 är ju bara att glömma. Likadant med folieskäraren, den går bara i XP. "Bakåtkompatibelt" är en myt.
Många fungerar med generiska drivrutiner när jag provat, dock kan det ta en stund att hitta rätt mjukvara man brukar få rota litet i mjukvaru arkiv.
Vet någon mer kring hur man portar gamla mjukvaruplattformar är jag också intresserad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Mizzarrogh »

Rätta mig gärna om jag har fel här (frågar därför att jag inte vet...) men jag blev tidigare rekommenderad att köra billiga laserhuvuden på 25-50% maxeffekt.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Castor »

Det finns ett emuleringsprogram som heter DosBox som jag kör ett gammalt CAD-program under. Funkar i Win7. Problemet med CAD-programmet var drivrutinerna för displayen så det kanske inte hjälper dig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har använt DosBox mycket till gamla x86 baserade spel, men jag har ännu inte testat det i win. 10.

https://www.dosbox.com/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av SeniorLemuren »

Får göra en liten pudel här. Programmet som följer har en bugg vilket medför att det inte går att ladda in DXF-filer. Ingen hjälpbar lösning finnes eftersom produkten är rel. ny Det kommer säkert uppdateringar senare men nu är det skit. De enda filformaten som går att ladda in är JPG, PNG och BMP. Ett problem då är att små bilder får dålig upplösning. En 5 mm hög text t.ex blir inte bra för än man skriver den 50 mm hög och zoomar ner den i programmet.
Skriv svar