Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

Hej!

Jag har två axiella servomotorer som styrs via CAN-bus. Dom är starka och har en slaglängd på ca 10 mm. 250 steg har dom. Väldigt hög kvalité.
Vad tycker ni att jag ska använda dom till? Något häftigt och användbart ska det vara.

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av säter »

slaglängd på ca 10 mm
Är det någon form av linjära ställdon?
Posta databladet.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

Det är linjära ställdon. CAN-bus J1939.
Dom är skapade för att flytta hydraulikslider på en riktingsventil eller propotionalventil.

Säger jag att den ska röra sig 5 mm, så gör den det. Inte 5.1mm. Den är supernoga. Detta är riktigt bra.

Kanske 20mm slaglängd gör den. Jag har inte kollat upp riktigt helt, men det är inte lång slaglängd iallafall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur snabbt rör de sig mellan ytterlägena?

10mm och 250 steg = 0,04 mm per steg.
(0,08 mm vid 20mm slaglängd, så där är det ju nära 0,1 mm ”fel”.)

Spånar lite:
Lågfrekvens-högtalare.
Miniatyr-CNC.
Nånting med trådtöjningsgivare. (Mät/kalibrera..)
Galvanometer. (För laser eller kamera-experiment.)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

Den är ganska snabb, men inte blixtsnabb.

Jag har tänkt något med styrning, men vet inte vad. Jag fick dessa två motorer som tack för hjälpen. Så nu måste jag använda dom också till något :)

Något som jag har funderat på är robotik. Vad tror du om detta?
Kameran avgör hur långt ifrån kulan är. Sedan har man en flervariablig regulator som reglerar mot kulans referenspunkt.
Jag har ju det där kortet som Ethernet, Kamera + CAN kvar som jag gjorde för några månader sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det där är en riktigt kul applikation, kan man sedan lägga upp olika vägar är du väldigt nära det jag har velat lösa i 40 år. Brio Labyrint med stegmotorer. Vill se Daniel.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

Ja. En labyrint också med A-star-algoritmen.

1. Ta en bild
2. Avgör vart bollen är placerad
3. Räkna ut vägen till målet
4. Reglera plattan så bollen följer vägen
5. Hoppa till punkt 1

A-star-algoritmen är enkel och sådan har jag byggt. Reglera flervariablig P-regulator.

Det gäller bara kunna avgöra vart bollen är med hjälp utav kameran.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av ToPNoTCH »

Är dom så snabba att man kan balansera en kula med dom verkligen ?
Hög upplösning och snabbhet brukar inte gå ihop.

Jag hade använt dom i skrivarhuvudet på 3D skrivare (för att växla mellan två filament).
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av malman »

Vet inte om det är så kul... men de verkar vara väldigt lämpliga för att bygga objekthållare i en focus-stacking kamera rigg...

Macrofoton men för att komma tillrätta med mkt kort skärpedjup...
Senast redigerad av malman 23 maj 2021, 22:48:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av Glenn »

Känns ju oerhört overkill att köra sådana för att balansera en kula, det kan ju göras med RC-servon.

Men visst, har du dom och vill göra det så..


För övrigt, vill man inte hellre fästa plattan med en kula i mitten och sen ha ett servo i varsitt hörn (X/Y) ?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

ToPNoTCH skrev: 23 maj 2021, 22:27:33 Är dom så snabba att man kan balansera en kula med dom verkligen ?
Hög upplösning och snabbhet brukar inte gå ihop.

Jag hade använt dom i skrivarhuvudet på 3D skrivare (för att växla mellan två filament).
Ja. Dom är hyfsat snabba. Men dom är mer starka.
malman skrev: 23 maj 2021, 22:46:27 Vet inte om det är så kul... men de verkar vara väldigt lämpliga för att bygga objekthållare i en focus-stacking kamera rigg...

Macrofoton men för att komma tillrätta med mkt kort skärpedjup...
Hmm...jag vet inte vad du menar.
Glenn skrev: 23 maj 2021, 22:47:23 Känns ju oerhört overkill att köra sådana för att balansera en kula, det kan ju göras med RC-servon.

Men visst, har du dom och vill göra det så..


För övrigt, vill man inte hellre fästa plattan med en kula i mitten och sen ha ett servo i varsitt hörn (X/Y) ?
Jag håller med. Jag tror att en RC-servo är betydligt bättre och mer lämpat.

Hmm..vad kan man då använda linjära styrdon till?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av säter »

Varför inte använda dem till det de är avsedda för?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av Krille Krokodil »

Med "focus stacking" så tar man många bilder där man flyttar fokusplanet och sedan slår man ihop dem till en
bild med stort fokusdjup. Det går att göra rätt häftiga bilder med den tekniken.

maxresdefault.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Jag har två starka axiella servomotorer - Vad ska jag kunna använda dom till?

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 24 maj 2021, 12:25:28 Varför inte använda dem till det de är avsedda för?
Nej. Tråkigt ju :D

Krille Krokodil skrev: 24 maj 2021, 17:37:25 Med "focus stacking" så tar man många bilder där man flyttar fokusplanet och sedan slår man ihop dem till en
bild med stort fokusdjup. Det går att göra rätt häftiga bilder med den tekniken.
Nu har jag en OV7670 kamera :) Ja, den är dålig. Men den ska vara perfekt för att ta en bild som liknar upplösningen à la 2005 potatis-mobil.
Skriv svar