20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av SeniorLemuren »

*** Urklippt från köp och sälj *** //MadModder

Tänkte komplettera min 3D-skrivare med en 20 W lasermodul men beställde i stället en komplett laser från Banggood för 1768 spänn inkl. frakt. Beställde den i Måndags kväll och fick den i dag från Tjeckien. Snabbt och effektivt måste jag säga.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste köpet

Inlägg av lond »

Vilken färg har lasern?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Blå vad det verkar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Senaste köpet

Inlägg av SeniorLemuren »

Svart. Jag antar att det är den billiga som håller max 20 tim om man kör den hårt. Min plan är att köra den så länge det går att använda den till enbart gravering. Sedan byta ut den mot en kvalitetsmodul på 30 eller 40 W som har betydligt längre livslängd.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Utgick ifrån färgen på laserstrålen då man ser allt annat på bilderna där.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

Det där ser helt klart ut som nåt jag borde skaffa mig för att skära packningar med. Ofta finns ju inga färdiga packningar till det jag renoverar eftersom det är "antika" prylar, då är det ju bara att lägga kåpan eller vad det nu är på scannern, redigera i Photoshop så det vara blir skärlinjer och sen låta lasern göra resten. Tänker jag rätt nu?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Vet inte vad mjukvaran klarar för filer men resten borde funka perfekt och 20W lasern verkar kunna skära igenom det mesta enligt videon där och en tunn packning borde således inte vara några som helst problem även det nog är rekommenderat att dra ned på effekten då. Hade jag själv haft sådant behov hade jag nog garanterat köpt en.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Senaste köpet

Inlägg av nifelheim »

SeniorLemuren skrev: 22 juli 2021, 13:36:30 Tänkte komplettera min 3D-skrivare med en 20 W lasermodul men beställde i stället en komplett laser från Banggood för 1768 spänn inkl. frakt. Beställde den i Måndags kväll och fick den i dag från Tjeckien. Snabbt och effektivt måste jag säga.

Väntar med spänning på att få läsa tråden om hur dina första körningar går.
Sitter med fingret på köpknappen och det kliar :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Senaste köpet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kolla gärna recensioner på nätet innan tryck på köpknappen.
Jag blev också väldigt sugen innan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av tecno »

Teknikern skrev: 23 juli 2021, 00:21:38 Det där ser helt klart ut som nåt jag borde skaffa mig för att skära packningar med. Ofta finns ju inga färdiga packningar till det jag renoverar eftersom det är "antika" prylar, då är det ju bara att lägga kåpan eller vad det nu är på scannern, redigera i Photoshop så det vara blir skärlinjer och sen låta lasern göra resten. Tänker jag rätt nu?
?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Senaste köpet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

>Teknikern Inte helt rätt!
Lasern och de flesta X&Y enheter kräver G-Code.
Om du tar in en förlaga i Inkscape kan du oftast generera G-Code därifrån.
Så det kan vara värt ett försök, innan man skaffar maskinen.
Så kan då åka över till Kristinehamn och testa innan!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

Lasp skrev: 23 juli 2021, 10:04:03 >Teknikern Inte helt rätt!
Lasern och de flesta X&Y enheter kräver G-Code.
Om du tar in en förlaga i Inkscape kan du oftast generera G-Code därifrån.
Så det kan vara värt ett försök, innan man skaffar maskinen.
Så kan då åka över till Kristinehamn och testa innan!
Tydligen var det enklare än en scanner, bara ta en bild med mobilen, låta en gratis converterare göra om bilden till g-kod sen man justerat till rätt storlek, redigerat bilden och ställt in rätt parametrar och köra igång lasern. Jag ska läsa på lite mer och ladda ner programvaran ikväll i Windowsburken och starta upp det hela så får vi se vad det blev av det hela. Återkommer i ärendet. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Senaste köpet

Inlägg av SeniorLemuren »

Här kommer en liten Video med första riktiga försöket att bränna in en bild. Jag har fokuserat lasern innan jag började filma. Videon är helt oredigerad så jag ber om ursäkt för lite dassig presentation. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste köpet

Inlägg av Henry »

Vill dock inflika som sista grej, då det är kraftiga lasrar det handlar om som kan göra en blind direkt, att det inte är rekommenderat att använda laser skyddsglasögon utan någon som helst märkning på som tex de billiga som man kan köpa till, utan köpa riktiga med visat dokumenterat skydd. Ja sådana är dyrare men då vet man att det skyddar oavsett vad för det finns youtube filmer där vissa av dessa typer testas och det är skrämmande resultat kan jag säga.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

Det var ju bra det blev utflyttat då kan jag fortsätta med att det finnas en typ av skyddsglasögon på Amazon som verkar vara ok och inte heller kostar så speciellt mycket:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07JBW531 ... 745&sr=8-1

Tänkt köpa den själv den dagen jag ev köper lasern.

Har för övrigt även sett att de där 20W är för ingående effekt och att det mer är en 5 Watt i laserljus. :roll: En annan sak är att lasern har en förhållandevis dålig livslängd vad jag förstått, om det har med dålig kylning att göra av laserdioden eller strömmen som går igenom den rent generellt vet jag dock ej. Tankar på att mickla in en liten peltier i den eller nåt.
Skriv svar