Mekanik CAD program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av agehall »

Det stämmer att SolidWorks och Fusion360 är väldigt lika men det finns även subtila skillnader som tar tid att komma över. När man väl gjort det vill man aldrig gå tillbaka. Idag skulle jag nog vara beredd att betala för SW om det behövdes - bara att fillets fungerar mycket bättre än i Fusion är starkt beroendeframkallande.

Jag testade OnShape för ett antal år sedan och jag kom aldrig överens med det. Tyckte inte det var lika enkelt att komma igång med som F360 och SW.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av Bobbox »

Jag återuppväckte mitt Solidworks och köpte en ny CAD-dator nu i våras, alltihop blev ett sexsiffrigt belopp. CAD är ju en stor del av mitt levebröd så det är väl som det är.
Nu finns det också nån CAM-historia i SW men jag har inte satt mig in i det ännu.
Hade funderingar på att bli Analogist men datorjobb är fortfarande ett lätt och välbetalt jobb, speciellt när man jobbar hemma :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av Krille Krokodil »

Siemens Solid Edge kan man hyra månadsvis, grunden kostar runt 1000 kr/mån och sedan går modulerna
upp till en 5000 kr/mån. Vad CAM:en kostar har jag inte lyckats lista ut än, det verkar vara lite nytt och oklart
men den är byggd på och ser ut som NX som allt-i-allt nog är den bästa CAM:en som finns på marknaden.

Jag har fått hela paketet som startup nu så jag ska igång och testa det.

De har någon gratis community-variant avsedd för hobbyister, Makerspace och dyl:

https://solidedge.siemens.com/en/free-s ... /overview/
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av swesysmgr »

agehall skrev: 28 maj 2021, 06:22:08 Det stämmer att SolidWorks och Fusion360 är väldigt lika men det finns även subtila skillnader som tar tid att komma över. När man väl gjort det vill man aldrig gå tillbaka. Idag skulle jag nog vara beredd att betala för SW om det behövdes - bara att fillets fungerar mycket bättre än i Fusion är starkt beroendeframkallande.

Jag testade OnShape för ett antal år sedan och jag kom aldrig överens med det. Tyckte inte det var lika enkelt att komma igång med som F360 och SW.
https://www.engineersrule.com/advanced- ... aturetool/

Är det "FilletXpert", "Setbacks" eller något annat som du saknar i Fusion?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av 4kTRB »

DesignSpark? Men det kanske är helt fel för din tillämpning?

agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av agehall »

swesysmgr skrev: 28 maj 2021, 23:03:49 Är det "FilletXpert", "Setbacks" eller något annat som du saknar i Fusion?
Det är mest hur fillets funkar i stort - i F360 tyckte jag att de alltsomoftast inte gjorde det jag ville eller bara gick sönder när jag la till fler. Det har jag aldrig upplevt i SW.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med om att fillets är ett litet helvete att trixa med i F360
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av Krille Krokodil »

agehall skrev: 30 maj 2021, 19:20:13
swesysmgr skrev: 28 maj 2021, 23:03:49 Är det "FilletXpert", "Setbacks" eller något annat som du saknar i Fusion?
Det är mest hur fillets funkar i stort - i F360 tyckte jag att de alltsomoftast inte gjorde det jag ville eller bara gick sönder när jag la till fler. Det har jag aldrig upplevt i SW.
För 10 år sedan hade Inventor stora problem med det, vi körde fast i komplicerade geometrier och fick
gå över till Catia. Även då var SW betydligt bättre än Autodesk på att hantera tunga modeller.

Autodesk har en stor portfölj programvaror nu men jag tror inte de har någon riktig tungviktare i komplexitet, där är
Dassault och Siemens något ljusår framför dem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av säter »

agehall skrev: 28 maj 2021, 06:22:08 bara att fillets fungerar mycket bättre än i Fusion är starkt beroendeframkallande.
Är det lika illa med Inventor som med F-360?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av hawkan »

Asch det är överdrivet, fillets fungerar normalt bra i F-360.
Det enda läget den kan få problem som jag märkt är om man har kluttrat till med ett gäng faser radier eller småytor och tänker sej att filleten ska släta över alla de. Det gör den inte gärna.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mekanik CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Håller med, de gångerna jag fått problem med filles har varit när jag klickat på en stor mängd olika kanter som ansluter till varandra i olika omgångar. Genom att låta Fusion göra fillets utifrån en hel yta och vid behov justera dem lite asymetriskt tycker jag det gått att få det snyggt.
Skriv svar