Mekanik CAD program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Mekanik CAD program

Inlägg av gkar »

Finns det några bra gratis, helst open source 3D CAD program för att ta fram ritningar på en enklare maskin som innehåller lite rör, plåtar, kugghjul och några stålbalkar? För Linux eller Windows.
Vad är bra, vad skall man välja?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Gratis och open source, en bra bit kvar tills det blir perfekt: FreeCAD 0.19
Gratis och mycket bra men ej för kommersiellt bruk: Solidedge Community Edition - det finns ingen uppkoppling eller årsaktivering, efter installation har du programmet för evigt.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av hummel »

Autodesk Fusion 360 är mycket kompetent och har personal-licens som är fri.
Senast redigerad av hummel 26 maj 2021, 19:04:48, redigerad totalt 1 gång.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av agehall »

Jag anser att man ska hålla sig så långt borta från Autodesk och F360 som bara går. Annars kommer man förr eller senare att råka ut för deras dumheter när de gör om licenserna nästa gång.

Jag rekommenderar starkt att köra SolidWorks. Tror inte det går att få helt gratis, men för under 500kr/år får man en studenlicens helt lagligt. Bara att gå med i EEA.org och sedan utnyttja deras förmåner.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av meconer »

Jag kämpar med Freecad. Det är väldigt lovande men som mrfrenzy skrev tidigare är det inte färdigt.
Det går att använda och är väldigt kompetent men har tyvärr ett stort problem. Det är det sk
"topological naming problem" som gör att man måste tänka rätt från början för att inte modellen
plötsligt ska gå sönder totalt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av TomasL »

Det är ju ett riktigt allvarligt problem, vilket gör programmet oanvändbart, typ.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av ConnyK »

meconer skrev: 26 maj 2021, 19:27:36 Jag kämpar med Freecad. Det är väldigt lovande men som mrfrenzy skrev tidigare är det inte färdigt.
Det går att använda och är väldigt kompetent men har tyvärr ett stort problem. Det är det sk
"topological naming problem" som gör att man måste tänka rätt från början för att inte modellen
plötsligt ska gå sönder totalt.
Det är därför jag har problem med helt plötsligt någon del rymmer och "flyger" fast man inte gjort några ändringar i just den biten, då är det inte enbart okunskap från min sida
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av meconer »

Sök på youtube efter "topological naming problem freecad" så får du säkert några tips.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av TomasL »

Gjorde det, fullständigt makalöst med ett sådant allvarligt fel.
Det programmet är totalt obrukbart när det beter sig på det sättet.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av meconer »

Nja, obrukbart vet jag inte även om jag håller med om att det är ett mycket allvarligt problem. Det går att komma runt det hjälpligt genom att inte knyta saker till genererade ytor. Dessutom jobbas det hårt på att lösa problemet.

Självklart skulle jag inte använda det professionellt idag om jag behövde cadda lite större och komplicerade projekt men det jag har gjort har fungerat ok och eftersom det är fritt att använda så passar det mig. För det lilla som jag
caddar åt kunder än så länge så skulle det inte löna sig att betala licensen för solidworks eller likande program. Jag har tidigare använt Ironcad under c:a 15 års tid och det är betydligt mera lättanvänt men det har som alla program
också sina brister. Freecad känns väldigt lovande och utvecklingstakten är hög. Jag har ännu inte stött på något som Ironcad kan göra som inte också går att göra med freecad. Därför har jag valt att lägga ner mycket tid på att
försöka lära mig det så bra som möjligt. Och det går åt MYCKET tid vill jag lova. Men i min situation så passar det som sagt mig. OCH, det kanske viktigaste för mig, jag tycker det är roligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av säter »

Varför övergav du Ironcad?
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av meconer »

Jag hade Ironcad på vårt företag. Sedan har jag sålt och jobbade vidare ett tag hos köparen men nu har jag slutat och startat eget igen. Jag är väldigt förtjust i Ironcad annars.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av ds77 »

Helt oanvändbart är lite väl hårt, för de små saker jag gör har det fungerat utan problem. Jämfört med alla andra alternativ till Linux i samma prisklass är det inget svårt val.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av swesysmgr »

agehall skrev: 26 maj 2021, 18:41:07 Jag anser att man ska hålla sig så långt borta från Autodesk och F360 som bara går. Annars kommer man förr eller senare att råka ut för deras dumheter när de gör om licenserna nästa gång.

Jag rekommenderar starkt att köra SolidWorks. Tror inte det går att få helt gratis, men för under 500kr/år får man en studenlicens helt lagligt. Bara att gå med i EEA.org och sedan utnyttja deras förmåner.
Som jag ser det hoppar jag i så fall över till något annat program om detta skulle hända men min analys är att det är resten av marknaden för kommersiella CAD-program som kommer att gå mot modellen namngiven användare + uppkopplad för att få bukt med piratkopieringen.

Har aldrig använt Solidworks men arbetsgången är såpass lik mellan båda programmen för att jag kunnat titta på Solidworks-tutorials på Youtube och göra samma sak i Fusion.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av RuneStone »

Vill slå ett slag för onshape. Finns en onlineversion som är gratis med begränsningen att det du caddar är tillgängligt för nedladdningar för alla medlemmar.. grymt smidigt dock då beräkningarna görs på deras server och inte på din dator. Är väldigt likt solidworks
Skriv svar