Hjälp önskas med Limits och Homing i Mach3.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Hjälp önskas med Limits och Homing i Mach3.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Har monterat 1st. induktiv gränslägesbrytare NPN NC på X, Y och Z axel i min maskin, Modig UBM-AM som jag håller på att CNC konvertera, Limit funktionen fungerar i alla axlar. Triggar "Limit Switch" i statusraden i Mach3. Går att markera "Auto Limit Override" så att jag kan backa tillbaka varje axel som löst ut "Limit Switch". Har ställt in Soft Limits" enligt bilden nedan. Kan även göra en manuell nollställning av maskinkoordinatsystemet. Använder den sista versionen av Mach3. Installerat i en Bärbar dator med dockningsstation.

Har tittat på några Youtube filmer om detta med Homing och Limits. Där finns en funktion som gör att när någon av dessa gränslägesbrytare löser ut så backar respektive axel av sin brytare och maskin kordinat systemet nollställs. detta får jag inte att fungera.

Skulle uppskatta lite synpunkter på vad som kan vara fel.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp önskas med Limits och Homing i Mach3.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Lyckades lösa dett problerm med "homing" själv- Gäller att ställa in Mach3 under Homing/Limits fliken under kolumnen "home Neg" så att axlarna rör sig emot maskin korodinat X0, Y0, Z0 då fungerar homing. Så att axlarna rör sig mot maskin kordinaterna 0,0,0 och sedan vänder och backar av.

Fattas bara att få Soft limits att fungera nu.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar