Gissa gängan

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Gissa gängan

Inlägg av ToPNoTCH »

Om den var gängad var det nog ingen bult :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17111
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av AndLi »

Ja, alla vet att en skruv med maskingänga fortfarande är en skruv, men i daglig tal brukar de slarvigt kallas för bult..
Och tydligen finns det folk 2021 som fortfarande inte har något vettigt för sig utan måste kommentera detta faktum som om det vore något nytt...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Gissa gängan

Inlägg av hawkan »

Alla fattar ändå vad en träbult är.
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Gissa gängan

Inlägg av Harleytobbe »

Min lärargen vaknar när jag ser sådant som inte är riktigt rätt. hawkan började bra med beteckningen skruv men övergick sedan till bult. Bult är en ogängad cylindrisk axel som används i olika leder. Om det är gängor så är det en skruv (enligt svensk standard). Så vill jag påpeka att SAE betyder Society of Automotive Engineers vilket inte direkt har med gängor att göra. Till problemet! Japaner och kineser använder tack och lov inte tum i sina konstruktioner så glöm dessa! En M10x1,25 som är lite medfaren kan mycket väl ha en diameter under 10 mm. Stigning 1,33 existerar ju inte så jag håller med om att den kan ha dragits så att den sträckts en aning. M10x1,25 funkar säkert. Notera att denna skruv säkert har högre hållfasthet, det duger nog inte med 8.8. Det skall säkert vara en 10.9 eller rent av en 12.9.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17111
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av AndLi »

Ganska säker på att det stod två bokstäver och 8.8 på orginalskruven.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gissa gängan

Inlägg av säter »

Harleytobbe skrev: 20 maj 2021, 20:06:00 Bult är en ogängad cylindrisk axel som används i olika leder. Om det är gängor så är det en skruv (enligt svensk standard).
Så du menar att vagnsbult är ogängad?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Gissa gängan

Inlägg av hawkan »

Det heter vagnsskruv.

Edit: bara för att man har hört en viss sak hela sitt liv behöver inte betyda att det är rätt.
En skruv har gängor, en bult har inga gängor.
En stång med gängor kallas antingen bult med gängad ända eller delgängad skruv beroende på funktion.
Jag tackar för detta tillfälle att ställa allt tillrätta.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gissa gängan

Inlägg av jihe »

Jag lärde mig att det heter skruv i början av 90-talet när jag jobbade med standarder. Trots detta säger jag än idag mellan skål och vägg bult när jag benämner många gängade fästelement, baserat på lite lösa kriterier. På nätet är jag noga med att vara korrekt eftersom jag vet att det alltid utmynnar i dessa diskussioner.

Om detta tror jag inte att jag är ensam.

Lyssna på språket i P1 när de pratar om "inlärd upprördhet", där tror jag grunden till det oändliga behovet av korrigeringen ligger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av Glenn »

I plugget fick man lära sej att det ENDA undantaget till gängor=skruv var just vagnsbult, däre var dte korrekt med både vagnsskruv och vagnsbult av "historiska skäl" :)
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gissa gängan

Inlägg av jihe »

Om jag pratar med en ingenjör säger jag såklart skruv om alla gängade fästelement, jag vill inte bli orsak till en plötslig hjärtinfarkt.

Men om jag pratar med en bilmekaniker säger jag såklart bult när den hamnar inom mina godtyckliga kriterier. Skulle man prata om hjulskruvar med en bilmek skulle han väl ta bort hjulet och leta fram den där som håller bromstrumman på plats. Eller börja pilla på ventilkåpan när topplocksskruvar kom på tal.

Alla mina fåtaliga vänner (en bilmek ingår i den kretsen) vet den formella skillnaden mellan bultar och skruvar men tillämpar i praktiken samma regel som jag gör utan att vi har diskuterat det. Den intuitiva känslan av vad skillnaden är sammanfaller också väl.

Om jag återkommer till Språket i P1 och vad de brukar kalla för det "allmänna språkmedvetandet" så tror jag inte att det här med bult hör till det. 0Min känsla är att det är konstruerat "uppifrån", och att vi tidigare haft det mer som i engelskan. Det vore intressant att höra iakttagelser av någon äldre kring detta.

Kan det vara ett påhitt från någon ordningssökande person på Tekniska Nomenklaturcentralen?
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Gissa gängan

Inlägg av Harleytobbe »

Jag förstår inte varför somliga blir så upprörda över att få veta rätt benämning. Man lär sig hela tiden och borde vara tacksam för detta. Ett exempel:
I motorers oljepump finns en anordning som ser till att oljetrycket inte blir för högt. Under min bilmekanikerutbildning och långt efter denna kallades det för reduceringsventil av alla. Så småningom i egenskap av Fordonslärare gick jag en kurs i hydraulik. Kursledaren öppnade ögonen på mig. Det heter tryckbegränsningsventil! En reduceringsventil sänker trycket från en nivå till en lägre. Rätt skall vara rätt! Jag har lärt om fast det var trögt i början.
Man får välja sina strider. Ingen bråkar fast man säger tumstock även om den bara har mm. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av Glenn »

Det som stör mej mest är att det alltid finns en lång rad av folk som tror dom är först med att påpeka attd et faktiskt heter skruv, och vill glänsa med att DOM vet.

Precis som jihe är inne på så vet i princip ALLA som sysslar med nåt som har med skruvar att göra skillnaden, men i gängse tal använder man ändå bult om grövre skruvar.

Det finns fler exempel, "packbox" exempelvis, du hittar INTE en packbox i en modern bilmotor, däremot hittar man kanske en sådan i en gammal träbåt med tändkulemotor. Nej, det är radialtätningar man menar när man säger packbox (eller om man är lite äldre kanske man säger "stefatätning")

MEN folk fattar vad man menar, det är allmänt vedertagna uttryck även om dom är fel egentligen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av JimmyAndersson »

Harleytobbe:
” Jag förstår inte varför somliga blir så upprörda över att få veta rätt benämning.”

För att vi redan vet den rätta benämningen och det alltid finns någon som ändå gång på gång bara mååste rätta en ändå. Tänk dig i vardagen om någon ständigt förklarade allt. (Det har gjorts många komedier om sådana personer. Sheldon i Big bang theory är ett exempel.)

Det handlar alltså inte om *att* man berättar, utan att det tjatas hål i huvudet på en.
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Gissa gängan

Inlägg av Harleytobbe »

Det känns lite märkligt att de som blir mest upprörda över en rättelse är de som redan vet hur det skall vara! Då hade ni inte behövt starta en lång diskussion om varför någon vill upplysa om hur det ligger till. Hela detta forum bygger ju på att dela kunskap. Påhopp att man försöker "stila" med kunskap stryper ju viljan att hjälpa till. Under min levnad har vikt per volymenhet hetat specifik vikt, täthet och nu densitet. Nu heter det densitet fastän jag lärde mig specifik vikt i realskolan. Det är väl bara att gilla läget och försöka ändra sig.

Den här tråden kom långt från "Gissa gängan". Hoppas det löste sig. :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17111
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gissa gängan

Inlägg av AndLi »

JA, bromsoket sitter fast igen!
Skriv svar