Sinumerik 810/840

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Sinumerik 810/840

Inlägg av DW »

Går det att köra cyklerna som är till för 810 i 840 system.

Jag borde ju veta detta själv men någon som kör 840 dagligen kanske har bättre koll.
Tycker att många cykler från 810 är betydligt enklare att hålla ordning på vart jag kan justera från gång till annan.
Om nu detta går, beskriv en rad om MCALL fungerar ju knappast ...
Några tipps tro?

Kör Sinumerik i Emco turn 120 / 155 och Siemens Sinumerik i fräs.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Sinumerik 810/840

Inlägg av DW »

Senilitet har slagit till här igen :vissla:
det var faktiskt bara en knapptryckning bort i mitt CAD/CAM program. Valet stod i cykel (eller) enkelrader. Ibland blir det mycket g-kod så även det enkla blir omöjligt.

Ni var många som var intresserad så jag försöker förklara för den nyfikne att båda exemplen i bild och text nedan. Båda koderna genereras automatisk av den postprocessor som finns i CAM programmet.
Men för den som är van med g-kod så fixar man en annan cirkel eller hålcirkel snabbare än att CAD o CAM i pc igen. Sinumerik 840D för svarv ger tillgång till C-axel som innebär fräsning, gravering, borrning, brotscha, gänga, hyvla mm
på en axel eller i dess ända. Ex splines, fräsa gängor, borra-fräsa med eller utan 90° vinkel verktygshållare.

Bild

Några tips som jag gärna delar med nybörjaren, experterna går aldrig att ändra på som ni vet.
Skriv alltid radnummer N10,N20.. utan dessa får du felmeddelanden utan anvisning vart i programmet, lagom kul o leta i tusen rader...
Lär dig G-kod. -precis som de som kan DOS övriga har ingen aning vad man kan fixa efter en windows crasch.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar