För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Sitter här och klurar på hur jag skall gå vidare med ombyggnad av min enkla lilla fräs. Jag har fått långa skruvar 800 mm från Kina och har lika långa linjärlager för Y-axeln liggandes. Jag är ute efter lite bättre stabilitet på fräsen så jag funderade på fast portal och rörligt bord i Y.

Mina funderingar körde fast i att jag inte fick klart för mig riktigt hur långt isär man bör sätta vagnarna. Ju större utrymme mellan dem, ju bättre stabilitet, nackdelen är att man får mindre rörelse. Å andra sidan, om de sitter för tätt så får man längre överhäng på fräsbordet.

Då helt plötsligt knackade någon på porten (till hjärnkontoret) och frågade varför man inte sätter vagnarna på fundamentet och skenorna på fräsbordet. Det behövs ju då inte ens 2 vagnar utan bara en vagn precis under den fasta spindeln. Stabiliteten blir ju maximal oavsett vart bordet befinner sig och rörelsen för bordet blir bara begränsat till bredden av en vagn. Hade jag inte dragit i mig en kasse starkbärs så hade jag nog tyckt att det är en genial lösning.
CNC-funderingar.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 maj 2021, 09:49:14, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av Gimbal »

Intressant idé. :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av MadModder »

Nackdelen med bara en vagn rakt under är ju att vridmomentet som blir av att verktyget tar emot när arbetsstycket pressas mot, kommer få hela bordet att tippa lite då det inte finns så himla mycket som håller emot. Desto mer ju högre upp spindeln arbetar.
Men som sagt, den aktuella stabiliteten blir ju konstant oberoende av bordets position.
Två vagnar per skena är nog att föredra. Men man klarar sig troligen med ett mindre avstånd än om man sätter vagnarna på bordet.
Kanske samma avstånd som max höjd från bas till spindel. :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar med tippa. Spindeln befinner sig ju i och för sig inte rakt över en vagn utan löper mellan vagnen till höger och vänster sida av bordet i X. Matningen till Y kommer naturligtvis att bestå av 2 skruvar som förut, en på vänster och en på höger sida och håller ju alltid bordet parallellt i sin Y-rörelse, de kullagrade vagnarna är ju 80 mm långa så dess glapp i tipphänseende upp/ner lär väl vara försumbart, så jag förstår nog inte riktigt vad som tippar vart. Men det kanske blir bättre när jag nyktrat till i morgon. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av MadModder »

Det är möjligt att det är försumbart om du ska fräsa balsa. :)

Nu fick vagnen lite lite skena i sig, men du förstår nog ändå.
Vridmomentet uppstår i mitten av vagnen och rörelsen längst ut blir ju avsevärt mycket större än glappet i skenan.
Jag gissar att det kan ses med ögat, beroende på vad det är som fräses.
vagn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Aha nu förstår jag hur du tänkte. Shit, nu måste jag nog fråga vem som druckit mest öl. Om vagnen har ett upp/ned glapp på säg 0.05 mm ( mina är av Hitachi kvalité och bättre) på sin längd av 80 mm och maximal fräshöjd på i detta fall på min fräs är 50 mm så får jag alltså ett maximalt fel på 0.05 x 50 / (80 / 2) mm = 0,015625 mm vid maximal förskjutning. Hur stort felet är vid ytterändarna har ju inget värde, man fräser ju bara över vagnen. Så grattis om du kan se en rörelseskillnad på 15 tusendels millimeter vid frässtället.

Edit: Kanske du inte förstod att spindeln alltid befinner sig ovanför vagnarna och att bordet rör sig. Det innebär ju att det är helt ointressant i vilken höjd ytterändarna på fräsobjektet befinner sig i förhållande till spindeln.
En av de stora fördelarna jag tycker mig se är att det rörliga fräsbordet inte behöver vara speciellt styvt. Vill man dra det till sin gräns så skulle det till och med duga med en 10 mm MDF, huvudsaken är att man kan få fast sitt objekt. ( och naturligtvis skenorna) Det är ju endast basen som behöver vara stabil, men den behöver ju endast vara tillräckligt stor för att rymma de 2 vagnarna till vänster och höger samt supporta portalen.

Ponera sedan att man vill bygga ut fräsen i Y. Det enda som då krävs är ett längre fräsbord med motsvarande skenor och skruvar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av MadModder »

Hehe.
Nu vet jag inte vad du hypotetiskt tänkte fräsa i den maskinen, men säg att det är lite hårdare material. Då slits ju linjärlagret onödigt mycket jämfört med att ha två.
Men ok 50mm var inte mycket. Jag tänkte att det var lite större räckvidd än så på Z. 150 i alla fall.
Naturligtvis förstod jag att spindeln alltid sitter rakt ovanför vagnarna.

Sen har du nog knappat lite fel på miniräknaren. Du har delat med 160 istället för 40.
Rörelsen på maxhöjd 50mm blir 0,06mm. När lagren är nya.
Men har du räknat med avståndet ända nerifrån linjärlagret upp till verktyget? Bordet är ju redan en bit ovanför och ingår i avståndet.
Om bordet är 60cm långt, blir rörelsen 0,36mm på kanten. Det är det jag menade man skulle kunna se.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av grym »

många gamla fräsar har samma sorts taktik, att ha fräshuvudet ovanför där man har lagringen på bordet, rätt gjort så har man ju kraften rakt ovan

det man kan göra är att ha två skenor och 4 vagnar med lite avstånd på vagnarna blir det helt ok

om man har lagom balanserade saker på bordet
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av cahlfors »

Om du kör med bara en vagn (per skena, då), skulle jag föreslå att du sätter ett litet kullager i vardera hörnet som rulle för att stötta skenorna, så att inte (de vertikala) brytkrafterna i linjärlagret blir för stora vid ändlägena. Ifall någon råkar ställa en öl på bordet eller så... :wink:

Antar att du har en kulskruv till vardera sidan nu. Då kan det funka med en vagn. Vid en enkel kulskruv, skulle arrangemanget kunna vrida sig horisontellt.

Kul projekt! :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: För mycket starköl på lördagen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta med kullager i hörnen är ju ett intressant förslag. Anledningen till att bara ha en vagn per sida är ju att få så lång slaglängd som möjligt med befintliga skenor/skruvar. Naturligtvis blir det 2 skruvar för att undvika byrålåda. Och som sagt stabiliteten blir ju avsevärt högre med lagringen alltid under spindeln.

@MadModder. Oops. Det var inte räknaren som var fel det var att det var 0.05 mm som skulle delas med 2 ty glappet blir ju på halva vagnen hälften så stort som på hela vagnen. Så siffrorna 0,015625 stämmer. Jag skrev in ekvationen efter att jag räknat och råkade dividera med 2 på fel ställe. Skulle man ändra höjden till 150 mm så blir felet 0.05 / 2 x 150 / 80 = 0,046875, vilket är helt försumbart jämfört med övriga feltoleranser på grund av glapp i skruvar, instabilitet m.m. Varför du konstaterade att man kan se tippningen i ytterändarna förstod jag inte. Det är ju helt irrelevant i sammanhanget.

Håller helt med dig om att om man har dubbla vagnar på var sida med ett litet mellanrum så mer än fördubblar man precisionen/stabilitet, man slipper kullager i hörnen och har man utrymme för det så är det en klar fördel så det skall ja ha i åtanke när jag caddar upp det hela.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av H.O »

X-axeln på mitt hemmabygge är gjort på det viset. Vagnen "upp och ner" och skenan skruvad i undersida på bordet, fast jag har två vagnar just för att det blir rätt stora momentlaster med bordet nära ändläge, och ju längre bord desto värre blir det såklart. Nackdelen är självklart att man tappar motsvarande en "vagnlängd" i rörelse.
mill_005_resize.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av taimanov »

Jag vill oxå lägga mig i...det här var lite intressant.
Men jag är inte helt klar på hur x rör sig.
Sitter x-axeln på bordet oxå eller sitter den på fräsen?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av SeniorLemuren »

I mitt fall kommer den att sitta på den fasta portalen. Skall man ha även X på bordet så blir maskinen dubbelt så bred.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av taimanov »

Då kommer kulskruvarna på bordet ta upp belastningerna när fräsen är i x:s ändläge.
Rent spontant känns det som det är linjärlagrens uppgift. Jag vill inte ha tryck på kulskruvarna i sidled.
Jag kan ha missuppfattat hur du tänkt att det ska fungera, isåfall ber jag om ursäkt på förhand. :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av MadModder »

Fräsen rör sig ju alltid längs en linje (y) mellan de båda lagervagnarna. De sitter ju fast i basen, och portalen sitter orörligt fast i basen. Då spelar det ingen roll var bordet befinner sig längs x då vagnarna alltid sitter fast i varsin ände av y-axeln.
Skriv svar