20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Palle500 »

Fått min laser. Kör med originalprogrammet ännu så länge. Är ju nybörjare på detta. Tänker mest ha den till att bränna bilder och texter på trä/ plast. Ev skära lite tunn plywood som blir enkla byggsatser vilka monteras ihop via smart skurna tungor och slitsar.
Hittade en länk för att bränna på svartlackad aluminium. Trixet verkar vara att inte använda vanlig sprayburk.
IMG_2187.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

Man kan säkert använda vanligt sprayburk bara man gör på rätt sätt, som med allt annat.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av FormerMazda »

Angående medföljande programmet..

Om jag ritar en fyrkant i paint tillexempel och sen öppnar den i vad laserns program nu hette, då hittar jag inget alternativ för att få den att "skriva" ut just en fyrkant med 4 linjer.
Antingen så kan den plotta ut det, ungefär som en dot matrix skrivare, men det tar ju enorm tid.
I läget outline däremot så kör den i linjer, men outline skapar ju två linjer så att säga. Jag skulle vilja att den följde center, ytter eller inner på linjen. Går detta?

Alternativet är ju g-code, men då ska det man ritar konverteras till det först..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av grym »

man kan konventera bild till vektorgrafik , sedan in med det i cadprogram för att sedan köra cam
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av FormerMazda »

Jag känner till begreppen du använder. Men inte metoderna.. :D

Nånstans i gömmorna har jag ett gammal cad-program, det kunde jag göra enklare saker i.
Man kanske skulle gräva fram det och se om det kan spotta ur sig nåt användbart. Vad det nu hette..

Eller göra rätt och lära sig nåt som är aktuellt.
Men ett enkelt 2D CAD som kan exportera nåt användbart för g-kod, vad har ni för tips?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av grym »

incscape för vektoriseringen funkar ok
gratis
lite fnuligt att göra det rätt första gången

finns några trådar om cadprogram
håller på att prova mig igenom alternativ till fusion 360

men freecad är ett alternativ, dock har jag inte provat vektor in i ritning där
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av SeniorLemuren »

I ett tidigare inlägg skrev jag:
Får göra en liten pudel här. Programmet som följer har en bugg vilket medför att det inte går att ladda in DXF-filer. Ingen hjälpbar lösning finnes eftersom produkten är rel. ny Det kommer säkert uppdateringar senare men nu är det skit. De enda filformaten som går att ladda in är JPG, PNG och BMP. Ett problem då är att små bilder får dålig upplösning. En 5 mm hög text t.ex blir inte bra för än man skriver den 50 mm hög och zoomar ner den i programmet.
Här beskrev jag hur jag löste detta:. Mitt råd är: Skippa originalprogrammet och kolla hur jag gjorde innan du lägger ner en massa tid på något som aldrig kommer att fungera på ett bra vis. Förr eller senare inser du att du måste göra något.

Man kan säkert fixa till G-koden i något annat program men problemet är sedan att få ner det till lasern i rätt format. Jag testade även det innan jag gav upp.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av FormerMazda »

Medföljande mjukvara verkar funka sådär i många avseenden, det är så sant.
Men igår testade jag nån online box-generator. Denna spottade ur en massa g-kod som jag importerade i originalprogrammet som då startade lasern direkt och körde på.
Alltså, den gjorde det den skulle, men det kräver att man har rätt feedrates och sånt i g-koden. Rätt självklart förvisso.

Så i min mening så funkar det att köra g-kod med den, och ändå ha kvar maskinens originalfunktioner med svag stråle för fokusering och andra saker vad vet jag.

Förr eller senare hamnar jag kanske där. Men för mig är LaserGRBL nåt helt okänt, så därför lockar inte det mig nu. Men jag kanske ska kika mer på det och ta beslut sen..
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Wirewrap »

Henry skrev: 30 juli 2021, 21:02:52 Inte tillräckligt med effekt för det, men om den svartmålas innan med tex sprayfärg så funkar det genom att färgen bränns bort. Tror inte den skulle fixa svart eloxering, men kanske.
Jag gör skyltar av svarteloxerad plåt, lasern bränner bort färgen och lämnar en natureloxerad yta.
F3BB7A73-8399-4DC0-8A51-A9A1B35FABBD.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Gimbal »

Snygg skylt, men knepig svenska. :humm:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Palle500 »

Är skylten gjord med den laser på 20W (5W lasereffekt) som tråden handlar om?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Henry »

Wirewrap: Eloxering handlar normalt om aluminium som ju då får ett lite tjockare skikt av lätt porös aluminiumoxid som sedan impregneras med färg och förseglas och det var det jag tvivlade på om den kunde klara då aluminiumoxid har en mycket hög smälttemp i jämförelse med svart färg samt är väldigt hård, men jag har inte själv testat.

Plåt kan man mig veterligen inte eloxera men istället belägga med tex något rostskyddsmaterial eller variant av färg som borde gå att bränna bort utan större problem.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av OeT »

Nu har jag också köpt en laser, annan modell dock
Om man skulle vilja bygga in den vart köper man smidigast skyddsglas så man slipper använda glasögon?
442-468 nm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 20W laser till 3D-skrivaren, fast det blev en helt ny komplett laserskärare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För rätt länge sedan spårade min VG-L7X ur och skriver ut bakvänd text så man måste läsa det i en spegel.
Jag kan f.. inte hitta parametern som ställer det till rätt.
Och jag lyckas inte köra upp filen som Ni rekommenderar med XLoader, kanske kör jag med fel baudrate eller skall jag hålla någon knapp intryck innan Upload?
När jag nu har tagit mig i kragen och försöker vill jag gärna ha igång maskinen. Tacksam för hintar!
Skriv svar